25 882 läst ·
11 svar
26k läst
11 svar
Trall på släpkärra
Hej,
Hur många löpmeter trall 28x120 får man med sig på en normalstor släpkärra?
Behöver förstå om det skulle fungera för mig att hämta trallen med släp eller om jag måste beställa transport.
Förstår att det inte är någon exakt vetenskap...
Hur många löpmeter trall 28x120 får man med sig på en normalstor släpkärra?
Behöver förstå om det skulle fungera för mig att hämta trallen med släp eller om jag måste beställa transport.
Förstår att det inte är någon exakt vetenskap...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
Räkna med att en normal släpkärra är dimensionerad för att transportera byggskivor. Flaket borde därför vara runt 125 cm brett och 270 cm djup. Höjden är vanligen 25-30 cm. Räkna på detta. Det finns också andra faktorer stt tänka på:
- Tänk på att du skall ha runt 50-100 kg tryck på dragkroken. Du kan inte lasta fullt med långa plank. De sticker ut bakåt och ger alltså negativt dragkrokstryck. Om man kan fälla/ta bort framlämmen är det en fördel. Baklämmen skall naturligtvis vara borta den också.
- Oftast 750 kg maxlast på en vanlig släpkärra. Tänk på att virket kan vara blött och väga betydligt mer.
- Max 3500 kg totalvikt på ett B-körkort
- Flagga på bakkant av lasten
Naturligtivs skall du också surra lasten ordentligt. Dey är viktigt att man spänner ner den mot flaket.
- Tänk på att du skall ha runt 50-100 kg tryck på dragkroken. Du kan inte lasta fullt med långa plank. De sticker ut bakåt och ger alltså negativt dragkrokstryck. Om man kan fälla/ta bort framlämmen är det en fördel. Baklämmen skall naturligtvis vara borta den också.
- Oftast 750 kg maxlast på en vanlig släpkärra. Tänk på att virket kan vara blött och väga betydligt mer.
Naturligtivs skall du också surra lasten ordentligt. Dey är viktigt att man spänner ner den mot flaket.
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
3500kg i totalvikt gäller på hela ekipaget, dvs bil+släp.
Glöm inte att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt för att du ska få dra det på vanligt B-kort.
Enligt byggmax webbsida väger trallen 2.9kg/m
Glöm inte att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt för att du ska få dra det på vanligt B-kort.
Enligt byggmax webbsida väger trallen 2.9kg/m
Tänk på att i de 750 kg så skall släpets tjänstevikt räknas in. Om släpet är 270 i lastutrymmets längd så kan du lägga till c:a 70 cm. överhäng fram och bak. Brädorna ska då ligga någerlunda i mitten av släpet så du kan svänga utan problem. så runt 410cm långa brädor. Kör du med ett obromsat släp så kolla vad bilen får dra obromsat. kan vara allt mellan 500 - 750 kg. Indraget körkort, om du stoppas av polisen, om det inte är rätt.Johan Gunverth skrev:Räkna med att en normal släpkärra är dimensionerad för att transportera byggskivor. Flaket borde därför vara runt 125 cm brett och 270 cm djup. Höjden är vanligen 25-30 cm. Räkna på detta. Det finns också andra faktorer stt tänka på:
Inte säkert att det blir indraget körkort. Men om man bara har B-kort och har lastat för tungt så räknas det som olovlig körning och kan bli dyrt:peternicklas skrev:
http://www.trafikjuristen.se/boter/polisboter/allmanna/allmanna10.htm
Redigerat:
Som framgår ovan finns det många trassliga regler runt detta med släp.
Minst risk att det blir fel är det om man gör följande:
1. Kolla bilens registreringsbevis, där framgår max släpvagnsvikt (totalvikt, dvs inkl maxlast) med B-körkort.
2. Hyr ett bromsat släp vars totalvikt inte överstiger det som anges för bilen med B-körkort.
Obromsade släp får i vissa fall inte framföras fortare än 40 km/h, för bromsade gäller alltid 80 km/h.
Minst risk att det blir fel är det om man gör följande:
1. Kolla bilens registreringsbevis, där framgår max släpvagnsvikt (totalvikt, dvs inkl maxlast) med B-körkort.
2. Hyr ett bromsat släp vars totalvikt inte överstiger det som anges för bilen med B-körkort.
Obromsade släp får i vissa fall inte framföras fortare än 40 km/h, för bromsade gäller alltid 80 km/h.
Ge lite mera info om hur mycket du ska hämta, dvs hur stort blir tralldäcket?
Hur ser konstruktionen ut, dvs hur mycket bärlinor/golvreglar behöver du?
Har du långt att köra, vilket påverkar mycket.
Exempel:
Vanligt byggnadsvirke har jag kört med kärra direkt från sågen och 5km ut till fritidshuset på mindre grusväg med "väl" avvägda lass.
Trallvirke 120*28, inkl. 195*45 som cc60 underlag till 35m2, tog jag med transport från bygghandel 15km från stugan.
Hur ser konstruktionen ut, dvs hur mycket bärlinor/golvreglar behöver du?
Har du långt att köra, vilket påverkar mycket.
Exempel:
Vanligt byggnadsvirke har jag kört med kärra direkt från sågen och 5km ut till fritidshuset på mindre grusväg med "väl" avvägda lass.
Trallvirke 120*28, inkl. 195*45 som cc60 underlag till 35m2, tog jag med transport från bygghandel 15km från stugan.
Tack för alla svar. Var själv ner till brädgården igår och konstaterade att den bunten med trall som jag behöver skulle ta många vändor mer släpet. Så jag fick min bunt med 600 löpmeter hemkörd idag.
Nu är det bara ut och skruva! Om nu inte lillan vaknar snart. Man kan inte göra precis som man vill när man är pappaledig!
Nu är det bara ut och skruva! Om nu inte lillan vaknar snart. Man kan inte göra precis som man vill när man är pappaledig!
Om man har lite för mycket överhäng bakom, så kan man köpa en av de stora plintarna och surra fast på rambenen precis bakom dragstången.
Akutlösning för att slippa skarva kortbitar på mitt altanbygge när 5.4 trallen var lång nog.
plinten lämnar man tillbaka dagen efter på öppet köp...
Akutlösning för att slippa skarva kortbitar på mitt altanbygge när 5.4 trallen var lång nog.
plinten lämnar man tillbaka dagen efter på öppet köp...
Men då får du inte med så mycket om det krävs "barlast" eller har du en stor kärra som tar mycketcorre skrev:
Jag visste vad de vägde då de lastades buntade med truck men det är en dold hemlighet
Jag hade nog också ett väl avvägt lass med 5.40-trall när jag smög hem förra veckan... Man ska ju verkligen inte köra så men vad gör man ibland! Garanterat negativt kultryck 
Klicka här för att svara