Hej!
Flyttat till ett hus med en minimal altan. Runt den växer en planterad väletablerad syrenhäck.
Den vill jag bygga ”över” när jag ska bygga ny stor altan.
Hur gör jag på bästa sätt att ha ihjäl skiten? Har ingen möjlighet att ta dit grävare å gräva upp alla rötter då dom med största sannolikhet går in under grannens tomt.
Läste någonstans att man kan täcka ytan där altanen ska stå med byggplast å sen lägga markduk över å lite utspridd makadam. Då ska den dö i ”mörkret”.
Någon som har erfarenhet av detta? Vill ju inte det ska börja växa buskar genom altangolvet…
Flyttat till ett hus med en minimal altan. Runt den växer en planterad väletablerad syrenhäck.
Hur gör jag på bästa sätt att ha ihjäl skiten? Har ingen möjlighet att ta dit grävare å gräva upp alla rötter då dom med största sannolikhet går in under grannens tomt.
Läste någonstans att man kan täcka ytan där altanen ska stå med byggplast å sen lägga markduk över å lite utspridd makadam. Då ska den dö i ”mörkret”.
Någon som har erfarenhet av detta? Vill ju inte det ska börja växa buskar genom altangolvet…
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Låt ”skiten” växa upp och blomma en säsong först och bestäm därefter hur du vill göra… en syrenhäck ser inte kul ut på vintern, men kan vara mycket trevlig inramning av din nya (kanske inte riktigt lika stora) altan. Fördelen är också att du då kan ringbarka den till sommaren om du verkligen vill ha ihjäl den till nästa säsong.
Tack för svar!F fredrik.johansson skrev:Låt ”skiten” växa upp och blomma en säsong först och bestäm därefter hur du vill göra… en syrenhäck ser inte kul ut på vintern, men kan vara mycket trevlig inramning av din nya (kanske inte riktigt lika stora) altan. Fördelen är också att du då kan ringbarka den till sommaren om du verkligen vill ha ihjäl den till nästa säsong.
Altanen är typ 20m2 å den ska expandera till ca 180m2. Syrenen måste tyvärr bort. Finns inga andra alternativ tyvärr. Är det bara gå loss med motorsågen jämns med backen å köra övertäckning likt beskrivet ovan?
Du menar jag ska gräva upp alla rötter in till grannen då eller? Såklart ska jag få bort allt ovan jord….Karrock skrev:
Men om du läser min fråga igen? Vill inte att det börjar komma upp en massa nya skott med tiden, genom altanen.
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Oj. 180kvm är väldigt stort. Du väljer ju förstås själv vad och hur du vill bygga, men själv har jag väldigt svårt för sådana trallöknar.
Tänk ut vad du vill ha den stora ytan till och planera från början in den i olika delar, kanske i olika höjder och lite olika sittgrupper osv inramningar/rum för att göra den lite ombonad. De flesta har väldigt sällan så stora fester att ytan ”behövs”.
Om 5 år när trallen börjar bli grönmuggig och lite småflisig är 180kvm ett stort projekt att tvätta, skura och fräscha till….
Vad gäller syrenhäcken så går det fint att kapa ner den och täcka över. Men helt säkert att den dör blir det nog inte utan att gräva upp den. Då är ringbarkning säkrare, men många kvistar att ringbarka…
Tänk ut vad du vill ha den stora ytan till och planera från början in den i olika delar, kanske i olika höjder och lite olika sittgrupper osv inramningar/rum för att göra den lite ombonad. De flesta har väldigt sällan så stora fester att ytan ”behövs”.
Om 5 år när trallen börjar bli grönmuggig och lite småflisig är 180kvm ett stort projekt att tvätta, skura och fräscha till….
Vad gäller syrenhäcken så går det fint att kapa ner den och täcka över. Men helt säkert att den dör blir det nog inte utan att gräva upp den. Då är ringbarkning säkrare, men många kvistar att ringbarka…
F fredrik.johansson skrev:Oj. 180kvm är väldigt stort. Du väljer ju förstås själv vad och hur du vill bygga, men själv har jag väldigt svårt för sådana trallöknar.
Har du en bild på tomten? Det låter märkligt att du behöver bygga en så stor svennebananaltan!B bergand89 skrev:Hej!
180 så skjuter jag lite från höften. Men säg ca 150 då. Ska gå som ett ”U” runt gaveln på huset. Har flera utgångar från vardagsrummet och vill kunna gå ut på trallen direkt. Underhållet är jag väl medveten om. Ska till ett utekök, loungedel och matplats. Vill inte det ska kännas för kompakt.F fredrik.johansson skrev:Oj. 180kvm är väldigt stort. Du väljer ju förstås själv vad och hur du vill bygga, men själv har jag väldigt svårt för sådana trallöknar.
Men då försöker jag kapa alla längs marken, knipsa alla rötter och gräva upp stubbarna. Sen täcka med plast innan jag rullar ut markduk.
Bry dig inte om domedagsprofeterna.
Bara för att deras altan är 25 kvm betyder inte det att man inte får bygga större.
Har själv byggt 130 kvm och det kallas livskvalitet.
Följer huset på två sidor, söder/väster och utnyttjar all sol som det här landet erbjuder under 3 månader.
Bara för att deras altan är 25 kvm betyder inte det att man inte får bygga större.
Har själv byggt 130 kvm och det kallas livskvalitet.
Följer huset på två sidor, söder/väster och utnyttjar all sol som det här landet erbjuder under 3 månader.
Dra upp så mycket som möjligt.B bergand89 skrev:Hej!
(Har inte testat själv....)
Känns som vi förstår varann 😂🤝B Boende45 skrev:
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Är det ditt eller grannens träd som skuggar stor del av dagen?