P
Hur fixar man till dessa fogar slätt?

• Trätrall med en uppböjd planka nära en altandörr, indikerar potentiellt byggfel eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skarven borde väl ligga på en regel? Så två skruv i varje bräda, förborra så slipper du sprickor.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Är det inte på en regel så skruva fast en bit trall på undersidan och nästa gång så lägg skarven på en regel.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Är det inte på en regel så skruva fast en bit trall på undersidan.
Eller en bit regel så att trallskruven får lite mer material att fästa i.

Alfredo Alfredo skrev:
Eller en bit regel så att trallskruven får lite mer material att fästa i.
2x28 eller 2x34 och 42 mm skruv funkar fast regeln gör det självklart mer stadigt. Kommer man inte åt undersidan så är en bit trall lättare att bända ner och hålla fast än en regel. jag vet däremot inte varför jag antog att man inte kom åt undersidan.

Redigerat:
P
Joco_ Joco_ skrev:
Skarven borde väl ligga på en regel? Så två skruv i varje bräda, förborra så slipper du sprickor.
Förstår inte vad ni menar, klart skarven ligger på en regel.

P
Z z_bumbi skrev:
2x28 eller 2x34 och 42 mm skruv funkar fast regeln gör det självklart mer stadigt. Kommer man inte åt undersidan så är en bit trall lättare att bända ner och hålla fast än en regel. jag vet däremot inte varför jag antog att man inte kom åt undersidan.
Vi struntar i varför det blev så, hur fixar man till det?

P
Z z_bumbi skrev:
Är det inte på en regel så skruva fast en bit trall på undersidan och nästa gång så lägg skarven på en regel.
Den ligger på en regel såklart.

Ser ut som ena brädan är lagd konvex och andra konkav, så vänd på ena brädan.
Alternativt hyvla/slipa.

• Gilla
Anonymiserad 559485
  • Laddar…
P
Lexington Lexington skrev:
Ser ut som ena brädan är lagd konvex och andra konkav, så vänd på ena brädan.
Alternativt hyvla/slipa.
Det stämmer, kom på det för sent. Kan man slipa brun, impregnerad trall?

Vad händer om du lossar den bortre brädan och sen sätter en skruv mitt i för att dra ner den och trycka ut kupningen? Har virket torkat så dränk brädan i vatten och sätt en plastpåse över ett dygn eller så. Iofs bäst att vänta tills det blir varmare
Jag gissar att du kan dra ner brädan en bit och sen gäller det bara att ha virke som ör torrt nog under som håller för kraften.

Slipa funkar men du får färgskiftningar. Testa på en spillbitaäbom du kan dämpa skillnaden med en ljus bets eller pigmenterad träolja.

• Gilla
Anonymiserad 559485
  • Laddar…
S
Tror inte att det funkar att dra ned brädan med trallskruv. Skruvskallen är utformad för att borra ned sig.

• Gilla
Anonymiserad 559485
  • Laddar…
Jag har dragit till kupade trallbrädor med vanlig trallskuv men visst brädorna är mjuka så skallen riskerar att sjunka in mer än att dra.

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.