Vi ska nu sätta in en kamin i vardagsrummet. Golvbeläggning är Tarkett (laminatgolv), och vi sågar upp en ruta och lägger klinkers.
Vi vill gärna ha en snygg, diskret trälist där klinkergolv och tarkettgolv möts. Gissningsvis någon form av T-list, så att man dessutom slipper synliga skruvar. Men var hittar man såna? Och hur sitter de fast?

Dessutom, hur mycket mellanrum behövs mellan klinker och tarkettgolvskanten för att T-list ska få plats?

Om någon har bra koll på lister, är jag tacksam för att få ta del av kunskapen... :)

P
T-lister brukar fästas genom att man trycker ner listen i en U-profil som skruvas fast i golvet. T-listen har två frästa spår på undersidan i vilka "benen" på U-listen trycks in. Dessa "ben" har ofta en tandad yta som gör att listen sitter kvar. Jag har dock bara monterat sådana lister på 14/15 mm parkettgolv, och vet inte om det finns till laminatgolv. De lister som jag har monterat har varit av massivt trä och är ca 30-40 mm breda.

Annars brukar jag eftersträva att såga en snygg kant (som rundfräses om det är parkett) och sedan drar jag en silikonfog mellan klinkern och parketten. Det blir snyggare och diskretare när man slipper en list som sticker upp över golvet.

Tack för svaret!

Vi hittade just sådana T-lister på Hornbach, finns i en massa olika träslag. Komplett med T-list, U-list, skruv och plugg, 245 kr för 2 m. Finns också för olika golvtjocklekar, jag tror den vi valde var för 8-12 mm, och funkar utmärkt till vårt laminatgolv. Ca 40 mm bred.

Vi övervägde ditt andra alternativ också, men valde att gå på detta, eftersom vi har sådana lister på andra ställen, som sagt.

Tack än en gång!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.