86 560 läst ·
54 svar
87k läst
54 svar
Trälim istället för kvistlack.
Nordsjös oljespärrgrund kostar runt 1300kr för en 10litare men den rekommenderar jag inte, den fungerar jätte bra men luktar skit. Du kommer inte kunna vara i huset/lghen på ett dygn. Vet inte vad de andra kostar men lättast är väll att ringa ngn lokal färghandlare och fråga.Snickerick skrev:
Jag köpte vattenbaserad spärrfärg. Skiljde inte så mycket på priset, men ca 10% högre var det kanske.Xlntjone skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Ännu ett resultat av när miljöivrarna biter sig själva i svansen. Konsumenterna får förstås betala kalaset.
Hur vettigt är det att ersätta två livsmedel (etanol och shellack) med PVA, som inte verkar vara helt nyttigt enligt säkerhetsdatabladet? Kvistlack används jämförelsevis i liten mängd och de utsläpp av lösningsmedel kvistlacken orsakade var nog att jämföra med vad en alkis rapar på ett år (OBS! försök till lustighet).
Ett annat exempel (hör inte hit) är kvicksilverhaltiga lampor som ersättare till glödlampan...
Hur vettigt är det att ersätta två livsmedel (etanol och shellack) med PVA, som inte verkar vara helt nyttigt enligt säkerhetsdatabladet? Kvistlack används jämförelsevis i liten mängd och de utsläpp av lösningsmedel kvistlacken orsakade var nog att jämföra med vad en alkis rapar på ett år (OBS! försök till lustighet).
Ett annat exempel (hör inte hit) är kvicksilverhaltiga lampor som ersättare till glödlampan...
Har nog inget med miljöiver att göra utan snarare att de flesta fabrikanter vill tillverka en färdig produkt som de kan komplettera sina snickerifärger med. Finns ju dessutom "allergiivrare" som är känsliga mot naturmaterial.Riktiga schellackflingor går ju fortfarande att köpa, men som med naturgummi används det inte längre i kommersiell produktion på någon större skala (eller?). Jag köper hellre flingor och sprit och blandar själv den mängd jag behöver, än betalar en tillverkare för att göra det samma.
Vill man göra arbetsinsatsen minimal är det ju annars Zinsser BIN the shit om man får tro vad som står på amerikanska forum. Fäster på allt, tätar mot allt, funkar som grundfärg och spärr i ett och torkar på 45 minuter. Men den är ganska dyr, typ 850:- hos Lasse i Ryd, så ska man spara pengar på material är det absolut lim som gäller. Vem är först att göra egen BIN av shellackflingor, t-röd och titanvitt?
Har varit och inhandlat Byggmax trälim nu, innehåller 60-100% Polyvinylacetatdispersion, så det borde gå bra att späda ut med vatten till kvistlack.
Såg att det i england förekommer att man använder just PVA till allmän grundning och frågan är nu om man kan spara tid och enbart grunda med trälim , eller krävs vit grundfärg för att få det helt täckt?
Detta gäller för mig nybyggnad, ca 120 m2 tak(råspont i gran med "fina sidan" synlig) + snickerier som jag tänkt spruta. Det förekommer också en del MDF, kanske det skulle räcka att grunda dessa vitt?
Efter rek från andra här har jag tänkt använda Byggmax Midum Lackfärg V 30.
Såg att det i england förekommer att man använder just PVA till allmän grundning och frågan är nu om man kan spara tid och enbart grunda med trälim , eller krävs vit grundfärg för att få det helt täckt?
Detta gäller för mig nybyggnad, ca 120 m2 tak(råspont i gran med "fina sidan" synlig) + snickerier som jag tänkt spruta. Det förekommer också en del MDF, kanske det skulle räcka att grunda dessa vitt?
Jag tror inte du kan spara in ett varv genom att hoppa över grundfärgen.karlmb skrev:Har varit och inhandlat Byggmax trälim nu, innehåller 60-100% Polyvinylacetatdispersion, så det borde gå bra att späda ut med vatten till kvistlack.
Dock har jag ingen erfarenhet av att sprutmåla stora ytor.
Nytt liv i gammal tråd.
Jag kör med vit spärrgrund, låter torka i 24 timmar och målar sedan slutfärgen, vitt i önskad glans. Man spar ett moment. Observera att kvistlack (och troligen även lim) bör målas över hela ytan och inte bara på kvistar, eftersom det annars ger en annan yta, om man inte rollar väldigt tjockt. Risken är också att det blöder igenom lite just runt de kvistlackade fläckarna.
Men trälim funkar säkert bra det också, dock verkar riktiga grejer vara mer populärt, av antalet trådar att döma
Jag kör med vit spärrgrund, låter torka i 24 timmar och målar sedan slutfärgen, vitt i önskad glans. Man spar ett moment. Observera att kvistlack (och troligen även lim) bör målas över hela ytan och inte bara på kvistar, eftersom det annars ger en annan yta, om man inte rollar väldigt tjockt. Risken är också att det blöder igenom lite just runt de kvistlackade fläckarna.
Men trälim funkar säkert bra det också, dock verkar riktiga grejer vara mer populärt, av antalet trådar att döma
OK, gillar tanken på en billig spärrfärg så jag ska ge limfärg ett test..
Ska spruta (Wagner P117) så ett extra lager tar inte så lång tid, iaf inte om jag gör 2 rum samtidgt eller så. (blir ju en del rengöring av sprutan varje gång)
Hoppas nu det funkar som tänkt med den billiga lackfärgen...Någon skrev 2014 att Midun torkar på nolltid, borde funka bra med sprutning då.. Men de har kanske justerat till mer normal torktid på 3 år..
Någon som testat Midun lackvärg V med spruta? Intressant att Rustas Lackfärg också heter V..
Ska spruta (Wagner P117) så ett extra lager tar inte så lång tid, iaf inte om jag gör 2 rum samtidgt eller så. (blir ju en del rengöring av sprutan varje gång)
Hoppas nu det funkar som tänkt med den billiga lackfärgen...Någon skrev 2014 att Midun torkar på nolltid, borde funka bra med sprutning då.. Men de har kanske justerat till mer normal torktid på 3 år..
Någon som testat Midun lackvärg V med spruta? Intressant att Rustas Lackfärg också heter V..
Tänk på att det är viktigt för att få spärrfunktion att färgen/limmet får härda, därav mitt påpekande om att låta spärrgrunden torka 24 timmar, trots att det står övermålningsbar efter 4 eller 6 timmar eller nåt i den stilen. Torde vara lika viktigt om man "målar" med lim.
Hej
Jag såg någon hade provat med trälim från byggmax. Ska det vara trälim för inomhusbruk eller utomhusbruk eller spelar det ingen roll?
https://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/lim/trälim-ute-illbruck-p180003
https://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/lim/trälim-inne-illbruck-p180001
Min panel ska sitta inomhus men jag tänkte mer på innehållet (%-andel PVA)
Vilken torktid ska man hoppas på?
Jag såg någon hade provat med trälim från byggmax. Ska det vara trälim för inomhusbruk eller utomhusbruk eller spelar det ingen roll?
https://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/lim/trälim-ute-illbruck-p180003
https://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/lim/trälim-inne-illbruck-p180001
Min panel ska sitta inomhus men jag tänkte mer på innehållet (%-andel PVA)
Vilken torktid ska man hoppas på?
Om det spelar roll om det är för inomhus eller utomhus vet jag ej då jag använt det som jag hittat först.
Jag hade inte varit rädd att stryka efter fyra timmar, men jag har för mig att jag gjort kvistskyddet på kvällen och då har det fått torka minst 8h.
Har du plastat bakom och skall måla med plastfärg samt använder vinterlim så kan du ju ta det säkra före det osäkra och låta det torka 24h.
Jag hade inte varit rädd att stryka efter fyra timmar, men jag har för mig att jag gjort kvistskyddet på kvällen och då har det fått torka minst 8h.
Har du plastat bakom och skall måla med plastfärg samt använder vinterlim så kan du ju ta det säkra före det osäkra och låta det torka 24h.