Lite svårt att veta vart man ska placera detta, men vi tänkte ta ett traktordäck och göra till en sandlåda åt pojkarna (2 år).

Faktiskt så är det samma traktordäck som jag hade på bakgården då jag var liten på 80 talet, det var min sandlåda som funnits kvar i alla dessa år och nu tänkte vi måla om det, den har varit röd och gulaktig, tänkt om vi skulle måla den samma färger, eller kanske blått och vitt som vårt hus.

Det jag undrar över är, vad för sorts färg borde man använda. Och är det säkert? Gamla traktordäck har jag läst innehåller mindre trevliga ämnen. Men kanske om det målas? Och jag använde samma däck hela barndomen... Och många gungor och sånt var och är gjorda av däck ännu idag,

Märkligt egentligen att det används uttjänta däck som leksaker. Men det har ju använts kreosotimpregnerade telefonstolpar och järnvägsslipers också på lekplatser mot bättre vetande. Övermålade så minskar väl risken en del att farliga ämnen överförs till huden om färgen har spärrande funktion. Tveksamt om dagens vattenbaserade färger har den funktionen.

Nu får någon gärna berätta för mig vad som är farligt i ett däck, och hur det tar kål på små barn.

Jag vet i gamla däck finns det väl sånahära HA-oljor som anses vara cancerogena. Så man blir ju lite orolig om det är OK eller ej... eller om målarfärg skulle vara tillräckligt bra skydd...

Innehåller traktordäck från den tiden HA-oljor? Jag vet att lastbilsdäck har mycket lägre halter HA-oljor än personbilsdäck på grund av sin sammansättning/uppbyggnad. Hur det står till med traktordäck vet jag inte.
HA-oljor avdunstar. Så frågan är om däcket, även om det innehöll HA-oljor vid tillverkningen, har några sådana kvar idag?

Ja det är bra frågor och du belyser saker jag inte visste heller. Så alltid bra att fråga ser man.

Jag ska poängtera att jag inte vet. Försöker bara se problemet ur olika vinklar. Om Byggahus-expertisen (de kommer strax, tro mig) lägger fram bevis för att oljorna är ett problem i ett traktordäck som legat och torkat sedan åtminstone 80-talet, då accepterar jag det glatt.
Roade mig med att googla lite hastigt, men hittar varken "halveringstid" för oljorna, eller när de infördes. Vore kul att veta, eftersom jag själv har ett gäng traktordäck liggandes, dessa är från 60- och 70-talen.

Traktordäcket målades vitt och kom i lördags då pojkarna fyllde två år:
XOQzoLwh.jpg

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Man smälter! Till treårsdagen får du kontakta någon gruva om ett gammalt däck.

Det blir nog bra ändå, cirka 20 meter bakom vedstapeln finns en liten lekpark med jättestor sandlåda. Den här är nog mest så dom ska ha en "egen" också. Det jag borde göra är att rensa upp där vid vedstapeln och göra av med all plåt...

Norrhyttan skrev:
Jag ska poängtera att jag inte vet. Försöker bara se problemet ur olika vinklar. Om Byggahus-expertisen (de kommer strax, tro mig) lägger fram bevis för att oljorna är ett problem i ett traktordäck som legat och torkat sedan åtminstone 80-talet, då accepterar jag det glatt.
Roade mig med att googla lite hastigt, men hittar varken "halveringstid" för oljorna, eller när de infördes. Vore kul att veta, eftersom jag själv har ett gäng traktordäck liggandes, dessa är från 60- och 70-talen.
Jag har ingen aning heller men då det är standard med gamla bildäck (som säkert inte analyseras per fall ifall det innehåller cancerogena ämnen) i gungor på alla lekplatser i landet känns det safe. Hade det funnits däckvarianter dom senaste 30-40 åren på marknaden hade dessa gungor nog inte varit godkända.

Att odla mat som man förtär i stora mängder i ett däck eller i ett land/låda av kreosotslipers/tryckimpregnerat hade jag nog varit mer skeptisk mot. Känns onödigt att förtära ifall det skulle vara något.

DennisCA DennisCA skrev:
Traktordäcket målades vitt och kom i lördags då pojkarna fyllde två år:
[bild]
Tänkte göra likadant, hur höll färgen över tid?

Jaa färgen har blivit lite smutsig men den sitter fast ännu. Sandlådan blev en blomlåda då pojkarna blev större så den finns kvar ännu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.