2 655 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Träinbyggnad av badkar?
Vissa ska ju alltid krångla och göra sig till... 
Min spontana uppfattning är att hela badrummet ska fuktspärras först. Därefter klär man in badkaret och låter bli att fuktspärra träkonstruktionen. Det känns som att det snarare skulle bli ett problem att ha dubbla fuktspärrar.
Min spontana uppfattning är att hela badrummet ska fuktspärras först. Därefter klär man in badkaret och låter bli att fuktspärra träkonstruktionen. Det känns som att det snarare skulle bli ett problem att ha dubbla fuktspärrar.
Jag tycker inte trä i badrum är någon höjdare, men det är inga egentliga problem om det är "öppet åt bägge håll", dvs inget trägolv eller väggbeklädnad som ligger an. En badkarinbyggnad bör väl inte heller ställa till problem om trät inte ersätter kaklet på väggarna.
Jag antar att du menar "en låda" runt badkaret?
Jag antar att du menar "en låda" runt badkaret?
Dubbla fuktspärrar är ingen hit. Om fukten fastnar mellan fuktspärrarna blir det krångligt.
Om det är en låda runt badkaret så ska den vara ventilerad. Själv tycker jag att det är snyggt med trä i badrum trots att det kanske inte är så smart.
Om det är en låda runt badkaret så ska den vara ventilerad. Själv tycker jag att det är snyggt med trä i badrum trots att det kanske inte är så smart.
Om du skall ha oljat trä så se till att olja in det på ALLA sidor innan du monterar det,
fukten kommer från alla håll och inte bara där det blir vattenstänk.
(Fick tipset till vår tvättställsskiva som är av någon mahogny typ, inga problem efter 1,5 år i varje fall)
fukten kommer från alla håll och inte bara där det blir vattenstänk.
(Fick tipset till vår tvättställsskiva som är av någon mahogny typ, inga problem efter 1,5 år i varje fall)
Lite sent med råd nu, men jag gjorde en liknande inklädnad för några år sedan. Ersatte helt enkelt den vanliga emaljerade badkarsfronten med en hemsnickrad variant i vanlig limträskiva i furu. Oljade in alltihop ordentligt och lackade sedan med båtlack tre varv. Badrummet är i övrigt helkaklat och med golvvärme året runt. Har fungerat alldeles utmärkt i 6 år nu. Inga tecken på fuktskador alls. Badandet sköts i huvudsak av en fyraåring och en sexåring. Väldigt blött blir det.... 
Klicka här för att svara