Hej,
Har köpt den här på en svensk internetbutik för att kopla in lite led-belysning.
Kan jag koppla in den på ett tillfredsställande sätt utomhus?
Måste väl vara tillverkad för en annan marknad än den svenska??
Ingen anvisning medföljde...
Vad säger ni?

//Per
D6414768_643_72122877

Den lär väl vara avsedd för att monteras i nån slags kopplingsskåp utomhus antar jag. Vad man ska med IP67 inne i ett skåp till vet jag dock inte.

Har inte fått svar från företaget ännu men det står så här om produkten på hemsidan: "Transformator för montering utomhus"

Kapsling är väl ända alternativet va?

Blir till skicka tillbaka den då...

Ja, om du sätter den i en kapsling där ledarna kan kopplas till dina kablar.

EDIT: Varför skicka tillbaka den?

Meanwell gör bra grejor så det är ingen dålig produkt du fått tag på, här har du databladet på den:

http://www.meanwell.com/search/lpv-35/lpv-35-spec.pdf

Det som är "svaga" punkten som den ser ut nu är enkelisoleringen på primärsidans kablar så utifrån den punkten bör du sätta den i någon för ändamålet lämplig kapsling.

Jag har en liknande idag som gått sönder sittandes utomhus. Tänkte bara byta rätt av men om jag skall ha kaspling så kunde jag valt en billigare.

Varför ens skriva att den är för utomhusbruk och IP67 om jag behöver kapsling?

Hur är det tänkt att den skall användas med IP67?

Det kan väl tänkas att den faktiskt är okej att installeras med enkelisolerade ledare på en plats där det är okej med "dålig kapslings/isoleringsklass"?

(Jämför t.ex. att järnvägen får ha 16kV 5-6 meter naket ovanför marken, eller att beröringsskyddet inte verkar vara så bra på sånadär skenor man har i takhöjd, dels de för belysningar i butiker och dels trefasskenor i verkstäder).

IP67 kan vara användbart även om den måste monteras i kapsling eller där beröringsskyddet inte behöver vara bra. 6:an säger inte bara att den har högsta graden av beröringssäkerhet utan också att den är dammtät. 7:an säger att den tål att badas i en meter djupt vatten.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning

Jag förstår men ändå inte.
Jag måste ju ansluta den till 230v och den kopplingen måste ju klara samma IP-klass om jag vill uppnå IP67. Då har man ju redan en kapsling som tål IP67 och då behöver inte trafon ha det också ju, eller?:S

Kan det vara okej att ha enkelisolerade ledare mellan trafo och en kapslad kopplingsdosa?

Jo den är märklig. Nätspänningsledarna ser tjocka ut på bilden, men jag kan inte tro att de skulle vara dubbelisolerade enkelledare. Det underlättar ingenting heller.

Kapsling o kapsling - den ska sitta i ett utrymme där ledarna normalt inte är berörbara. Men för att kunna skarva ihop ledarna med nätspänningskabeln behövs någon form av dosa. Du kan ju trä skyddsslang över dessa ledare så blir det lite bättre.

En "sockerbit" har t.ex. inte IP67 men den torde tåla en sandstorm rätt bra, medan en elektronisk trafo ska nog vara just IP67 för att tåla en sandstorm. Visst, krystat exempel, men ändå...

Vissa länder kanske tillåter enkelisolerade ledare på vissa platser?

Efter att varit i kontakt med VD:n för www.molectric.com där trafon köptes så har jag blivit intalad om att trafon är gjord för ändamålet. För montering utomhus. Är jag bara onödigt petig om jag hävdar att den inte går att montera utan ett extra skydd av tex en kapsling.
Han hävdar att bara den skyddas från direkt solljus så är det inga problem. Så en montering på takfoten är inga problem enligt honom.

Visst sätter man den dikt an en kopplingsdosa så är det ju inte ett praktiskt problem utan mer av teoretisk natur men ändå. Skall man acceptera det? Är man bara en jobbig kund?

Efter dagens nyheter om att man är med och skapar elbränder som hempulare så gör det mig än mer noga. :)

Att den kan monteras utomhus tror jag vi är på det klara med. Det är som du säger inkopplingen som skapar huvudbry. Är det enkelisolerade ledare så får dom normalt inte vara berörbara, och normalt når man väl inte upp till takfoten?

Om du dessutom trär skyddsslang över den korta biten mellan trafo och kopplingsdosa tror jag det blir bra. Det kanske t.o.m går att sätta dosan dikt an trafon, eller åtminstone väldigt nära så behöver du inte bekymra dig om dragavlastning.

Om den har dubbel eller enkel isolering på primärsidan är omöjligt att se, det är inte ovanligt att den typen av ledningar/aparater har en transparent tunn isolering + ett lager som är färgat.

elmont skrev:
Om den har dubbel eller enkel isolering på primärsidan är omöjligt att se, det är inte ovanligt att den typen av ledningar/aparater har en transparent tunn isolering + ett lager som är färgat.
Gör jag som du säger Bo så blir det ju en säker installation. Känns så hempulat bara. Jag hade ju iaf ifrågasatt det om det varit gjort av en elektriker.

Den har bara enkelisolering... Tycker bara det känns så osäkert då det inte finns något att luta sig mot... Tycker att det borde vara självklart hur den skall monteras...
Men det är väl bara jag som är petig då...

Elsäkerhetsverket uttryckte sig så här:
Du har mycket riktigt rätt att den ska monteras så att enbart grundisolerade ledare inte ligger åtkomliga.
Bra säkerhetsinformation ska också medfölja produkten, på svenska, i enlighet med ELSÄK-FS 2000:1.
De regler som gäller den här typen av produkter finns i just den föreskriften.

Tolkningsfråga där också alltså...

Som Elsäkerhetsverket påpekar borde det följa med en installationsanvisning. Det hade faktiskt varit intressant att se hur dom förordar att installationen ska ske på primärsidan i och med de praktiska svårigheterna med enbart grundisolerade ledare. Sådana får dessutom inte utsättas för fukt, så jag skulle nog använt krympslang och försökt få det tätt in mot trafon.

Vilken tolkningsfråga tänker du på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.