spikplanka spikplanka skrev:
Hur är det med risken att armeringen i husets betong "superrostar" med inducerad spänningspotential ?
Eftersom det är växelspänning torde det inte var nått problem, problemen blir det väl bara med likström

S swirve skrev:
u märker jag ord, men det är låga stigtider vilket ger högt frekvensinnehåll.. Vid testning av apparater ligger det på 8-10us i stigtid.
Hej
Du har rätt. Det blev fel.
Det var meningen att skriva "snabba stigtider (höga frekvenser) i mikrosekundområdet"
Jag ber om ursäkt för den eventuella förvirringen det skapar.

Hej spikplanka

Gällande det du skrev i inlägg #4

När det gäller potentialutjämning vid nätfrekvensen (50 Hz) så kan den oftast utföras med en ledare med låg resistans.

När det gäller potentialutjämning vid de högre frekvenser som t.ex. uppkommer vid åska och gällande EMC-problematik så gäller det att impedansen snarare än resistansen i ledaren blir avgörande (detta på grund av ledarens induktans).

Som en visualisering av detta så kan du titta på figuren 4.24 på sidan 54 i ”High-Frequency Noise in Power Grids, Neutral and Protective Earth” https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:999810/FULLTEXT01.pdf

Figuren 4.24 visar; “The impedance for 2.5 mm2 Cu wire with a length of 100 m upper line, 30 m middle line and 1 m lower line.”

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Ja. I hus med äldre elinstallationer saknas ofta potentialutjämning helt och där finns också främmande ledande delar. Jag tänkte mest bara på nya bostäder typ villor i mitt förra svar men råkade skriva byggnader.

Tycker ni att man bör lägga pengar på att utföra en potentialutjämning i äldre hus som saknar detta? Jag tänker själv t ex hus ute på landet där åska är vanligt förekommande och flertalet främmande ledande delar finns. Där är det väl bra ur skydds-syfte?
Jag tycker i alla fall att det var bra gjort av dig att åtgärda detta.

Jag har ingen bra koll på när skyddsutjämning från huvudjordningsskena "kom till Sverige" Någon som har koll på om grekerna var före oss här? Armering som är berörbar ska anslutas till huvudjordningsskenan här i Sverige också men det är sällan den är det och den ska ju även vara en främmande ledande del för att kunna sluta en krets även om den är berörbar.

Jag har också hört detta med att vi potentialutjämnar för mycket och där det inte behövs.
Ibland ser jag skyddsutjämnade kabelstegar på jobbet och brukar undra vad syftet är. De är ju inga främmande ledande delar vad jag kan se.
Väldigt tråkigt att höra att ingen pratade om emc alls. Det var inte bra.

Ja. Det behövs mer kunskap om det sista du nämner. Ska bli intressant att höra vad Elsäkerhetsverket kommer fram till när man ska göra en bedömning på de allvarligaste emc-problemen som riskerar att uppstå.

främmande ledande del
elektriskt ledande del som inte ingår i elinstallationen och som kan anta en potential, i allmänhet potentialen hos den lokala jorden
Hej avh67f

Att man t.ex. i Grekland har mer utvecklad teknik för potentialutjämning i hus jämfört med Sverige beror rimligen på att vi med våra trähus (i Grekland är trä dyrt) har förlitat oss på att trä inte är ledande, när vi utvecklat vår svenska installationsteknik. Vi har förlitat oss på träets isolerande egenskaper.

Sedan vi gick in i EU har installationsreglerna harmoniserats inom Europa.

Det kan innebära en nackdel framför allt gällande äldre svenska byggnader, speciellt om vi dessutom vill använda switchad kraftelektronik i allt större utsträckning i våra byggnader.

Det är anläggningsägaren (t.ex husägaren) som ansvarar för husets elinstallation och vid behov kontaktar kunnig (auktoriserad) installatör.

Tyvärr är kunskapen om hur vi hanterar åska och framför allt EMC- dålig hos anläggningsägarna, och så även hos många auktoriserade installatörer.

Även elsäkerhetsverket påpekar att de saknas personer som kan både EMC och installationsteknik.

Detta kan innebära att vi långsamt får allt större bekymmer med t.ex. EMC.

Ibland vet vi inte ens om att det är ett EMC-relaterat bekymmer som vi har, och vi söker därför "på fel ställe”

Så en 2 meter lång kopparkabel mellan golvbrunn och dusch får en impedans på cirka 10 Ω, det borde duga för syftet att skydda personen som duschar?
Alternativt så bygger man hela duschen som en faradays bur.

M Martin Lundmark skrev:
Sedan vi gick in i EU har installationsreglerna harmoniserats inom Europa.

Det kan innebära en nackdel framför allt gällande äldre svenska byggnader, speciellt om vi dessutom vill använda switchad kraftelektronik i allt större utsträckning i våra byggnader.
Är det något specifikt som dyker upp nu?
Trä har väl inte varit så involverat i elektriska installationer sedan 1960-talet väl?

Så en 2 meter lång kopparkabel mellan golvbrunn och dusch får en impedans på cirka 10 Ω, det borde duga för syftet att skydda personen som duschar?
Alternativt så bygger man hela duschen som en faradays bur.
Hej spikplanka

Du får komma ihåg att vid åska så handlar det om höga strömstyrkor. Flera hundra ampere att hantera.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Misstänker dock att styrkan avtagit en hel del (magnituder) när det når duschhandtaget.

Misstänker dock att styrkan avtagit en hel del (magnituder) när det når duschhandtaget.
Hej spikplanka

Jag hade redan reducerat strömmen när jag skrev ” Flera hundra ampere att hantera”

DN hade i går (24-08-30) en artikel med rubriken; ”Därför kan ett vanligt åskoväder vara farligt”

Där står bland annat; ”Strömstyrkan i ett vanligt vägguttag är cirka tio ampere, medan strömstyrkan i en blixt är runt 30 000 ampere.”

https://www.dn.se/sverige/darfor-kan-ett-vanligt-askovader-vara-farligt/

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Där står bland annat; ”Strömstyrkan i ett vanligt vägguttag är cirka tio ampere, medan strömstyrkan i en blixt är runt 30 000 ampere.”
Då är frågan om det är strömstyrkan i själva blixtnedslaget. Eller det som uppkommer genom skillnader i markpotential när det slår ner nära men inte i bostaden.
Sedan har DN publicerat en massa konstiga saker senaste åren så förtroendet för att de är korrekta är inte på topp.

Då är frågan om det är strömstyrkan i själva blixtnedslaget. Eller det som uppkommer genom skillnader i markpotential när det slår ner nära men inte i bostaden.
Sedan har DN publicerat en massa konstiga saker senaste åren så förtroendet för att de är korrekta är inte på topp.
Hej
Naturligtvis så kommer den ström som kommer in i huset att variera i storlek beroende på omständigheterna
Jag växte upp i ett hus där blixten kunde synas som blixtar ur vägguttagen
Vid ett tillfälle så ”försvann” telefonledningen inne i huset (den brann upp på nolltid) då blixten passerade genom ledningen. Lyckligtvis så blev det ingen brand

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tänker också att om en 10 mm² koppar kabel på 2 meter inte klarar att skydda någon som duschar så hjälper inte mycket annat med mindre än att man bygger en faradays bur.

Och eftersom åskan är av högfrekvens natur så kanske man borde använda någon form av koaxial kabel. Frågan är väl vad man skall jorda skärmen i..

När blixten slår ned - vad är jord? - ingenstans och det är total gungfly av olika potentialer med stora spänningsderivatan (spänningsskillnader) per meter närmast nedslaget radiellt utåt och sjunker med olika takt ju längre ut från nedslaget man mäter.

- de som blev skadade i Lidingö lider av samma problem som djur att i närområdet enstaka meter från blixtnedslaget så är spänningfallet kanske 10000 - 100000 Volt/meter i spänningsfall i marken för att den inte leder bättre med den påtryckta strömmen och en väldigt massa ström som håller på att leta ut och det kan gå upp i ett ben och ned i det andra benet på en människa för att man stod lite bredbent i fel vinkel för att strömmen tyckte att det var en lättare väg att gå än en ganska kraftigt isolerande jord man stod på i jakten på att utjämna statiska fältet mellan åskmolnen och marken - för strömmen skall fördelas ut i alla riktningar som molnet är och tar de vägar de hittar, allt från järnvägsräls, elkablar, förr i tiden telekablar, kulvertar, grundvatten - ja allt som ledder ström lättare än luften och torr jord/berg och det har inga problem att hoppa över stoppen och gå vidare med luftöverslag i flera dm-längder i många steg efter sträckan.

Sceniariot 'duschen' skulle jag säga är en lågrisk-fall - visst vattensystemet via tex. varmvattenberedares elsystem kan spänningssätta hela kall och varmvattendelen, men var skall strömmen fortsätta från blandaren och ut i handtaget som är så lockade att det kan hoppa dm-längder med överslag för att bypassa hinder och gå vidare - avloppet, med plaströr ?? nja, inte så lockande, vattnet som porlar - där vattnets ledningsförmåga som just höjdes för att man klämde ut rikligt med schampo med hög kloridhalt just, men hur långt ned i avloppsystemet är det så och är det i rätt riktning gentemot molnets statiska fältutbredning och dessutom talar vi om resistanser i antal kOhm/cm i vattnet vilket ger att det behövs mycket spänning innan någon nämnvärd ström börja flöda.

Nej, jag ser hellre att man installera vettiga åskavledningar på olika idrottsträningsplan och arenor, typisk alla de som har belysning i alla fall, efter som det smäller med skadade människor med några års mellanrum och ofta mer än 1 skadade på samma gång och det skapas för åskan skyddade ställe där folk hukande springande instinktivt samlas sig vid plötsliga skyfall och är skyddade av åskavledning just där - för ingen läser några skyltar i de fallen - jag lovar...

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
...
Ibland ser jag skyddsutjämnade kabelstegar på jobbet och brukar undra vad syftet är. De är ju inga främmande ledande delar vad jag kan se.
Vad jag känner till så finns det i alla fall två anledningar. En är and vid skador på kablar. Det är inte så svårt att råka skava sönder en existerande kabel när man arbetar på en stege och på så sätt spänningssätta stegen. Det andra är för att få en robust kontakt för att lindra effekterna av passiv intermidulation / frekvensdubbling pga halvledande skarvar. Det borde mest bara ett problem om man har inomhussystem för mobiltrafik och då egentligen bara i fallet med fdd.

Är potentialutjämning ens ett alternativ som fungerar för alla fall av åska?
Och var går gränsen för att man istället oavsiktligt bygger ett åskledarsystem?

Har själv spirorör ut mot tak och ner till ventiler i badrum som sitter 1½ meter ovanför duschen.
Därefter kopparrör som matar duschblandaren.
Vid en direktträff på taket skulle blixten sannolikt följa spirorören och hoppa genom duschområdet ner i blandaren

Frånluftsfläkten på vinden matas med 3G1,5 och därmed är metallen i spirorören "jordad", men denna klena matning skulle ju brinna av direkt av en blixt.
Känner att ingen potentialutjämning i världen kan lösa detta problem med mindre än att man bygger en riktig separat åskledare ända från takets högsta punkt.

• Gilla
pether
  • Laddar…
X xxargs skrev:
....de som blev skadade i Lidingö lider av samma problem som djur att i närområdet enstaka meter från blixtnedslaget.....
Lät som dom stod direkt under trädet som träffades. I så fall var det nog inte bara stegspänningen som skadade. På en bild av en kille dom visade fanns spår av strömgenomgång på överkroppen.

• Ledsen
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.