"Trädkoja" som ser ut som ett piratskepp

7k läst  41 svar

1. M
    Medlem · Nivå 6
    Jag har tänkt bygga en trädkoja fast med nedgrävda el-stolpar istället för träd. Tanken är att det ska se ut som ett piratskepp när det är klart.

Än så länge ser det ut som på bilen nedan. Plankan är för att få en uppfattning hur långt det blir och var botten på själva skeppet ska hamna.
    IMAG4455.jpg

Kom gärna med input.

• Laddar…
  2. M
    Medlem · Nivå 6
    Här har jag lagt på ungefär form. Det kommer att bli 2 våningar där bak så att man kan klättra upp och styra.

Trädkoja med potentiell form.png

Åsikter på formen?

• Laddar…
  3. D
    Medlem · Nivå 18
    Det ser mer ut som en container båt.

4. M
    Medlem · Nivå 6
    Jag har inte sett några sådana med master :D

Sen blir den ju så klart av trä...

5. Klaugust
    Renoveringsnovis · Nivå 8
    Kanske ska sätta nån form av vingar på den för att förklara varför den svävar? Det är ju rätt vanligt i fiktionen. De är ju ofta i lite steampunk-utförande, så det skulle ju kunna vara intressant att ha som tema om inspirationen tryter vid något tillfälle.

6. Biff Tannen
    Medlem Nivå 1
    Har för mig att gamla elstolpar är rätt kraftigt behandlade med kreosot etc för att inte ruttna. Bör nog kolla upp hur det förhåller sig med de stolpar du valt med tanke på att barn skall använda dem.

7. M
    Husägare · Nivå 6
    Även helt nya elstolpar är kreosotimpregnerade (om de är av trä). Ju äldre stolpar desto mindre luktar de nog, så länge man inte börjar såga i dem. När gamla stolpar plockas upp är det mest den del som varit under mark som luktar.

8. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Ska det bli ett skepp skulle jag bygga det på backen. Risken att det blir ostadigt om man hissar upp det på två stolpar måste vara betydande. Liksom fallrisken.

Men ett skepp på backen med ett par master (inklusive vant att klättra i) låter som en nog så fin lekplats. Håll curlingföräldrar borta bara...

9. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 8
    Fast problemet är väl att det är giftigt, inte att det luktar?

Edit: postade samtidigt som Nötegårdsgubben och var svar till inlägget innan.

10. G
    Medlem Nivå 6
    Självklart ska du bygga ett flygande piratskepp! Utmärkt idé.

11. M
    Husägare · Nivå 6
    Ja, om man börjar gnaga och äta på stolpen så spelar det nog ingen roll om den är gammal eller ny, eller gamla är kanske sämre eftersom det kan vara andra gifter också. Men annars är ju den lukt man känner ett resultat av de ämnen stolpen släpper ifrån sig, så mycket lukt == hög giftkoncentration i luften runt omkring.

Får rätta mig själv också, efter att att kollat ser jag att det numera även tillverkas el-/telestolpar med kopparsalter som impregnering. Men kreosot listas först och alla nya trästolpar jag noterat de senaste åren (2013 och framåt, var inte så insatt innan dess) har varit med kreosot. (Länk: https://www.scanpole.com/se/produkter/produktionskedja/ ).

12. M
    Medlem · Nivå 6
    Jag svarar lite på frågor som uppstått. När det gäller stolpar och gift så för jag lära barnen att inte slicka på stolparna. Är de i åldern att de slickar på saker så är de nog ännu för unga för att vara i kojen

Cool idé med vingar. Ska fundera på det. Tänkte hålla det enkelt och säkert i början så kanske kojan får utvecklas samtidigt som barnen så då kan det bli vingar och jag har även funderat om linbana ned från skeppet.

När det gäller säkerhet så är jag inte orolig för stabilitet då stolparna är nedgrävda nästan 2 m i marken (skurupborren) så de står väldigt stadigt. Det kommer även att bli staket på 90 cm överallt på skeppet så risken att ramla ned borde vara minimal. Jag har ändå funderat att sänka skeppet lite mer än på bilden (120 cm ovanför toppen på kullen).

13. A
    Medlem Nivå 3
    Tyvärr är inte kreosot nyttigt vid hudexponering heller så du får även lära barnen att dra på sig engångshandskar när de ska upp i skeppet.

14. M
    Medlem · Nivå 6
    Jag valde att gå vidare med mitt projekt trots riskerna med kreosot. Nedan är lite bilder på statusen. Staketet ska ttimmad både uppe och nere så småningom, nere troligtvis mycket senare när jag bestämt hur jag ska få till bottenformen. Ska eventuellt sätta lock på staketet men blir troligtvis nästa år eller liknande. Nu fick jag slut på 28x120 så måste köpa mer innan jag kan jobba vidare. Det är lite gung i skeppet på övervåning så man får lite skeppskänsla :)

IMAG4484.jpg
    IMAG4489.jpg
    IMAG4496.jpg

15. T
    Husägare · Nivå 9
    Kreativ idé! (y)
    Dock tycker jag du ska fundera en extra gång kring kreosot och barnen. En alternativ skulle kunna vara att du skruvar fast några trallbrädor runt dina härliga kreosot-stolpar så att inte barnen kan röra vid dem. Då blir de iaf lite mindre exponerade.

Angående svajet på övervåningen är det nog svårt att komma ifrån det. Stor massa högt upp på en stolpe är alltid en svajig historia. Speciellt om du rör dig i egenfrekvensen för konstruktionen. Men går alltid att slänga ned "landgångar" åt båda håll som stödben(y):D

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: