Jag ska fundera på om jag vill få ner svajjet eller låta det vara, ger ju lite havskänsla så jag tror jag lämnar det.

Ytterliggare en bild

Trädäck på stolpar ovanför en kulle med svaj, omgivet av gröna träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Magnus E K
Testa att måla åtkomliga delar av stolparna med spärrfärg kanske (mot kreosotångorna; hjälper troligen inte mot svajet). Och sen vanlig utomhusfärg ovanpå.

Jag antar att du har koll på bygglovsreglerna för en koja i denna storleken, eller åtminstone har tänkt igenom riskerna. Bara så att det inte kommer som en överraskning senare. Det finns gamla trådar om just detta med exempel på rivningskrav mm. Detta ser dock inte ut att vara i detaljplanerat område, så riskerna är naturligtvis inte lika stora som om det vore det.

Kommer bli grymt!

Men som tidigare sagt så är kreosoten giftig, även mot huden då den kan orsaka eksem och irriterad hud. Har själv klättrat i dem mycket och när man får det mot kroppen är det inte alls roligt. får man en sticka är det ett elände efteråt. Men vissa har inga problem alls med det. Försök att bygga in stolparna där barnen kan komma åt dem.

• Gilla
andost
  • Laddar…
Millgram
Grymt cool, precis en sådan som man själv velat ha som barn, skön farsa dina barn har!!
Släng på plankor runt stolparna eller annan lösning så är väl risken för att barnen förgiftas marginell. Linbana låter ju utmärkt, den här kanske är lite dyr men något i den stilen? https://www.teknikmagasinet.se/prod...=546ebc80c2a8be180a812b223d210330&fo_s=gplase

Sen tycker jag absolut att du ska fundera på att ha en rutschkana från styrbords sida, blir ju också riktigt häftigt. Någon typ av utkiksplattform på främre masten, kanske med klätternät och/eller repstege till?

Blir riktigt sugen på något liknande :) Blir spännande att följa den här tråden, kul med lite annorlunda idéer!

• Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag antar att du har koll på bygglovsreglerna för en koja i denna storleken, eller åtminstone har tänkt igenom riskerna. Bara så att det inte kommer som en överraskning senare. Det finns gamla trådar om just detta med exempel på rivningskrav mm. Detta ser dock inte ut att vara i detaljplanerat område, så riskerna är naturligtvis inte lika stora som om det vore det.
Inte detaljplanerat område och jag skulle klassa det mest som ett trädäck så känns inte som att bygglov är nödvändigt men jag kan ju ha fel.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Millgram Millgram skrev:
Grymt cool, precis en sådan som man själv velat ha som barn, skön farsa dina barn har!!
Släng på plankor runt stolparna eller annan lösning så är väl risken för att barnen förgiftas marginell. Linbana låter ju utmärkt, den här kanske är lite dyr men något i den stilen? [länk]

Sen tycker jag absolut att du ska fundera på att ha en rutschkana från styrbords sida, blir ju också riktigt häftigt. Någon typ av utkiksplattform på främre masten, kanske med klätternät och/eller repstege till?

Blir riktigt sugen på något liknande :) Blir spännande att följa den här tråden, kul med lite annorlunda idéer!
Tack för positiv feedback.

Jag ska kolla på linbanan och det finns funderingar på både rutchkana och klätternät mer tror att det får växa fram lite. Barnen är bara 1 och 3 år så just nu är det mest säkerheten (bra staket) som är prio.

Jag ska också fundera på något skydd runt stolparna för kreosot. Vore däremot glad om vi kunde släppa den diskussionen nu så att tråden blir om projektet och inte kreosot

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
D09
Något kul klätternät?

Kanske på sidan och upp till båten eller som segel och upp till en utkikskorg?

S
M Marsman80 skrev:
Jag ska också fundera på något skydd runt stolparna för kreosot. Vore däremot glad om vi kunde släppa den diskussionen nu så att tråden blir om projektet och inte kreosot
Läst tidigare inlägg och läste andra skrivit att du ska klä in det i trä, fick en tanke om sånt tjockare rep, mer båtkänsla :D
grymt avundsjuk på dina barn, ville också ha en koja som barn men vi hade ingen plats:sweat:

Lekstuga byggd på höga stolpar med stödben i en skogsglänta, flagga på taket, kvällsljus.
Skapa konto

M Marsman80 skrev:
Jag har tänkt bygga en trädkoja fast med nedgrävda el-stolpar istället för träd. Tanken är att det ska se ut som ett piratskepp när det är klart.

Än så länge ser det ut som på bilen nedan. Plankan är för att få en uppfattning hur långt det blir och var botten på själva skeppet ska hamna.
[bild]

Kom gärna med input.
Byggde kojan/ lekstugan för några år sedan, lika många vuxna som barn blir glada av den. Telefonstolpar nedgrävda, höjd mark-golv 2,5m
Mitt tips är att stötta upp väl, din båt kommer gunga med vind& sommar/vinter kommer medföra att du får kraftig slagsida. Bra projekt för övrigt!

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Hembyggd trädkoja i form av ett piratskepp med mast och segel, komplett med hamparep och en piratflagga, i ett träd.
Skapa konto

Byggde piratkoja med mastkorg i tjockt hamparep. Blev ett roligt ställe att klättra upp i.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Hur f-n kan man utsätta barn för cancerogena ämnen när man faktiskt känner till att så är fallet.

Blir riktig upprörd över detta.

• Haha
  • Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
Absolut, ge dem absolut inte något socker eller friterat.

Gamla stolpar släpper inte ifrån sig just något, och det är ju ett välventilerat utrymme.

• Gilla
Bure och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Absolut, ge dem absolut inte något socker eller friterat.

Gamla stolpar släpper inte ifrån sig just något, och det är ju ett välventilerat utrymme.
Du har noll koll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.