40 159 läst ·
125 svar
40k läst
125 svar
"Trädkoja" som ser ut som ett piratskepp
Jag antar att du har koll på bygglovsreglerna för en koja i denna storleken, eller åtminstone har tänkt igenom riskerna. Bara så att det inte kommer som en överraskning senare. Det finns gamla trådar om just detta med exempel på rivningskrav mm. Detta ser dock inte ut att vara i detaljplanerat område, så riskerna är naturligtvis inte lika stora som om det vore det.
Kommer bli grymt!
Men som tidigare sagt så är kreosoten giftig, även mot huden då den kan orsaka eksem och irriterad hud. Har själv klättrat i dem mycket och när man får det mot kroppen är det inte alls roligt. får man en sticka är det ett elände efteråt. Men vissa har inga problem alls med det. Försök att bygga in stolparna där barnen kan komma åt dem.
Men som tidigare sagt så är kreosoten giftig, även mot huden då den kan orsaka eksem och irriterad hud. Har själv klättrat i dem mycket och när man får det mot kroppen är det inte alls roligt. får man en sticka är det ett elände efteråt. Men vissa har inga problem alls med det. Försök att bygga in stolparna där barnen kan komma åt dem.
Grymt cool, precis en sådan som man själv velat ha som barn, skön farsa dina barn har!!
Släng på plankor runt stolparna eller annan lösning så är väl risken för att barnen förgiftas marginell. Linbana låter ju utmärkt, den här kanske är lite dyr men något i den stilen? https://www.teknikmagasinet.se/prod...=546ebc80c2a8be180a812b223d210330&fo_s=gplase
Sen tycker jag absolut att du ska fundera på att ha en rutschkana från styrbords sida, blir ju också riktigt häftigt. Någon typ av utkiksplattform på främre masten, kanske med klätternät och/eller repstege till?
Blir riktigt sugen på något liknande
Blir spännande att följa den här tråden, kul med lite annorlunda idéer!
Släng på plankor runt stolparna eller annan lösning så är väl risken för att barnen förgiftas marginell. Linbana låter ju utmärkt, den här kanske är lite dyr men något i den stilen? https://www.teknikmagasinet.se/prod...=546ebc80c2a8be180a812b223d210330&fo_s=gplase
Sen tycker jag absolut att du ska fundera på att ha en rutschkana från styrbords sida, blir ju också riktigt häftigt. Någon typ av utkiksplattform på främre masten, kanske med klätternät och/eller repstege till?
Blir riktigt sugen på något liknande
Inte detaljplanerat område och jag skulle klassa det mest som ett trädäck så känns inte som att bygglov är nödvändigt men jag kan ju ha fel.pacman42 skrev:
Jag antar att du har koll på bygglovsreglerna för en koja i denna storleken, eller åtminstone har tänkt igenom riskerna. Bara så att det inte kommer som en överraskning senare. Det finns gamla trådar om just detta med exempel på rivningskrav mm. Detta ser dock inte ut att vara i detaljplanerat område, så riskerna är naturligtvis inte lika stora som om det vore det.
Tack för positiv feedback.Millgram skrev:
Grymt cool, precis en sådan som man själv velat ha som barn, skön farsa dina barn har!!
Släng på plankor runt stolparna eller annan lösning så är väl risken för att barnen förgiftas marginell. Linbana låter ju utmärkt, den här kanske är lite dyr men något i den stilen? [länk]
Blir riktigt sugen på något liknandeBlir spännande att följa den här tråden, kul med lite annorlunda idéer!
Jag ska kolla på linbanan och det finns funderingar på både rutchkana och klätternät mer tror att det får växa fram lite. Barnen är bara 1 och 3 år så just nu är det mest säkerheten (bra staket) som är prio.
Läst tidigare inlägg och läste andra skrivit att du ska klä in det i trä, fick en tanke om sånt tjockare rep, mer båtkänslaM Marsman80 skrev:
grymt avundsjuk på dina barn, ville också ha en koja som barn men vi hade ingen plats
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggde kojan/ lekstugan för några år sedan, lika många vuxna som barn blir glada av den. Telefonstolpar nedgrävda, höjd mark-golv 2,5mM Marsman80 skrev:Jag har tänkt bygga en trädkoja fast med nedgrävda el-stolpar istället för träd. Tanken är att det ska se ut som ett piratskepp när det är klart.
Än så länge ser det ut som på bilen nedan. Plankan är för att få en uppfattning hur långt det blir och var botten på själva skeppet ska hamna.
[bild]
Kom gärna med input.
Mitt tips är att stötta upp väl, din båt kommer gunga med vind& sommar/vinter kommer medföra att du får kraftig slagsida. Bra projekt för övrigt!
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Hur f-n kan man utsätta barn för cancerogena ämnen när man faktiskt känner till att så är fallet.
Blir riktig upprörd över detta.
Blir riktig upprörd över detta.
Absolut, ge dem absolut inte något socker eller friterat.
Gamla stolpar släpper inte ifrån sig just något, och det är ju ett välventilerat utrymme.
Gamla stolpar släpper inte ifrån sig just något, och det är ju ett välventilerat utrymme.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg