Hej allihop! Har en granne som håller på att plantera en hel regnskog alternativt fruktodling på tomten bredvid. Finns det regler för hur många träd man får plantera på en liten kedjehusträdgårdsplätt? Hur nära tomtgräns får man plantera? Saken är den, att när deras 6-8 träd vuxit till sig kommer dom ta kvällssolen från vår baksida.

Har inte läst hela men här finns säkert tips. Vet att man får plantera träd hur man vill på sin egen tomt.

BirgitS
Den enda regeln som finns, så vitt jag vet, är att du som granne har rätt att ta bort grenar och rötter som växer in på din tomt, men att du först måste be trädägaren att göra det själv. Det finns ju många som planterar tujahäckar som blir flera meter höga direkt vid tomtgränsen, och dessa kommer ju att skugga mycket.

Tyvärr äger man inte sin kvällssol. Men fruktträd blir inte så särskilt höga och täta om de sköts rätt.

Förr i tiden körde man med god kutym: i mitt gamla område var trädgårdarna inte stora men man lyckades ändå få in många fruktträd på tomten. Varannat träd högstammigt, varannat lågstammigt. Den yttre raden stod 2,5-3,0 m från tomtgräns. Min tomt på 6-700 kvm inkl 2-familjshus hade ursprungligen 30 fruktträd. Granntomterna lika. Extra inkomst av fruktförsäljning på torget.

Hade man visat samma hänsyn idag hade grannsämjan varit bättre. Men jag har inte funnit att avstånd var nedskrivet någonstans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.