8 021 läst ·
60 svar
8k läst
60 svar
Trådlöst nätverk som "krånglar"
Jag har fiber från Telia, en konverter inne och från den till ett Zyxelmodem ES 105 v2, och från det ett Tilgin som delar ut TV och IP-telefoni. Från Zyxel går jag till TP-Link Archer C-7 numera (hade Linksys E4200 tidigare). Jag har också en switch som jag kopplar ut till patchpanelen. I nuläget är det bara två enheter som är trådade i huset, övrigt kör på trådlös, antingen 2,4 eller 5GHz.Andy78 skrev:
Status just nu är väl att det mesta fungerar utom iPad Air som ibland tappar t.ex vid uppspelning filmklipp.
Det är något sämre mottagning på övervåningen, ibland är det okej, ibland är det sämre. Jag vet inte vad det beror på, tycks inte hjälpa att lämna dörrar öppna mm. Det är därför jag ville pröva att flytta ut routern till ex. övervåning men eftersom jag inte har fullt utbyggd dragning så måste jag försöka enligt tipsen om "dubbla" routers, där den ena har avstängd DHCP. Hittills har jag inte testat detta ännu, får ge mig på det när frugan o jag är överens om var routern placeras estetiskt tilltalande
Redan när du startade tråden för ett år sedan tog jag upp en detalj som jag inte ser blivit besvarad.
Jag skulle fortfarande försöka kolla upp vilka kanaler som används. Utan att veta med säkerhet vilka ni ligger på är sannolikheten stor att du och dina grannar stör i varandras. Det enklaste är om du har en snäll vän med en android (Eller om du skaffat en sådan själv numera), då lägger du bara in wifi analyser (gratis) så ser ni kanalerna direkt där både på 2,4 och 5 GHz om den mobilen klarar båda.
Alternativet är att sätta upp ett sådant program på datorn. Det finns en uppsjö olika, netstumbler, inssider m.fl. men jag har inte använt dem på flera år så jag vet inte vad som fungerar bäst idag.
Jag skulle fortfarande försöka kolla upp vilka kanaler som används. Utan att veta med säkerhet vilka ni ligger på är sannolikheten stor att du och dina grannar stör i varandras. Det enklaste är om du har en snäll vän med en android (Eller om du skaffat en sådan själv numera), då lägger du bara in wifi analyser (gratis) så ser ni kanalerna direkt där både på 2,4 och 5 GHz om den mobilen klarar båda.
Alternativet är att sätta upp ett sådant program på datorn. Det finns en uppsjö olika, netstumbler, inssider m.fl. men jag har inte använt dem på flera år så jag vet inte vad som fungerar bäst idag.
En liten varning bara för dubbla accesspunkter och äppelprylar. De är inte alltid så bra på att välja starkaste signalen utan hänger kvar på den första de hittade tills den inte längre hörs alls. Lösningen på detta är att stänga av och slå på WiFi så att de väljer den starkaste. Hos oss blev det så att tjejen gick från köket (AP1) till vardagsrummet (AP2) och hade usel signal trots att hon satt bredvid accesspunkten för att hennes iPad anslöt till den första...
Kan gälla andra saker också men mina Androidprylar fungerade bättre....
Kan gälla andra saker också men mina Androidprylar fungerade bättre....
Att köra WiFi Anayzer rekommenderas starkt. Jag köpte häromdan en EA2700 för att byta ur vår gamla DIR-600 (Webhallen hade bra pris på EA2700 och jag ska ju bara ha den som accesspunkt.) Jag har gått runt i huset med WiFi Analyzer och på 5 GHz-bandet hittar jag inga andra nätverk än våra egna två (har en RT-AC66U i källaren som huvudrouter, men eftersom den är i källaren täcker den huset dåligt).
På 2,4 GHz är det på bästa stället i huset bara fyra andra nätverk som syns, på värsta stället i huset (närmast ett hyreshus och ett hus med bostadsrätter) är det ett dussin andra nätverk som syns.
När det gäller överlämning så stämmer det att en enhet bara väljer det starkaste nätverket när den kopplar upp. Sen byter den inte förrän förbindelsen bryts (om man inte kör "enterprise"-grejer). Vissa accesspunkter kan man dock ställa in så de sparkar ut en klient om den får för dålig signal, så klienten tvingas söka nytt nätverk. Nackdelen är förstås att det innebär att klienten sparkas ut även om det råkar vara den accesspunkten som just nu har starkast signal. Det är alltså en funktion som man får tänka till lite innan man slår på.
På 2,4 GHz är det på bästa stället i huset bara fyra andra nätverk som syns, på värsta stället i huset (närmast ett hyreshus och ett hus med bostadsrätter) är det ett dussin andra nätverk som syns.
När det gäller överlämning så stämmer det att en enhet bara väljer det starkaste nätverket när den kopplar upp. Sen byter den inte förrän förbindelsen bryts (om man inte kör "enterprise"-grejer). Vissa accesspunkter kan man dock ställa in så de sparkar ut en klient om den får för dålig signal, så klienten tvingas söka nytt nätverk. Nackdelen är förstås att det innebär att klienten sparkas ut även om det råkar vara den accesspunkten som just nu har starkast signal. Det är alltså en funktion som man får tänka till lite innan man slår på.
Jo, jag vet, jag borde kollat det tidigare men nu har jag faktiskt en Samsung-lur så det är hög tid att kolla upp detta. Ibland ser jag andra nätverk, men aldrig mer än två samtidigt. Det är villaområde med en granne i tomtgräns, övriga ligger tvärs över gatan och alla har nog inte trådlösa nätverk heller. Men, men... man kan aldrig veta vilka åtgärder som måste vidtas.Bjurran skrev:Redan när du startade tråden för ett år sedan tog jag upp en detalj som jag inte ser blivit besvarad.
Om du kör 2 st dhcp så dubellnattar du säkert.
Telia kör nat in i din router som sedan översätter adressen igen och det kan ju förklara bortfall i hastigheten.
Har du provat gamla lösningen /routern med annan strömadapter?
Telia kör nat in i din router som sedan översätter adressen igen och det kan ju förklara bortfall i hastigheten.
Har du provat gamla lösningen /routern med annan strömadapter?
Det förstår jag inte så mycket av jag har bara en router efter Teliamodemet. Och nej, har inte provat med annan adapter. Hur påverkar det?Andy78 skrev:
Däremot har jag nu testat med Wi-fi analyser, och den visar flera närliggande nätverk. Det är två kanal 6, ett på 11 och en 1 men rejält? svagare i signalstyrka. Mitt anger -34dbm och övriga från -84 till -90. Good or bad?
Om du kopplar in dig direkt i telias utrustning vad får du för adress då, är det en 192.168.x.x adress så kan du vara
99 % säker på att deras router använder nat.
Och gör den det så finns det ingen anledning att köra egen router bakom.
99 % säker på att deras router använder nat.
Och gör den det så finns det ingen anledning att köra egen router bakom.
Gäller det oavsett deras signalstyrka? Vilken kanal väljer jag i så fall? Sen måste jag ju bara fundera på hur det är åt andra hållet, stör inte min router grannarnaNerre skrev:
Andy: Det är som du beskriver med IP- numret. Men om jag vill ha den trådlösa routern på ett annat våningsplan, som beskrivits tidigare, är det väl okej att ha en router som agerar brandvägg och fördelare till switch/patchpanel om DHCP är avstängd? Det förslaget finns ju här sedan tidigare.
I princip så är det ju så att om två nätverk ligger på samma kanal så kommer de att dela på den totala bandbredden. Problemet är ju att du ser bara hur bra dina klienter hör din accesspunkt, hur bra accesspunkten hör klienterna ser du inte med WiFi Analyzer (har du tur kan din accesspunkt ha en statussida som visar signalstyrka för klienterna, men den visar nog inte för kolliderande nätverk).Kjell_G skrev:
Helst vill man alltså vara ensam, går inte det får man lägga sig på samma kanal som den svagaste grannen (då påverkar man troligen varandra minst).
Sen har jag hört om att det är bättre att ligga precis på samma kanal som en granne än att ligga på en kanal mittemellan så de överlappar. Tydligen ska WiFi vara gjort så att det enklare hanterar kollisioner på samma kanal än störningar från närliggande. Men det vet jag inte om det stämmer.
Om du vill kunna komma åt alla dina enheter oberoende av på vilken "router" du är ansluten till så ska du ställa in routern till att agera som en AP (accesspunkt). Du ska alltså stänga av DHCP, NAT, mm.Kjell_G skrev: