8 021 läst ·
60 svar
8k läst
60 svar
Trådlöst nätverk som "krånglar"
Ok, nu hittade jag inställningen på routern som kan avaktivera 2.4 GHz. Finns det enheter som inte stöds av 5GHz, jag har t.ex. ett par äldre Soundbridge. Även en lite äldre laptop som kanske är tveksam. Eller funkar allt på det bandet? Kanske trial and success som gäller 
Gjorde ett nytt test på hastigheten, denna gång med bredbandskollen (det första var med routerns eget test) och då kom hastigheten upp till 37Mb. Det är jag nöjd med på det trådlösa iaf, eller?
Vi ska väl börja i rätt ände om vi ska felsöka trådlöst. Det första vi behöver veta är hur du bor. Är det många grannar nära så är risken stor att även de har trådlöst. Har du en androidtelefon så föreslår jag att du lägger in appen WiFi Analyzer och kollar vilka kanaler som olika nätverk i närheten har. De kanaler som ska användas på 2,4 GHz är 1, 6 och 11. Ligger någon mellan dessa kanaler så kommer det störa i de som ligger på rätt kanaler. Ligger alla på dessa redan så lås ditt när mot den där det är få andra grannar. (Detta är ett MYCKET vanligt fel för folk i lägenheter)
Ser du någon granne som ligger på en annan kanal och kan lyckas lista ut vem det är så bör du påpeka detta för dem för det drabbar både dem själva och andra i närheten.
Jag har tre AP på 2,4 och två på 5 GHz och lyckas få en smidig övergång på dessa när jag rör mig runt hela tomten (alla har samma SSID, även på 5 GHz vilket inte alla enheter klarar av.
Ser du någon granne som ligger på en annan kanal och kan lyckas lista ut vem det är så bör du påpeka detta för dem för det drabbar både dem själva och andra i närheten.
Jag har tre AP på 2,4 och två på 5 GHz och lyckas få en smidig övergång på dessa när jag rör mig runt hela tomten (alla har samma SSID, även på 5 GHz vilket inte alla enheter klarar av.
Fåtal grannar, ser två nät men har inte Android, och hittade ingen motsvarighet hos Apple.
Efter uppgradering av router håller det sig stabilt trots att jag ställde tillbaka grejerna i elskåpet.
Telia släppte fallet trots att de lovade höra av sig. Nåja, jag hörde ju inte heller av mig.
Jag ligger på inköpet ett tag till
Efter uppgradering av router håller det sig stabilt trots att jag ställde tillbaka grejerna i elskåpet.
Telia släppte fallet trots att de lovade höra av sig. Nåja, jag hörde ju inte heller av mig.
Jag ligger på inköpet ett tag till
Det finns programvaror du kan köra på en dator med wifi men jag har inte testat dem själv. Många har trial vilket räcker i ditt fall.
Några finns här, men lämnar frågan öppen ifall någon annan här har bättre förslag.
http://www.metageek.net/support/downloads/
Några finns här, men lämnar frågan öppen ifall någon annan här har bättre förslag.
http://www.metageek.net/support/downloads/
Nu har jag kopplat in ny TP-Link Archer C7
Den har legat i malpåse sen förra våren ☺️
Har inte riktigt följt turordningen leverantörsmodem>router>switch/patchpanel, utan går från modem till switch (förutom till router). Kan detta bli problematiskt ur säkerhetssynpunkt?
Bör jag istället använda gamla routern och göra den till switch enligt förslaget om att stänga av DCHP? Får jag brandväggen intakt med den åtgärden? Eller är modemet tillräckligt säkert?
Jag har bra hastighet nu, och hittills verkar det stabilt, men som sagt; säkert?
Den har legat i malpåse sen förra våren ☺️
Har inte riktigt följt turordningen leverantörsmodem>router>switch/patchpanel, utan går från modem till switch (förutom till router). Kan detta bli problematiskt ur säkerhetssynpunkt?
Bör jag istället använda gamla routern och göra den till switch enligt förslaget om att stänga av DCHP? Får jag brandväggen intakt med den åtgärden? Eller är modemet tillräckligt säkert?
Jag har bra hastighet nu, och hittills verkar det stabilt, men som sagt; säkert?
De flesta operatörer ger dig bara en IP-adress, så alla enheter lär inte fungera samtidigt om du kopplar dem på en switch som sitter mellan modem och router. Lyckas en dator som är ansluten till den switchen komma ut på internet är den helt oskyddad. Jag har en ssh-inloggning öppen mot omvärlden och den spärrar en IP-adress efter några misslyckade inloggningsförsök. För något år sedan var det i genomsnitt 3 som spärrades per dygn. Nu är det ca 10 per dygn. Det finns många på internet som scannar efter sårbara datorer. Windows har haft flera sådana svagheter. När en dator är kopplad bakom en NAT-router är den i princip osynlig för aktiviteter som initieras utifrån. Det gäller att routern har bra säkerhet. Det var väl Asus som i fabriksinställningen exponerade en ansluten USB-hårddisk för omvärlden?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 209 inlägg
Vilket fick mig att titta på mina denyhosts-loggar (som alltså gör ssh-blockering). Jag har haft i genomsnitt nästan exakt 20 blockerade adresser per dygn de senaste fyra veckorna. (Så jag ökade min blockeringstid till 6 månader... Var några år sedan jag tittade på detta senast...)b_hasse skrev:
Ska du köra whitelist iställoet för blacklist blir det besvärligt om du ska försöka komma in från dynamiska IP-adresser... Jag vill i alla fall kunna logga in från mobilen eller om jag är uppkopplad på ett hotell eller nåt.