Vi har inget fast telefonabbonemang och kör med mobilt bredband idag.
Då vi har fler datorer och ibland vill surfa samtidigt skulle det vara smidigt med ett trådlöst internet. Går det att få mobilt internet trådlöst i huset?
 
Jasså, var det så enkelt.
Då ska jag bara hitta ett bredband som fungerar här på landet.
Det där svarta jävla fåret hittar inte till mitt modem alla gånger, tack och lov så går abbonemanget ut om ett par månader.
 
KingHippo: Jag tror nog mer på Telia.
ICE har låghastighet, lång bindningstid och litet surf utrymme (5GB per månad)
och inte var det speciellt billigt med tanke på prestandan
 
Redigerat av moderator:
Jag kör dovadoroutern som länkas ovan i sommarstugan samt telias mobila bredband och ett Option Icon 505 modem. Fungerar klockrent!
 
Stefan o Anna skrev:
KingHippo: Jag tror nog mer på Telia.
ICE har låghastighet, lång bindningstid och litet surf utrymme (5GB per månad)
och inte var det speciellt billigt med tanke på prestandan
Tycker man 5 GB är lite kanske man ska sikta på Telenor istället (som inte har nån trafikgräns).
 
Även att tänka på är att "det svarta fåret" och Telia går på samma 3G nät, så funkar det dåligt idag skall du inte välja Telia iaf.
 
Stefan o Anna skrev:
KingHippo: Jag tror nog mer på Telia.
ICE har låghastighet, lång bindningstid och litet surf utrymme (5GB per månad)
och inte var det speciellt billigt med tanke på prestandan
Går även att få utan begränsning på hur mycket som får laddas ner, men dyrare blir det såklart.
 
Stefan o Anna skrev:
KingHippo: Jag tror nog mer på Telia.
ICE har låghastighet, lång bindningstid och litet surf utrymme (5GB per månad)
och inte var det speciellt billigt med tanke på prestandan
Jag har mobila bredband från Tele2, Telia och ICE.net och kan ge följande utlåtade:

1. ICE.net fungerar i alla lägen, ja det är lite dyrare men det funkar. 5GB spärren beror på vilket abonnemang du har
2. Telia är också bra, men deras maxgräns går inte att avtala bort. De har bra täckning och det går för det mesta hyfsat fort.

Om man jämför så är kvaliteten på ICE.net jämnare medan Telias kan vara vansinnigt långsamt vid högbelastningstider. När det gäller nedladdningshastighet så tycker jag inte det skiljer något nämnvärt i praktiken. Möjligen att Telias går lite fortare på lågbelastningstider men det är en klen tröst när det går trögt på andra tider. För egen del så har jag hellre lite långsammare hela tiden än att inte veta om det ska ta 5 sekunder att öppna gp.se eller 5 minuter.

3. Tele2, ja jag vet inte vad jag ska säga för det är så sällan man har täckning så jag har inte kunnat testa ordentligt.


Utom tävlan är Tre som har jäkligt bra hastighet och abonemang om du bara har täckningen.
 
Jag får behålla mitt Tele2 junk ett tag till, hade längre bindningstid kvar än jag trodde. Men efter lite hjälp från supporten så har jag ändrat några inställningar så nu är det mycket stabilare.
 
Telia suger i karlstads utkanter, visst funkar det ok 02-05 på natten men i övrigt gör det inte annat än strular och kopplar ner osv så km inte en på tanken att använda ett sådant där.
 
Nerre skrev:
Tycker man 5 GB är lite kanske man ska sikta på Telenor istället (som inte har nån trafikgräns).
Är det verkligen så?
Tror alla har en begränsning när de anser du tankar för mycket.
De stänger ju inte av uppkopplingen utan begränsar hastigheten bara.
Använder du Telenor själv och är nöjd?
 
Har också lite funderingar kring mobilt bredband. Vi ska bygga hus och är inte sådär jättesugna på att koppla in jack i huset då ingen av oss har haft fast telefoni på ca 10 år och inte heller har saknat det.

Men samtidigt så känns det ju som att hus ska ha jack. Framförallt om man tänker framåt på när vår dotter kommer att vilja ringa kompisar.

Det verkar inte finnas någon möjlighet att få fiber till bostaden så då är väl det enda som återstår mobilt bredband. Skulle det räcka för ett hushåll med mycket surf? Är 4G något att tro på inför framtiden?

Kan man få IP-telefoni genom mobilt bredband? Drar det ner husets värde om vi inte har vanliga tefonjack?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.