mats_o skrev:
Jo de delar bandbredden. 3G bandet har en bestämd frekvensbredd och det är den frekvensbredden man får dela på. Ju fler användare, ju mindre bandbredd per användare
Ja du har rätt att det är en bestämd frekvensbandbredd, men i nätet skilljs det på röst och data det är därför du kan surfa med mobilen samtidgt som du pratar i telefon.

Jag vet inte hur din verklighetsuppfattning är. Jag är utbildad i el, tele, radio och radar. Jag har jobbat med uppbyggnad av det svenska mobiltelefonnätet på Televerket i Farsta. Jag har jobbat med radio inom försvarsmakten. Varit sändaramatör under ett antal år. Anser själv att jag har hyfsade kunskaper i ämnet.

Problemet med mobilt bredband är begränsningen i tillgängligt frekvensspektrum. Man delar på samma frekvenser och ju fler användare desto sämre går det. 8 MBit/s i Stockholm är ett teoretiskt max. Mera nära sanningen är att du kanske kommer upp till 0,5 MBit/s när du får några kompisar på linan. Telefonen, den svarta, bakeliten fungerar i 100 år. Mobiltelefonen är gjord för att funka i 3 år.

Vad fungerar längst vid strömavbrott? Jo just en fast telefon som jag beskrivit. Det kan vara rätt viktigt. Internet fårman ju i vilket fall som helst glömma vid ett större avbrott.

Jag bara skrattar åt TV via mobiltelefonen! Trygghetslarm för äldre använder bara fasta nätet av säkerhetsskäl. Kolla med din kommun. Ansluta larm. Ja men mycket dyrare. Du måste ha ett särskilt kort plus mobiltelefon.

Hur skall centralen veta var du är med en mobiltelefon. Den tjänsten finns bara delvis i Danmark (man ser vilken cell man är ansluten till).

Mobilt bredband kan vara bra för kortare Internet sejourer t ex på Arlanda eller när man är ute och reser. I övrigt så är det begränsning som gäller.

Tyvärr så har Tre:s ovederhäftiga reklam påverkat individer utan tekniska kunskaper. Jag är rejält trött på denna overhäftiga reklam.

Andy78 skrev:
Ja du har rätt att det är en bestämd frekvensbandbredd, men i nätet skilljs det på röst och data det är därför du kan surfa med mobilen samtidgt som du pratar i telefon.
Ja visst men eftersom begränsningen fortfarande ligger i den trådlösa delen och precis som Göran säger så är det den som är den trånga sektorn så ju fler som gör det ju mindre bandbredd får du.

R Göran skrev:
Jag vet inte hur din verklighetsuppfattning är. Jag är utbildad i el, tele, radio och radar. Jag har jobbat med uppbyggnad av det svenska mobiltelefonnätet på Televerket i Farsta. Jag har jobbat med radio inom försvarsmakten. Varit sändaramatör under ett antal år. Anser själv att jag har hyfsade kunskaper i ämnet.

Problemet med mobilt bredband är begränsningen i tillgängligt frekvensspektrum. Man delar på samma frekvenser och ju fler användare desto sämre går det. 8 MBit/s i Stockholm är ett teoretiskt max. Mera nära sanningen är att du kanske kommer upp till 0,5 MBit/s när du får några kompisar på linan. Telefonen, den svarta, bakeliten fungerar i 100 år. Mobiltelefonen är gjord för att funka i 3 år.

Jag vet inte om du en såndär fd mobilt bredbandskund som bara vill sprida ut din vrede.
Det där med att det skulle ligga någon sanning i att man kommer upp i 0,5 m stämmer inte i alla fall inte i sthlm,
visst du får ju inte 7,2 max är 6mbit då de modem som säljs tex huawei e 169 som alla operatörer använder klarar mest 6 mbit.

Jag har inte full mottagning och ligger mellan 2,5 -5,5 mbit
Begränsningar har jag även på mitt adsl men det säljs som 8mbit. sen vad man får varierar från fall till fall.

Vad fungerar längst vid strömavbrott? Jo just en fast telefon som jag beskrivit. Det kan vara rätt viktigt. Internet får man ju i vilket fall som helst glömma vid ett större avbrott.

Märkligt när telefonerna dog i stormen i halland så fungerade fortfarande mobilnätet, men det kankse är en omöjlighet enligt dig?
Hur ringer man ett samtal när träd har blåst ner över teleledningarna och tråden är av?
det tog flera veckor för abonnenterna att få tillbaka fasta telefonen.

"Mobilt bredband kan vara bra för kortare Internet sejourer t ex på Arlanda eller när man är ute och reser. I övrigt så är det begränsning som gäller."

eller så kankse det passar ens behov om man inte kör lek och spel, jag kan koppla upp mig mot jobbet och jobba, se på film och matcher via viasat.
Betala räkningar surfa på byggahus m.m.

Jag är inne på 3dje året med det i min ena lägenhet, det fungerar utmärkt för 199 kr och jag slipper betala för teliabonnemang som jag inte använder bara för att få adsl.

"Tyvärr så har Tre:s ovederhäftiga reklam påverkat individer utan tekniska kunskaper. Jag är rejält trött på denna overhäftiga reklam.
"

Så vad skiljer det sig om man tittar på reklam från andra operatörer som ska sälja adsl tex comhem och bredbandsbolaget?

Det är ingen som tvingar en att använda det, är man inte nöjd så skaffar man något annat, men en del blir aldrig nöjda....

Mina inlägg postades i din kvotering därav lite konstig formatering.

Redigerat:
puu skrev:
AndersS, Telia måste sälja mycket på sitt namn eller hur kan de annars hyra ut en trådlös router som går att köpa för 299 kr för 29 kr i månaden och kalla det för Smart? Hoss andra ADSL leverantörer får man samma modem/router på köpet.
Nu utgår du ifrån att alla vet vad en router är, hur man konfigurerar, mm. När jag nu har tröttnat på att agera support för släktingar och vänner så hänvisar jag till Telia Smart där det ingår support och konfigurationshjälp. Har den inte själv så jag kan inte detaljerna.
I vårt samhälle finns det många som inte vill eller kan hantera liknande lösningar. Allt är inte att bara räkna kronor utan att man köper viss servicet. För jag kan inte heller fatta att man går till en frisör/ska när man kan köpa en sax för 50:-.

Redigerat:
Andy78 skrev:
"

eller så kankse det passar ens behov om man inte kör lek och spel, jag kan koppla upp mig mot jobbet och jobba, se på film och matcher via viasat.
Betala räkningar surfa på byggahus m.m.

Jag är inne på 3dje året med det i min ena lägenhet, det fungerar utmärkt för 199 kr och jag slipper betala för teliabonnemang som jag inte använder bara för att få adsl.
Det är ju perfekt att det täcker dina behov. Men du bör inte prata högt om det inför dina grannar. Om någon av dem skulle få för sig att göra som du så kanske det inte längre räcker för dina behov. Kom ihåg att om Telebolaget säger att du kan få upp till 8 Mbit på ditt 3G abbonemang så är det totalt 8Mbit i ditt närområde. Är ni åtta som tycker att det är en bra idé blev det 1MBit var (nästan) och detta under förutsättning att ingen får för sig att ringa ett röstsamtal under tiden. :)

/Gojan

gojan skrev:
Det är ju perfekt att det täcker dina behov. Men du bör inte prata högt om det inför dina grannar. Om någon av dem skulle få för sig att göra som du så kanske det inte längre räcker för dina behov. Kom ihåg att om Telebolaget säger att du kan få upp till 8 Mbit på ditt 3G abbonemang så är det totalt 8Mbit i ditt närområde. Är ni åtta som tycker att det är en bra idé blev det 1MBit var (nästan) och detta under förutsättning att ingen får för sig att ringa ett röstsamtal under tiden. :)

/Gojan
Jag vet inte i vilken skog du bor i?
Men här undgår det inte något om detta mobila bredband, de flesta av mina grannar kör adsl eller internet via cabeltv.

Vet inte vart du får allt ifrån, telebolaget säger att jag kan få 6mbit inte 8 Vart får du 8 mbit ifrån?

Har själv inga problem med det, jag brukar ringa samtidigt som jag surfar.

Men allvarligt R Göran, det spelar ingen roll hur länge du jobbat och vad du har jobbat med. Jag har jobbat 5 med att utveckla skyddsutrustning till Elkraftnätet och nu jobbar jag med att utveckla plattformar till mobiltelefoner och modem.
Det som spelar roll är att du har föråldrad syn på telekommunikationen. Du kan skratta åt TV i mobilen med det är det som säljer nu, de få gråa människor som behöver trygghetslarm får ha kvar sin koppartråd men för det behöver du inte dissa mobilt bredband. Om vi tittar vidare på mobiler så har Apple med sin Iphone bevisat att marknaden skiter fullständigt i hur själva radiodelen i en telefon funkar, där ligger de 3-4 år efter med det är ändå den hetaste mobilen på marknaden.

Idag tänker inte en privatperson vad som funkar längs under strömavbrott för det SKA inte bli strömavbrott.

När är du så omtöcknad så att du kan ta dig till din bakelittelefon och ringa SOS men inte säga vart du är, tror snarare att det är vanligare att man inte kan ta sig till bakelittelefonen utan drar upp sin mobil ur fickan.

AndersS skrev:
Nu utgår du ifrån att alla vet vad en router är, hur man konfigurerar, mm. När jag nu har tröttnat på att agera support för släktingar och vänner så hänvisar jag till Telia Smart där det ingår support och konfigurationshjälp. Har den inte själv så jag kan inte detaljerna.
I vårt samhälle finns det många som inte vill eller kan hantera liknande lösningar. Allt är inte att bara räkna kronor utan att man köper viss servicet. För jag kan inte heller fatta att man går till en frisör/ska när man kan köpa en sax för 50:-.
Jag köper dina argument rakt av och rekommenderade faktisk svärfar Telia Smart för han hade Telia och ville köpa en kombinerad modem/router.

Men jag fick samma låda av Bredbandsbolaget genom att bara ringa och hota att jag skulle byta leverantör annars och. Tele2 installerade samma låda hos min mormor. De hjälpe ävenhenne igång utan extra kostnad när hon teckna deras billigaste abonnemang

Andy78 skrev:
Jag vet inte i vilken skog du bor i?
Vet inte vart du får allt ifrån, telebolaget säger att jag kan få 6mbit inte 8 Vart får du 8 mbit ifrån?
Jag kunde inte hålla mig från att kommentera och ryckte en siffra ur luften bara. Har inte 100% koll på vad telebolagen lovar i annonserna. Har däremot stenkoll på hur mycket bandbredd du faktiskt kan krana ur systemen och hur det ser ut när flera användare skall samsas. (Kan säga att jag testat att köra 24MBit till en användare över mobila bredbandet)

/Gojan

gojan skrev:
Jag kunde inte hålla mig från att kommentera och ryckte en siffra ur luften bara. Har inte 100% koll på vad telebolagen lovar i annonserna. Har däremot stenkoll på hur mycket bandbredd du faktiskt kan krana ur systemen och hur det ser ut när flera användare skall samsas. (Kan säga att jag testat att köra 24MBit till en användare över mobila bredbandet)

/Gojan
Och hur gick det med att "köra" 24 mbit hur såg lösningen ut vilken operatör?

Andy78 skrev:
Och hur gick det med att "köra" 24 mbit hur såg lösningen ut vilken operatör?
Tyvärr finns det ingen operatör som har lanserat detta ännu, men det kommer. Det jag ville ha sagt med mitt första inlägg är att du delar på denna utlovade max-"kapacitet" med alla andra i ditt närområde till skillnad mot ADSL då du är ensam om den utlovade max-"kapaciteten".

/Gojan

Varför prova att köra 24 mbit om det inte finns?

Jo jag vet att man delar på bandbredden som finns i noden.
Full hastighet på adsl ja, men man hastigheten påverkas även på hur långt man har till telestationen.

Andy78 skrev:
Varför prova att köra 24 mbit om det inte finns?

Jo jag vet att man delar på bandbredden som finns i noden.
Full hastighet på adsl ja, men man hastigheten påverkas även på hur långt man har till telestationen.
Andy78, det finns kanske några även på ett "byggahusforum" som i sitt dagliga arbete arbetar med utveckling eller realisering av olika mobila kommunikationer, så att test olika konfigurationer ingår i arbetet.
Det finns ganska många sätt som en opertör kan välja att implementera sina mobilnät hur mycket kapacitet ett samtal kan få i sänd/mottagning, vad maxhastigeten ska vara kontra högsta hastighet för flera samtidiga användare och även hur sändareffekten påverkas vid många samtidiga användare. Det finns även möjlighet att kunna styra hur telefoner/terminaler ska göra roaming mellan olika nät beroende av belastning, sedan är det en annan fråga om hur och om opertören gör det.
Och realiseringar och konfigurationer förändras även över tiden utan att användarna vet om det.

AndersS skrev:
Andy78, det finns kanske några även på ett "byggahusforum" som i sitt dagliga arbete arbetar med utveckling eller realisering av olika mobila kommunikationer, så att test olika konfigurationer ingår i arbetet.
Det finns ganska många sätt som en opertör kan välja att implementera sina mobilnät hur mycket kapacitet ett samtal kan få i sänd/mottagning, vad maxhastigeten ska vara kontra högsta hastighet för flera samtidiga användare och även hur sändareffekten påverkas vid många samtidiga användare. Det finns även möjlighet att kunna styra hur telefoner/terminaler ska göra roaming mellan olika nät beroende av belastning, sedan är det en annan fråga om hur och om opertören gör det.
Och realiseringar och konfigurationer förändras även över tiden utan att användarna vet om det.
och vad vill du säga med detta inlägg riktat mot mig?

det finns kanske några även på ett "byggahusforum" som i sitt dagliga arbete arbetar med utveckling eller realisering av olika mobila kommunikationer, så att test olika konfigurationer ingår i arbetet.

Ja och?

Nedanstådende var riktigt bra tack!

"Det finns ganska många sätt som en opertör kan välja att implementera sina mobilnät hur mycket kapacitet ett samtal kan få i sänd/mottagning, vad maxhastigeten ska vara kontra högsta hastighet för flera samtidiga användare och även hur sändareffekten påverkas vid många samtidiga användare."

Tackar för din snabblektion i roaming.

"Och realiseringar och konfigurationer förändras även över tiden utan att användarna vet om det."

Tror du att jag som användare tror att jag får göra dessa själv eller att operatören har direktkontakt med mig för varje ändring det gör?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.