9 451 läst ·
39 svar
9k läst
39 svar
Trådlöst bredband utan telefonjack!?
Sida 1 av 3
Hjälp!!!
Vill först säga att jag kan inget om detta så ursäkta om det låter korkat!
Ska köpa internet radio till min man i julklapp men det funkar visst endast med trådlöst eller fast bredband och vi har mobilt bredband!
Bor idag i hus där vi ej har telefonjack har säkert funnits men idag hänger sladden löst i ett träd på tomten! (Renoverings projekt
)
Så hur går man då tillväga för att skaffa ett jack och koppla in den ledningen så man kan få trådlöst bredband?
Vad kan det kosta och var vänder man sig?
Vill tillägga att vi funderat på att koppla in ett jack så jag gör det inte endast för internetradion!! ;-)
Tacksam för svar med bra tips!!
Vill först säga att jag kan inget om detta så ursäkta om det låter korkat!
Ska köpa internet radio till min man i julklapp men det funkar visst endast med trådlöst eller fast bredband och vi har mobilt bredband!
Bor idag i hus där vi ej har telefonjack har säkert funnits men idag hänger sladden löst i ett träd på tomten! (Renoverings projekt
Så hur går man då tillväga för att skaffa ett jack och koppla in den ledningen så man kan få trådlöst bredband?
Vad kan det kosta och var vänder man sig?
Vill tillägga att vi funderat på att koppla in ett jack så jag gör det inte endast för internetradion!! ;-)
Tacksam för svar med bra tips!!
Det finns "3G routers" som gör om ditt mobil bredband till trådlöst WLAN hemma. Antar att det är det din radio vill ha och du kan koppla in flera datorer på samma mobilabonnemang också.
ett exempel i mängden
http://www.dustinhome.se/pd_5010333957.aspx?csref=Prisjamforelse_Pricerunner_5563
vill du koppla in kopparledningen får du kanske kontakta Telia eller Skanova direkt.
ett exempel i mängden
http://www.dustinhome.se/pd_5010333957.aspx?csref=Prisjamforelse_Pricerunner_5563
vill du koppla in kopparledningen får du kanske kontakta Telia eller Skanova direkt.
Fundera på om ni inte skall ha en fast anslutning. Mobilt bredband går inte särskilt fort. Via fast telefon kan man få bredband via ADSL.Fördelar:
- Köra bredband upp till 8 MBit/s
- Titta på TV (ung som Boxer)
- Ansluta trygghetslarm för äldre
- Ansluta inbrotts- och brandlarm
- Bra förbindelsekvalitet
- Låg kostnad för apparat - den går att använda år ut och år in
- Fungerar längre vid strömavbrott än mobiltelefonen
- Vid larm vet larmcentralen var man är - även om man inte klarar av det
- Klarar t ex streaming video, vilket en mobiltelefon inte klarar
- Köra bredband upp till 8 MBit/s
- Titta på TV (ung som Boxer)
- Ansluta trygghetslarm för äldre
- Ansluta inbrotts- och brandlarm
- Bra förbindelsekvalitet
- Låg kostnad för apparat - den går att använda år ut och år in
- Fungerar längre vid strömavbrott än mobiltelefonen
- Vid larm vet larmcentralen var man är - även om man inte klarar av det
- Klarar t ex streaming video, vilket en mobiltelefon inte klarar
Att man är så omtöcknad att man inte kan uppge adress, vilket inte är särskilt ovanligt.
Tanken var inte att köra nätet när strömmen har gått. Det går inte för nätet lägger av först, sedan mobilnätet och sist det fasta nätet. Tro mig jag har jobbat 30 år i branschen! Tanken var att det är fördelaktig av flera skäl med fast nät.
Tanken var inte att köra nätet när strömmen har gått. Det går inte för nätet lägger av först, sedan mobilnätet och sist det fasta nätet. Tro mig jag har jobbat 30 år i branschen! Tanken var att det är fördelaktig av flera skäl med fast nät.
När det gäller mobila abonnemang så var uppmärksam på vilka mängder data du kan skicka/ta emot inom ramen för ett fastpris. Att börja streama kan snabbt "äta" upp den fastprismängden.
Jag skulle välja att kontakta någon av de som erbjuder "bredband" och begära in ett prisförslag. Vet att Telia t.ex. även erbjuder som tillägg en trådlös tjänst för hemmet som heter Smart och så har de också trådlösa mediaspelare (internetradio) så du kan få en helhetslösning som är det du efterfrågar. Du får hela julklappen paketerad och klar. Finns kanske hos andra leverantörer också men dem har jag inte koll på då jag själv kör med Telia.
Jag skulle välja att kontakta någon av de som erbjuder "bredband" och begära in ett prisförslag. Vet att Telia t.ex. även erbjuder som tillägg en trådlös tjänst för hemmet som heter Smart och så har de också trådlösa mediaspelare (internetradio) så du kan få en helhetslösning som är det du efterfrågar. Du får hela julklappen paketerad och klar. Finns kanske hos andra leverantörer också men dem har jag inte koll på då jag själv kör med Telia.
Föst måste jag säga att jag i dagsläget inte skulle kunna tänka mig att enbart köra via mobilnätet men en med inställningen "jag har jobbat 30 år i branschen" skulle jag inte lyssna mycket på när det gäller ny teknik.
I dagsläget är fast anslutning i 99% av fallen snabbare och operatörerna begränsar mängden data men ser man inte på film så kan ett 3G modem funka.
Lite svar på argumenten ovan
- Köra bredband upp till 8 MBit/s: dubbla hastigheten finns mobilt i Stockholm idag, (snart i var mans hem
- Titta på TV (ung som Boxer): idag sämre utbud än boxer och egentligen bara ett bra alternativ om man har fiber. Kommer att funka med mobilnätet snart också.
- Ansluta trygghetslarm för äldre: Varför funkar inte det mobilt?
- Ansluta inbrotts- och brandlarm: Funkade redan med GSM och GPRS, funkar ej bra med iptelefoni(bara att bryta stömen vid inbrott) så då måste man ha telefonabonemang hos telia.
- Bra förbindelsekvalitet: ?
- Låg kostnad för apparat - den går att använda år ut och år in: ?Du måste ju ändå ha ett modem och trådlös router. Vad är skillnaden?
- Fungerar längre vid strömavbrott än mobiltelefonen:? Fel, det ända som funkar är telefonen om man inte kör iptelefoni (dyrare)
- Vid larm vet larmcentralen var man är - även om man inte klarar av det: Gäller även om man ringer från mobilen.
- Klarar t ex streaming video, vilket en mobiltelefon inte klarar: Beror på kvalitet och snart klarar mobilen mycket mer.
AndersS, Telia måste sälja mycket på sitt namn eller hur kan de annars hyra ut en trådlös router som går att köpa för 299 kr för 29 kr i månaden och kalla det för Smart? Hoss andra ADSL leverantörer får man samma modem/router på köpet.
Slutsats: Du får bättre och snabbare uppkoppling genom att dra in koppartråden igen med ska du inte se på film så är ett 3G modem(som du redan har) och en router som du kan stoppa in den i en enkel lösning. Det är t.o.m en framtidslösning då LTE eller 4G är på gång och då pratar vi om hastigheter på 100Mbit/s i nerladdninghastighet (teoretiskt nära sändaren) men även WCDMA/3G nätet håller ständigt på att uppgraderas och 16 Mbit/s är redan verklighet i Storstäderna.
I dagsläget är fast anslutning i 99% av fallen snabbare och operatörerna begränsar mängden data men ser man inte på film så kan ett 3G modem funka.
Lite svar på argumenten ovan
- Köra bredband upp till 8 MBit/s: dubbla hastigheten finns mobilt i Stockholm idag, (snart i var mans hem
- Titta på TV (ung som Boxer): idag sämre utbud än boxer och egentligen bara ett bra alternativ om man har fiber. Kommer att funka med mobilnätet snart också.
- Ansluta trygghetslarm för äldre: Varför funkar inte det mobilt?
- Ansluta inbrotts- och brandlarm: Funkade redan med GSM och GPRS, funkar ej bra med iptelefoni(bara att bryta stömen vid inbrott) så då måste man ha telefonabonemang hos telia.
- Bra förbindelsekvalitet: ?
- Låg kostnad för apparat - den går att använda år ut och år in: ?Du måste ju ändå ha ett modem och trådlös router. Vad är skillnaden?
- Fungerar längre vid strömavbrott än mobiltelefonen:? Fel, det ända som funkar är telefonen om man inte kör iptelefoni (dyrare)
- Vid larm vet larmcentralen var man är - även om man inte klarar av det: Gäller även om man ringer från mobilen.
- Klarar t ex streaming video, vilket en mobiltelefon inte klarar: Beror på kvalitet och snart klarar mobilen mycket mer.
AndersS, Telia måste sälja mycket på sitt namn eller hur kan de annars hyra ut en trådlös router som går att köpa för 299 kr för 29 kr i månaden och kalla det för Smart? Hoss andra ADSL leverantörer får man samma modem/router på köpet.
Slutsats: Du får bättre och snabbare uppkoppling genom att dra in koppartråden igen med ska du inte se på film så är ett 3G modem(som du redan har) och en router som du kan stoppa in den i en enkel lösning. Det är t.o.m en framtidslösning då LTE eller 4G är på gång och då pratar vi om hastigheter på 100Mbit/s i nerladdninghastighet (teoretiskt nära sändaren) men även WCDMA/3G nätet håller ständigt på att uppgraderas och 16 Mbit/s är redan verklighet i Storstäderna.
Redigerat:
Problemet med 3G uppkoppling är att när folk kommer hem på kvällarna så använder de jävlarna sina mobiltelefoner till att ringa med och det tar upp en massa bandbredd så ditt mobila bredband går långsammare.
Körde mobilt hemma ett tag och det gick bra att streama video t.ex från svt play så länge man inte gjorde det vid på kvällen..
Körde mobilt hemma ett tag och det gick bra att streama video t.ex från svt play så länge man inte gjorde det vid på kvällen..
#g data samt röstsamtal delar inte bandbredd, anledning till att det går långsammare är att fler surfar samtidigt.robsarve skrev:Problemet med 3G uppkoppling är att när folk kommer hem på kvällarna så använder de jävlarna sina mobiltelefoner till att ringa med och det tar upp en massa bandbredd så ditt mobila bredband går långsammare.
Summa sumarum, om du vill ha bandbredd (hastighet) så duger 3G-abonnemang bra, du får flera megabit för några hundringar i månaden förutsatt att du bor i större tätort. Nackdelen med 3G är att det inte är speciellt bra för "streamat" innehåll, d.v.s. radio, tv, etc... allt som kräver en stadig, tillförlitlig datatillgång. För sådant finns inget som slår tråd- eller fiberbunden internet som t.ex. ADSL.