7 140 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Trådlös täckning med tjocka tegelväggar
Tur att fler här hoppar in och hjälper till, har varit lite upptagen på målarstegen på sistone.
Netgear har en ganska bra guide, och rutinen är i princip detsamma på de flesta routrar ifall någon vill ha en mer utförlig guide.
http://support.netgear.com/app/answers/detail/a_id/965
Netgear har en ganska bra guide, och rutinen är i princip detsamma på de flesta routrar ifall någon vill ha en mer utförlig guide.
http://support.netgear.com/app/answers/detail/a_id/965
Har inte kunnat prova själv då den extra routern/accesspunkten inte har kommit ännu. Men i beskrivningen går kopplingen från accesspunkten till internet (via routern kopplad till modemet) inte in på "in-kontakten" utan en vanlig "uttilldatorn-kontakt" som jag brukar tänka mig.Bjurran skrev:
Gäller samma sak om man kopplar båda routrarna direkt till modemet dvs en av dom ska kopplas via en "ut-kontakt". Vad är vitsen med att använda "in-kontakterna" över huvudtaget?
Svårt att beskriva vad jag tänker känner jag..... hoppas det går fram
Både datorer, skrivare och accesspunkter etc. skall kopplas på samma typ av anslutningskontakter (det som jag förmodar du kallar "ut-till-datorn-kontakt".
"In-kontakten" (WAN) används för att ansluta en router till ett modem och enbart detta. WAN:kontakten är ditt nätverks kopplingspunkt mot omvärlden och det är här själva "routingen"(trafikväxlingen av data) sker mellan internet och ditt egna hemmanätverk.
"In-kontakten" (WAN) används för att ansluta en router till ett modem och enbart detta. WAN:kontakten är ditt nätverks kopplingspunkt mot omvärlden och det är här själva "routingen"(trafikväxlingen av data) sker mellan internet och ditt egna hemmanätverk.
Termerna blir nog enklare om vi undviker att förkorta dem.
WAN = Wide Area Network (stora stygga världen)
LAN = Local Area Network (Ditt lokala nätverk)
Om du har ett bredbandsuttag ansluts det till WAN.
Har du ett modem ansluts det till WAN.
Om du har ett modem med inbyggd router då själva WAN-porten sitter inbyggd i modemet och du rimligtvis bara har LAN-portar ut.
Allt efter som är på ditt eget lokala nätverk kopplas alltid till LAN.
(Jag vet att det finns tillfällen för undantag, men jag tror vi kan lämna det utanför här för att inte röra till allt)
WAN = Wide Area Network (stora stygga världen)
LAN = Local Area Network (Ditt lokala nätverk)
Om du har ett bredbandsuttag ansluts det till WAN.
Har du ett modem ansluts det till WAN.
Om du har ett modem med inbyggd router då själva WAN-porten sitter inbyggd i modemet och du rimligtvis bara har LAN-portar ut.
Allt efter som är på ditt eget lokala nätverk kopplas alltid till LAN.
(Jag vet att det finns tillfällen för undantag, men jag tror vi kan lämna det utanför här för att inte röra till allt)
Funkar klockrent med att koppla en accesspunkt! Tack för stödet att ta steget...
Har inte provat att roama typ med Skypesamtal och knata runt men det funkar om man bara kopplar ifrån dom w-lan på routern resp. accesspunkten. Så det räcker.
Har inte provat att roama typ med Skypesamtal och knata runt men det funkar om man bara kopplar ifrån dom w-lan på routern resp. accesspunkten. Så det räcker.
Klicka här för att svara