Nä, efter timtal av googling och förvirrande dialoger med ChatGPT vänder jag mig nu till forumet för hjälp. Det här med smart belysning, trådlösa dimmers/kontrollers och protokoll verkar ha blivit en sån djungel att jag som relativt teknikkunnig har svårt att navigera i vad jag behöver.

Det här är vad jag vill göra:
Jag har idag en lampkontakt i taket dit jag vill koppla en lampa. Denna kontakt är "alltid på" - det vill säga det finns ingen brytare (nej, jag har inget bra svar på varför och är inte ute efter att diskutera åtgärder på det problemet i sig)

Men, med intåg av smart belysning etc inser jag att det finns lösningar här som innebär minimalt med insats och utan att dra massa el / installera brytare i väggen osv.

Så, vad vill jag då? Jo, jag vill ha en "smart" glödlampa instycken i den lampan som är kopplad till detta uttag. Denna lampa vill jag styra med en dimmer, som allra helst påminner om en fysisk dimmer - dvs på/av på tryck och en ratt för att dimra upp / ner. Denna såkallade trådlösa brytare vill jag är av en sådan typ som inte kräver infällning i väggen eller inkoppling av kablage, utan skall gå att klistra fast rakt på väggen på en lämplig plats.

Jag vill inte heller börja utrusta hela huset med olika typer av smart belysning, utan ändamålet för denna trådlösa dimmer (och smarta glödlampa) skall ENDAST vara att styra just denna lampan i hemmet. Jag vill alltså gärna undvika (om det går) att köpa massa bryggor och gateways osv, utan är ute efter en enda dimmer som styr en enda glödlampa - inget mer än så.

Initialt föreslog ChatGPT Ikea trådfri där man då vad jag förstår kan parkoppla en dimmer med endast en glödlampa utan att behöva något annat än just dessa två sakerna. Fördel: billigt och enkelt.

Nackdel (efter visst efterforskning) är att batteriet i dimmern bara håller ett par månader. Detta inser jag kommer bli något jag kommer störa mig på rejält så det alternativet får gå bort.

Sen börjar det gå utför, jag har tittat på Sunricher Zigbee men där verkar man behöva gateway, sen finns det vad jag förstår en uppsjö av olika alternativ till detta som kör på samma protokoll men det är ofta ganska otydligt om dessa alternativ kräver brygga/gateway.

Så, ni som verkligen kan detta - vad borde jag titta på givet mina grundkrav?

Vol

F
Innan du dumpar IKEAs enkla och prisvärda lösning, dimmern RODRET körs på ett AAA batteri så det lär hålla rätt bra. Fjärr och lampa kostar 149kr så det är inte så dyrt att testa.

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Innan du dumpar IKEAs enkla och prisvärda lösning, dimmern RODRET körs på ett AAA batteri så det lär hålla rätt bra. Fjärr och lampa kostar 149kr så det är inte så dyrt att testa.
Okej, jag uppfattade det som dom höll ett par månader men då kanske det går längre än så?

RoTe
V Volatyle skrev:
Okej, jag uppfattade det som dom höll ett par månader men då kanske det går längre än så?
Det beror nog på hur mycket du leker med dimmern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.