Finns det någon här som har erfarenhet av Siemens trådlösa Siway-enhet som monteras i manöverpanelen K420/421. Hur är räckvidden om man jämför med den som monteras i centralen med extern antenn?

RilleRock
Pewh skrev:
Finns det någon här som har erfarenhet av Siemens trådlösa Siway-enhet som monteras i manöverpanelen K420/421. Hur är räckvidden om man jämför med den som monteras i centralen med extern antenn?
Sämre och billigare :)
Om den duger beror på husets uppbyggnad samt placering.

I mitt fall sitter centralen i källaren och manöverpanel på markplanet. Därav funderingen att det vore bättre att ha mottagaren i manöverpanelen.

Då jag inte är något direkt fan av trådlöst är det mest för test.

RilleRock
Pewh skrev:
I mitt fall sitter centralen i källaren och manöverpanel på markplanet. Därav funderingen att det vore bättre att ha mottagaren i manöverpanelen.

Då jag inte är något direkt fan av trådlöst är det mest för test.
I det fallet så hade jag monterat den i manöverpanelen helt klart.
På de trådlösa enheter som installeras kan du via map se signalstyrkan innan de skruvas på plats.

Finns 4 sorts radiomottagare
- Montage på buss
- Montage i manöverpanel med 1 liten antenn (Gäller ej komfortmap)
- Montage i central med plastlock och 2 små antenner
- Montage i central med extern antenn samma som till GSM-modulen

Jag köpte en W112 och monterade i manöverpanelen. Räckvidden anser jag är mycket bra. Har en IR i garaget som har signalstyrka hög(6) och byggnaden ligger fristående och en bit från huset.

Finns det trådlösa manöverpaneler till SPC? Trådlöst till centralen dvs.

Nej

väcker lite liv i tråden, hur var det nu, är det sämre mottagning om man kör trådlöst i map?
har nämligen lite strul full mottagning verkar vara 8, ca 20m ifrån har jag en 5:a.
när jag sedan sätter en MK på dörren så faller signalen till mycket låg o felar, typiskt,

Funderar på o byta o sätta i den trådlösa delen i min andra MAP som sitter närmare.
är det nåt jag bör tänka på om ja switchar MAP, in i installatörsläge o skruva upp MAP:ar o byta? bör man bryta nån ström eller liknande, måste jag konfigurera om nåt eller hittar den trådlösa delen automatiskt?

Med vänlig hälsning Markus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.