Finns trådlösa innegivare till VP??

Kompisen som bygger nytt hus har dom missat att dra signalkabel till innegivaren o nu är det redan satt tak, lister o tapeter
Jag va ju dit i då rörkrökarna va där i augusti o sa till om att det skulle sitta innegivare men dom va först lite tjuriga o menade att det va helt onödigt då det fanns termostater till alla slingor + utegivare som klarade tempstyrningen utmärkt utan innegivare men jag trodde jag lyckades övertala dom men tydligen inte..
Huset (206 m2) har ingjuten golvvärme med STORA o MÅNGA fönster mot söder samt kamin så jag är övertygad (av carman & Plexus) om att han skulle haft även en innegivare....

Pumpen är en Ivt E11 med extern 300/200 l beredare samt volymförstorare på 200 l så jag tycker det ser fint ut i övrigt för att få ett optimalt system men då jag såg detta med att kabeln för innegivaren saknades så sa kompisen bara att det måste finnas trådlöst annars blir det ingen innegivare "då det inte ska dras några synliga kablar runt i huset"... Hoppas nu bara det finns

Jag har monterat ett antal trådlösa termostater av Eberle fabrikatet. De jag monterat har haft till-från vilket är den enda information Bonus värmepumparna behöver för att starta eller stoppa vid rätt innetemp.
Kolla upp Eberle på nätet. De kanske har något som passar.

Tjacko skrev:
Jag har wirsbo genius trådlösa innegivare. Fungerar kanon, ser ingen anlednig till att dra massa kabel för detta.
Här kan du läsa lite [länk]

Va kanske lite otydlig men det är innegivaren för värmepumpen jag vill ha tag på trådlös, Pumpen är en Ivt ht E11
Jag tycker dom kunde skippat alla termostater till alla slingor/rum o skaffat dit en innegivare som jag ville, Läste igenom installationsanvisningarna till denna pump igår kväll o där stod just att för maximal besparing så skulle man komplettera med innegivare samt skippa alla termostater på slingor/radiatorer vilket va just de jag påpekade till killarna från Ivt i sommras som va svårt att få dom att fatta.. Det är iof inte dom som betalar strömmen men man tycker iaf att dom borde läst igenom anvisningarna...

Så återigen så visar det sej att hantverkare inte bryr sej om vad kunden vill utan bara tjäna pengar..

Om golvvärmefördelaren sitter i närheten av VP kan du ju "låna" en av "ledningarna", skarva på den en bit och byta ut en termostat mot rumsgivaren till värmrpumpen.

2an
Sorry det var jag som läste lite slarvigt

elmont skrev:
Om golvvärmefördelaren sitter i närheten av VP kan du ju "låna" en av "ledningarna", skarva på den en bit och byta ut en termostat mot rumsgivaren till värmrpumpen.
Ok, Den sitter ca 5 meter från VP men jag kanske har lyckats övertala kompisen att dra en synlig signalkabel i tvättstugan o gå ut i hallen/V-rummet.. :)

Men det är ändå synd att inte installatören hörde vad jag sa (eller läst installationsanvisningen) där det står klart o tydligt att man ska köra utan termostater på slingor/radiatorer samt komplettera med innegivare o volymförstorare, Bör ju även blivit billigare men iof mindre förtjänst för rörkrökarn...

Tror inte rörkrökarn kröker så mycket på rumstermostaten... snarare elkillen.
Har du tänkt på hur det blir det utan rums termostat i tex våtrum där man vill ha varmare och i sovrum lite svalare!?

Rospiggen skrev:
Tror inte rörkrökarn kröker så mycket på rumstermostaten... snarare elkillen.
Har du tänkt på hur det blir det utan rums termostat i tex våtrum där man vill ha varmare och i sovrum lite svalare!?
Jo de är med i beräkningen, På bottenvåningen är det ingjuten golvvärme som är trögt så om innegivaren inte kallar på nån värme under några timmar så kommer inte det att påverka tempen nämnvärt..
Alla sovrum är uppe o med tanke på att det bara är 45 mm isolering i bjälklaget så kommer värmen nerifrån att göra att inte tempen i dessa rum påverkas o i wc/bad uppe är det radiator samt elgolvvärme bara för comfort...

Är det normalt med bara 45 mm isolering i bjälklaget??
Jag tycker det verkar fattigt o det dämpar inte ljudet så mycket heller märkte jag...

Nu verkar detta inte alls bli som tänkt ändå såg jag när jag va dit o kollade idag..
Det va sagt att det skulle bli en 200 l volymtank men blev bara en på 100 l.
Sen såg jag att det stod i instruktionsboken att om innegivare installerades så skulle volymtanken kopplas i serie o med radiatortermostaterna som tempstyrning pararellkoppling, Hur tror ni det va kopplat? jo pararellkopplat naturligtvis..
Dom installerade som dom sa fast jag trodde dom va med på att det skulle styras av innegivare o utegivare samt alla termostater fullt öppna med instrypt till rätt temp i sovrum (vet att dom ändå vill ha samma temp där som i övriga huset) som jag sa åt dom..
Dom sa att man ställer ju in en kurva o sen fixar rumstermostaterna innetempen vilket jag påpekade inte va så bra vilket även står i instruktionerna vilket dom lika förbannat gjort, "det blir ju så billig drift ändå med vp" sa dom men man kan ju ändå försöka göra det efter instruktionsbokens effektiviseringstips tycker man...

Blir kul att se driftstider o antal starter/dygn...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.