RilleRock
Vet att det var någon som frågade efter dessa för ett tag sedan?

HDv3007OS heter de.

De tidigare är nu utbytta mot nya fungerande.
De har inbyggd siren samt led för visuellt larm.

Måste kompletteras med en SiWay modul för att kunna prata med SPC annars är de standalone.

Personligen tycker jag det är ganska fula.

Det var jag! Tackar! Nä, de var inte speciellt snygga, men det är bra att de lirar med resten av systemet!

Som jag fattar det så måste man köpa till nån slags grej för att de ska funka trådlöst
"The detector can be equipped with a relay modul to additionally address external alarm devices or to connect to an alarm system. The relay module is not included in the standard scope of delivery and has to be ordered as a separate unit.."

RilleRock
KristoferL skrev:
Som jag fattar det så måste man köpa till nån slags grej för att de ska funka trådlöst
"The detector can be equipped with a relay modul to additionally address external alarm devices or to connect to an alarm system. The relay module is not included in the standard scope of delivery and has to be ordered as a separate unit.."
Japp de måste kompletteras med en SiWaymodul i varje detektor för att kunna prata med SPC.

Sen kan de också kompletteras med en relämodul så den kan skicka signal trådbundet till vilket system som helst men då kan man lika bra sätta en "riktig" utan batteri.

Det är alltså denna modul som behövs: http://www.bewator.com/se/products/index.xml/INBROTTSLARM/LARM_TRADLOSA/p4080

I texten står det "När denna enhet används minskar batterilivslängden i detektorn". Är det någon som har en känsla för vad "minskar" innebär i praktiken?

Om jag minns rätt kan Visonics trådlösa brandvarnare även dubblera som sirener vid inbrottslarm (skall väl ses som komplement till "riktiga" sirener). Jag antar att denna funktion inte finns i Siemens brandvarnare eftersom det inte står något om det, eller?

RilleRock
bygga_bo skrev:
Det är alltså denna modul som behövs: [länk]

I texten står det "När denna enhet används minskar batterilivslängden i detektorn". Är det någon som har en känsla för vad "minskar" innebär i praktiken?

Om jag minns rätt kan Visonics trådlösa brandvarnare även dubblera som sirener vid inbrottslarm (skall väl ses som komplement till "riktiga" sirener). Jag antar att denna funktion inte finns i Siemens brandvarnare eftersom det inte står något om det, eller?
Japp det är den.

Inte så konstigt då systemet pratar med detektorn och kollar hur den mår.
Normalt sätt så brukar livslängden vara runt 2-3 år för en IR så kanske hälften av ursprunget om du inte testar för mycket.

Nej den finktionen finns ej.
85db är ganska mycket som rökdetektor ger ut och det täcker det rummet det sitter i men som sagt bara ett komplement.

För notis:
Kravet på utrymningslarm är minimum 65db där personer vistats tillfälligt samt 75db vid en sovande persons huvud.

Tack för svar RilleRock!

Det är väl ingen deal breaker att rökdetektorerna inte kan dubblera som sirener, men eftersom funktionen skulle kunna implementeras med minimal kostnad (ingen ny hårdvara) skulle det vara schysst bonus. Kan iofs vara något patent som ligger i vägen...

Vet du om man kan konfigurera rökdetektorerna/centralen så att sirenerna i samtliga rökdetektorer tjuter vid brandlarm? Detta känns lite mer basic.

Modulen verkar vara så ny att det inte går att hitta några priser på den. Du råkar inte ha någon indikation?

RilleRock
bygga_bo skrev:
Tack för svar RilleRock!

Det är väl ingen deal breaker att rökdetektorerna inte kan dubblera som sirener, men eftersom funktionen skulle kunna implementeras med minimal kostnad (ingen ny hårdvara) skulle det vara schysst bonus. Kan iofs vara något patent som ligger i vägen...

Vet du om man kan konfigurera rökdetektorerna/centralen så att sirenerna i samtliga rökdetektorer tjuter vid brandlarm? Detta känns lite mer basic.

Modulen verkar vara så ny att det inte går att hitta några priser på den. Du råkar inte ha någon indikation?
Håller inte primärt på med trådlöst och inte till villakunder som behöver de funktionerna så det vet jag faktiskt inte.

Modulen ligger strax under 500kr ut till kund.

Ok, jag får snoka vidare. Tack för ett ärligt svar i varje fall!

Hur gör man för att synca denna HDv3007OS med siway enhet mot SPC 4320
jag har testa att sätta min panel i learning mod och trycka på test knappen på varnaren men panelen hittar ingen
det var inga problem att synca mina andra MK+IR

RilleRock RilleRock skrev:
Håller inte primärt på med trådlöst och inte till villakunder som behöver de funktionerna så det vet jag faktiskt inte.

Modulen ligger strax under 500kr ut till kund.
Hej vad ska man köpa för brandvarnare förslag på trådlös samt trådburen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.