Ja, som rubriken säger letar jag efter en trådlös WIFI accesspunkt med matning via POE för utomhusmontage i riktigt tuff omgivning.

Den är tänkt för gästnätverk, så måste det gå att stänga ner access till allt utom internet.

Någon som har några bra tips?

Jag har Ubiquiti Unifi och den fungerar bra. Om du ska ha gästnät måste du ha controllern körandes på en dator/server.

Ett alternativ kanske är att montera accesspunkten inomhus och dra ut en extern wlan-antenn? då brukar man dessutom få bättre signalstyrka eftersom dom inbyggda/medföljande antennerna inte brukar vara speciellt bra.

Daniel78 skrev:
Ett alternativ kanske är att montera accesspunkten inomhus och dra ut en extern wlan-antenn? då brukar man dessutom få bättre signalstyrka eftersom dom inbyggda/medföljande antennerna inte brukar vara speciellt bra.
Problemet är att jag i så fall måste dra ca 15-20 meter antennkabel, vilket känns lite långt. Men en bättre antenn kanske uppväger det?

Nilsson2 skrev:
Jag har Ubiquiti Unifi och den fungerar bra. Om du ska ha gästnät måste du ha controllern körandes på en dator/server.
Den verkar trevlig!

Nilsson2 skrev:
Ett förtydligande, jag kör också Unifi med gästnät.
Man behöver bara ha controllern körandes om man vill ha ett gästnät med "inloggningssida".
Jag kör ett låst nät för mig själv och ett gästnät med enbart internetaccess hemma och det funkar finfint även när datorn med controllern är avstängd.

Notera att endast Unify-PRO (inomhusmodell) stödjer riktig PoE (802.3af), resten kör ful-PoE vilket åtminstone jag tycker är rätt fattigt.

Tyckte samma sak men köpte ändå eftersom jag inte har PoE-switch på jobbet där jag satt upp 3st eller hemma där jag har 1. Är hittills riktigt nöjd.
Har man en PoE-switch så kan man ju alltid köpa deras adapter (48V PoE till 16V), halvful lösning men det funkar.

UBI-INS-8023AF-I_373.jpg

mycke_nu skrev:
Problemet är att jag i så fall måste dra ca 15-20 meter antennkabel, vilket känns lite långt. Men en bättre antenn kanske uppväger det?
Jag har monterat ett hundratal wlan-antenner, både inomhus och utomhus, ett par stycken med runt 20m förlängningskabel och det har inte varit några problem, jag använder dom dock inte till wlan utan till ett annat radio-system (som använder samma frekvenser och signalstyrkor som wlan)

• Gilla
Himmapularen och 1 till
  • Laddar…
har unify prylarna stöd för flera ssid kopplat mot olika vlan?
airos har det ju inte pga ubnt vägrar fixa det

Mats skrev:
har unify prylarna stöd för flera ssid kopplat mot olika vlan?
Jepp, på jobbet kör jag 3 ssid på 3 olika vlan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.