51 368 läst ·
128 svar
51k läst
128 svar
Traditionellt 30-tals tegelhus - Totalrenoveras
Är inte speciellt insatt hur dem tänkte räta ut den, mer än att dem har lovat att göra det.Raceman skrev:
Men av det jag förstått så kommer dom använda sig av X antal stora gängstänger med bultar på var sida som går från genom väggen och på nån vänster spänner upp väggen så den blir rak.
Det är tjusningen med att anlita hantverkare, man behöver inte lägga ner en massa tid för att forska fram hur man ska gå tillväga
Det får vi hoppas att det inte görRaceman skrev:
Ska absolut ta förre och efterbilder, börjar bli sjukt dålig på det nu. Mitt största ingrepp det här året var att gräva upp säkert 50 stubbar varav säkert 5, 6 stycken var "enorma".
La ner 5 heldagar med grävmaskin på det... men men
Idag har jag varje fall sått gräset, fixat med bevattningen... givetvis så glömde jag köpa en backventil men men.
Nu är det "bara" framsidan och infarten kvar, sen får trädgården anses som klar för tillfället (mer planerat, men huset är lite av en prio).
Inte så mycket att ta bilder på, mer än att det är en kal "gräsmatta"
Sådär, nu har det hänt lite till 
De första bilderna kan ni se resultatet efter att hantverkarna rättat upp södergaveln. Gängstängerna är de som håller uppe väggen
Sen har dom börjat att regla upp för övervåningen, taket ska sänkas 35cm (30cm isolering, 5cm luftspalt).
Mögeltvättas ska det också göras. Inte vackert för fem öre :/
Finns det nåt liknande fog-mögeltvätt fast i större volymer?
De första bilderna kan ni se resultatet efter att hantverkarna rättat upp södergaveln. Gängstängerna är de som håller uppe väggen
Sen har dom börjat att regla upp för övervåningen, taket ska sänkas 35cm (30cm isolering, 5cm luftspalt).
Mögeltvättas ska det också göras. Inte vackert för fem öre :/
Finns det nåt liknande fog-mögeltvätt fast i större volymer?
Dom ska göra en hel del till, uppdaterar det med bilder.
Axplock vad dom ska göra:
#Byta ut trasiga tegelstenar
#Fästa totalt 12 ventilationsgaller
Och jag ska klippa gräset tror jag...
Saker som jag ska börja på i helgen:
#Fixa till i trädgården. Klippa baksidan för första gången
#Rensa upp på framsidan så jag kan påbörja sådd av gräs där i nästa vecka
Axplock vad dom ska göra:
#Fästa totalt 12 ventilationsgaller
Och jag ska klippa gräset tror jag...
Saker som jag ska börja på i helgen:
#Fixa till i trädgården. Klippa baksidan för första gången
#Rensa upp på framsidan så jag kan påbörja sådd av gräs där i nästa vecka
Lite snabbt vad som hände med huset idag:
#Övervåningen är helt färdigreglad, så nu är det "bara" att isolera
#Dörrposten mellan bakre hallen och köket är borttagen och ersatt med ett valv istället
#Dörrposten ner till källaren är ersatt med en "ny" dörrpost som har samma dörr som resterande huset har
Nu är det två veckors väntan tills hantverkarna dyker upp igen då ska följande göras i stora drag (jag ska göra en hel massa av dessa punkterna själv - känns mkt även fast det inte går att jämföra med vad dom ska göra)
#Fästa fast totalt 12 ventilationsgaller
#Foga om alla tegelstenar på hela boningshuset samt garaget
#Riva och bygga upp båda gavlarna då de är väldigt undermånliga som de är nu.
#Rensa alla fogar på garaget och boningshuset (YAY, semestern räddad!)
#Fixa till infarten, dvs: lägga dränering, dra fram ström till ytterbelysning (till grindstolparna), lägga markväv (tappat bort ordet vad det egentligen heter), lägga makadam (0-40) och ovanpå det singel.
#Fixa grusgången in till "framside-entrén"
#Rensa upp i trädgården, ta bort diverse jordhögar, allmänt skit som inte borde vara där och därefter så gräs
#Tvätta bort allt jävla mögel som bildades på övervåningen (för helvete, glöm inte att göra håll för ventilation när ni drar igång värmen på vintern... big no no att inte göra det)
#Isolera övervåningen med 30cm gulfiber
#Resa en 5 meter lång och 180cm hög mur som ska bilda en uteplats (L formad) i gammalt bränntegel, där till tillkommer förmodligen en egen murad grill i själva L:et (till 98% säkerhet)
Hantverkarnas arbete är beräknat till 4 veckor - 2 man. Mitt arbete ungefär lika länge
#Övervåningen är helt färdigreglad, så nu är det "bara" att isolera
#Dörrposten mellan bakre hallen och köket är borttagen och ersatt med ett valv istället
#Dörrposten ner till källaren är ersatt med en "ny" dörrpost som har samma dörr som resterande huset har
Nu är det två veckors väntan tills hantverkarna dyker upp igen då ska följande göras i stora drag (jag ska göra en hel massa av dessa punkterna själv - känns mkt även fast det inte går att jämföra med vad dom ska göra)
#Fästa fast totalt 12 ventilationsgaller
#Foga om alla tegelstenar på hela boningshuset samt garaget
#Riva och bygga upp båda gavlarna då de är väldigt undermånliga som de är nu.
#Rensa alla fogar på garaget och boningshuset (YAY, semestern räddad!)
#Fixa till infarten, dvs: lägga dränering, dra fram ström till ytterbelysning (till grindstolparna), lägga markväv (tappat bort ordet vad det egentligen heter), lägga makadam (0-40) och ovanpå det singel.
#Fixa grusgången in till "framside-entrén"
#Rensa upp i trädgården, ta bort diverse jordhögar, allmänt skit som inte borde vara där och därefter så gräs
#Tvätta bort allt jävla mögel som bildades på övervåningen (för helvete, glöm inte att göra håll för ventilation när ni drar igång värmen på vintern... big no no att inte göra det)
#Isolera övervåningen med 30cm gulfiber
#Resa en 5 meter lång och 180cm hög mur som ska bilda en uteplats (L formad) i gammalt bränntegel, där till tillkommer förmodligen en egen murad grill i själva L:et (till 98% säkerhet)
Hantverkarnas arbete är beräknat till 4 veckor - 2 man. Mitt arbete ungefär lika länge
Hittade lite bilder som kan vara kul att se också, bland annat på det ny sådda gräset som precis har tagit form efter årets första klippning (såg ut som fan och lite till där innan, prisa gud att det finns grävmaskiner till uthyres). Grävde även ut för infarten. Lite dålig bild, men ungefär så är infarten 15x6m när den blir klar.
Nu är det dock mest en skitig grop!
Tilläggas är att jag sådde gräset med Biltemas gräsfrö. Funkade skit bra, blev hur nöjd som helst med gräset
Nu är det dock mest en skitig grop!
Tilläggas är att jag sådde gräset med Biltemas gräsfrö. Funkade skit bra, blev hur nöjd som helst med gräset
06:30 kom gruset... lagom morgon groggi!
Nu återstår frågan, ska jag lasta in det med hjälp av en skottskärra eller försöka få fatt i en bonde? => Lutar rätt så duktigt åt att försöka få tag på en bonde!
Ska även ringa nån som kan fräsa 4 stycken stubbar som jag inte vågade gräva bort.
Och om precis två veckor så kommer hantverkarna tillbaka!
Saker och ting börjar röra på sig, kul som sjutton
Nu återstår frågan, ska jag lasta in det med hjälp av en skottskärra eller försöka få fatt i en bonde? => Lutar rätt så duktigt åt att försöka få tag på en bonde!
Ska även ringa nån som kan fräsa 4 stycken stubbar som jag inte vågade gräva bort.
Och om precis två veckor så kommer hantverkarna tillbaka!
Saker och ting börjar röra på sig, kul som sjutton
På fredag kommer ett företag och fräser 6 stycken stubbar som jag antingen missade eller inte vågade gräva bort. Dränering och elrör är nergrävt där infarten ska vara (två flugor i en smäll ftw!).
Trefas till garaget och ström till grindstolparna (ska dit lampor tids nog).
Hjullastare och kantsten är också ordnad
Trefas till garaget och ström till grindstolparna (ska dit lampor tids nog).
Hjullastare och kantsten är också ordnad
Före stubbfräsningen
Efter 
Har hänt lite grann och håller på att hända en hel del just nu.
För tillfället är båda kortsidorna på garageväggen bortriven, eller delvis då de gamla var sjukt undermåliga. Nytt fundament till bakre kortsidan är gjutet, fogarna på boningshuset har börjat fräsas bort. Ska även göra det på hela garaget. Lagom kul jobb! Iof, jobbet blev betydligt "roligare" när jag fick en ordentlig fräs som var avsett till just det här jobbet
Kommer nog lite mer frekventa uppdateringar i fortsättningen, men de närmaste två veckorna hoppas jag att följande ska vara klart:
#Båda kortsidorna vara upp murade på garaget, vid väggbandet och uppåt kommer vara i trä (120x21) med lockpanel (45x21).
#Ny förrådsdörr på garaget, nya garageportar och tre nya fönster (blir 60x60 fönster med tre-glas). Lagt igen den mittre dörren på långsidan till fördel för ett nytt fönster istället.
#Fundament till grillen gjutet (ska muras en grill från skratch med samma gamla bränntegel som garaget har, eftersom det blir en hel del till övers)
#Fogarna urfrästa
#Nya fönsterna på plats
#Farstu på baksidan åtminstone halvfärdig (blir sparsamt isolerad farstu med riktig ytterdörr och nåt långsmalt fönster typ: 120x60)
För tillfället är båda kortsidorna på garageväggen bortriven, eller delvis då de gamla var sjukt undermåliga. Nytt fundament till bakre kortsidan är gjutet, fogarna på boningshuset har börjat fräsas bort. Ska även göra det på hela garaget. Lagom kul jobb! Iof, jobbet blev betydligt "roligare" när jag fick en ordentlig fräs som var avsett till just det här jobbet
Kommer nog lite mer frekventa uppdateringar i fortsättningen, men de närmaste två veckorna hoppas jag att följande ska vara klart:
#Båda kortsidorna vara upp murade på garaget, vid väggbandet och uppåt kommer vara i trä (120x21) med lockpanel (45x21).
#Ny förrådsdörr på garaget, nya garageportar och tre nya fönster (blir 60x60 fönster med tre-glas). Lagt igen den mittre dörren på långsidan till fördel för ett nytt fönster istället.
#Fundament till grillen gjutet (ska muras en grill från skratch med samma gamla bränntegel som garaget har, eftersom det blir en hel del till övers)
#Fogarna urfrästa
#Nya fönsterna på plats
#Farstu på baksidan åtminstone halvfärdig (blir sparsamt isolerad farstu med riktig ytterdörr och nåt långsmalt fönster typ: 120x60)