Förr innan glödlampan blev förbuden. Fanns det lampor i alla möjliga färger och de var snygga! Samt gav ett BRA LJUS! Jag tycker kompaktlysrör och Led bara är skit. LED drar inte mycket mindre ström. Det är bara ögat som upplever det som starkare för de har en högre färgton. Kompaktlysrör förlorar mycket av ljusstyrkan när de blir gamla, Samt vad ljuset motsvarar mot en glödlampa är grymt överdrivet. Samt de innehåller kvicksilver. q(;^;)p

Finns det
ett fullt sortiment av glödlampor att köpa i några andra länder? :rolleyes:

Jodå, det finns glödlampor att köpa utanför Europa, men det är förbjudet att importera dem.

Kolla på halogenlampor som ser ut som vanliga glödisar, dom funkar utmärkt.

RoTe
mycke_nu skrev:
Gör dom verkligen det?

Jag har en lampa som är designad för en matt klotlampa av ca 100mm i diameter. Den var matt och på 40W. Dessa finns ju inte att köpa längre. Jag hittar ingen lågenergi som är av samma storlek och samma ljusstyrka, inte heller halogen.
Jag är redigt förbannad på detta förbudet. En lågenergi har ju fått sin fulla ljusstyrka lagom tills jag släcker den.

mycke_nu skrev:
Jodå, det finns glödlampor att köpa utanför Europa, men det är förbjudet att importera dem.

Jo jag har tittat på dem. Men de finns inte samma utbud som förut.
Kan inte hitta en långsmal "päronlampa" i rosa färg E14 tex...

Kan tillägga att jag talat med en säljare från Osram om detta och han sa ett det finns halogenlampor i fler färger och utföranden som inte kommer till Sverige.

Får nog ta med mig ett gäng glödlamor från Thailand nästa gång! :D

Hej det är definitivt svårare i dag att hitta rätt i djungeln jag tror ni behöver kontakta någon som är bra på belysning o inte bara vill sälja
Det finns nu mera en uppsjö av billigt skit kontakta philips genom en duktig installatör så fixar dom det åt er
Mvh tille

tille1 skrev:
Hej det är definitivt svårare i dag att hitta rätt i djungeln jag tror ni behöver kontakta någon som är bra på belysning o inte bara vill sälja
Det finns nu mera en uppsjö av billigt skit kontakta philips genom en duktig installatör så fixar dom det åt er
Mvh tille
Du har helt rätt. Philips är mycket bra.
Har kollat med: Selga, Solar och Storel. Hmmm varför börjar dessa alla på S?

Är inte intresserad att köpa nya armaturer.

Blir nog piratimport! :cool:

PierreC skrev:
Varför inte köpa en heatball?

[länk]
Tror inte det.

Citat från: https://www.heatball.de/en/bestellung.php
Both editions of the HEATBALL are sold out. Moreover, the second delivery is still held back by customs.
Therefore further orders are not possible at present.

Redigerat:
jeffan skrev:
Jo jag har tittat på dem. Men de finns inte samma utbud som förut.
Kan inte hitta en långsmal "päronlampa" i rosa färg E14 tex...
Lågenergilampor blir väl å andra sidan inte så varma?

Ett klassiskt trick för att få fräcka färger på lysrör är att linda bokplast kring dem. Det är kanske ingen jättebra idé, men kör istället med sån plast som används i färgfilter för scenbruk, den är specad att tåla rejäl värme (tänk 1000W halogenlampa som lyser på ett filter som är 20-30cm i diameter)...

yxis skrev:
Lågenergilampor blir väl å andra sidan inte så varma?

Ett klassiskt trick för att få fräcka färger på lysrör är att linda bokplast kring dem. Det är kanske ingen jättebra idé, men kör istället med sån plast som används i färgfilter för scenbruk, den är specad att tåla rejäl värme (tänk 1000W halogenlampa som lyser på ett filter som är 20-30cm i diameter)...
Ingen dum ide. Men nu sitter ljuskällorna väl synligt. Så det blir inte aktuellt.

Jag beställde nyligen 100st 60W E27 klara med 5000h brinntid från Ahlsell

Bra affärside - lägg ut dem här till högstbjudande :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.