Hej!E erikssou skrev:
Om du kollar i min tråd så ser du hur jag gjorde fixade till två stycken gjutjärnsgavlar så det blev en användbar trädgårdssoffa.
Dag
https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/
Finns det ingen fals på insidan av gavlarna?E erikssou skrev:
Om du har det så kan du montera brädorna som tidigare men fästa dom med vagnsbult vid falsen genom att borra hål i den.
Min soffa är oerhört stabil med den infästningen. Absolut ingen tendens att gunga i sidled.
Dag
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Nu förstår jag ditt problem.E erikssou skrev:
Hur du ”forskat” på nätet?
Jag hade nog testat följande.
Gör två sittbrädor med lite övermått så dom inte går genom hålen för att få till en mindre tapp med anhåll i varje ända. Såga spår i tappen och fäst brädorna med breda kilar som du slår i.
Montera dom två och känn på stabiliteten. Känns det bra så ta bort testbrädorna och gör dom som skall monteras i gavlarna.
När du nu monterar så hade jag limmat kilarna med polyuretanlim. Jag hade nog också satt lite lim i gavelhålen. Limmet tål utemiljön. Glöm inte att maskera runt hålen då limmet sväller kraftigt och är inte så lätt att få bort.
Obs! Använd handskar vid limning.
Dag
Ok, hittade denna, så träkil i sidan verkar vara modellen.
En följdfråga, ska man verkligen måla dessa gavlar? Kanske det räcker att olja eller annars behandla dem?
Spissvärta kanske? Men risken är att de svärtar under lång tid?
Olja in?
En följdfråga, ska man verkligen måla dessa gavlar? Kanske det räcker att olja eller annars behandla dem?
Spissvärta kanske? Men risken är att de svärtar under lång tid?
Olja in?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 8 303 inlägg
Bränn in dem med linolja?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Verktygstokig
· Halland
· 8 303 inlägg
Tänkte kanske mer i termerna 'måla' på olja och sen bränna med gasol?