Hejsan!

Jag vill pumpa vatten ur våran brunn på gården till att vattna odlingar. Men har ingen aning om det går eller vilket sätt som är bäst.
Kollade ner i brunnen och den är kanske 7m men det är bara 40 cm vatten i den. Grannen säger att pumpar du kommer det mer. Är det så och är det nån idé när det är så lite vatten?
Jag funderar på en pump att ha i uthuset. Vad är smidigast, bevattningspump eller pumpautomat? Vill ha nån billig men bra.

Nej, vatten nivån stiger inte av att man pumpar bort vatten. Nu har stora delar av sverige rätt hög grundvattennivå, så om det står lågt i brunnen nu är det nog ingen ide att skaffa pump.

Mialia Mialia skrev:
Hejsan!

Jag vill pumpa vatten ur våran brunn på gården till att vattna odlingar. Men har ingen aning om det går eller vilket sätt som är bäst.
Kollade ner i brunnen och den är kanske 7m men det är bara 40 cm vatten i den. Grannen säger att pumpar du kommer det mer. Är det så och är det nån idé när det är så lite vatten?
Jag funderar på en pump att ha i uthuset. Vad är smidigast, bevattningspump eller pumpautomat? Vill ha nån billig men bra.
Din granne menar nog att det rinner till mer vatten om du pumpar ur. Men nivån stiger så klart inte.

Du kan inte ta ut några stora mängder per dygn med så låg nivå, nivån sjunker även under sommaren ända fram till senhösten.

Är det fast botten? Det kan ligga slam som går att suga ur.

Tänk också på att 7 m är djupt och på gränsen till att det går att suga upp. Du kan behöva en pump nere i brunnen som trycker istället. Men som sagt är det bara 40 cm till fast botten så är det nog ingen mening.

Det verkar vara slam har inte kollat så bra, men det var slemmigt där nere. Hur menar du med pump i brunn som trycker?

W witten skrev:
Din granne menar nog att det rinner till mer vatten om du pumpar ur. Men nivån stiger så klart inte.

Du kan inte ta ut några stora mängder per dygn med så låg nivå, nivån sjunker även under sommaren ända fram till senhösten.
Nej, grannen vattnar lite då å då under dagen, han är pensionär.

Stick ner en käpp och känn efter hur djupt slamlager det är.

Mialia Mialia skrev:
Det verkar vara slam har inte kollat så bra, men det var slemmigt där nere. Hur menar du med pump i brunn som trycker?
Det går att suga ur slammet om du beställer hem en sugbil.

Det jag menar är att du kan behöva ha en pump på brunnens botten istället för en pump i ett pumphus.

Hur vid är brunnen?

Z z_bumbi skrev:
Hur vid är brunnen?
Ursäkta sent svar...
Den är ca. 50cm vid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.