5 272 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Trädgårdsmöbler i järnvitrol???
Jag är inte helt hundra på detta då jag inte testat själv men om du slipar av möblerna, lägger på alcrolasyr med kulör 206 silvergrå kan få liknande resultat.
Om ett par veckor kan jag återkomma och säga hur det ser ut då jag har spillt järnvitriol på vår altan och nu skall slipa bort fläckarna.
Sedan behandlar jag med ovannämnda färg och kan jämföra med fasaden.
Ta inte järnvitriol på möblerna och använd det ej inomhus!!
Om ett par veckor kan jag återkomma och säga hur det ser ut då jag har spillt järnvitriol på vår altan och nu skall slipa bort fläckarna.
Sedan behandlar jag med ovannämnda färg och kan jämföra med fasaden.
Ta inte järnvitriol på möblerna och använd det ej inomhus!!
Hej Buffy!
Järnvitriol är en järn och svavelsyra förening (en salt) och jag skulle inte beskriva det som giftig men som irriterande. Den har svamp och mögelhämmande verkan så länge den finns på plats d.v.s. i virket. Jag har använt det i kalkfärg på puts och det var rena trolleri: grönt i hinken men på väggen blev det ockragul efter ett par minuter. Träet blir nog grå av järnvitriolbehandling (har läst om men inte provat själv). Vet ej hur länge skyddet håller och om det räcker i stället för olja..... men man kan ju testa det på en planka .... Kan tänkas det skyddar mot mögel men ej mot fukt och torrsprickor. lycka till
gaia
Järnvitriol är en järn och svavelsyra förening (en salt) och jag skulle inte beskriva det som giftig men som irriterande. Den har svamp och mögelhämmande verkan så länge den finns på plats d.v.s. i virket. Jag har använt det i kalkfärg på puts och det var rena trolleri: grönt i hinken men på väggen blev det ockragul efter ett par minuter. Träet blir nog grå av järnvitriolbehandling (har läst om men inte provat själv). Vet ej hur länge skyddet håller och om det räcker i stället för olja..... men man kan ju testa det på en planka .... Kan tänkas det skyddar mot mögel men ej mot fukt och torrsprickor. lycka till
gaia
"Järnvitriol är en järn och svavelsyra förening (en salt) och jag skulle inte beskriva det som giftig men som irriterande. "
Beror på mängden. Ett uns är dödlig dos..
http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/IR/iron_II_sulfate_heptahydrate.html
Beror på mängden. Ett uns är dödlig dos..
http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/IR/iron_II_sulfate_heptahydrate.html
Klicka här för att svara