Hej,
Är nyinflyttad i hus med källare (sedermera utbyggt för att numera vara sutteräng) som dränerats för bara ett år sedan. Trädgården är fortfarande i behov av en dränering i sig då den är väldigt blöt och jag funderade på om jag borde lägga delar av den bara någon meter från husgrunden.

Mitt resonemang är att vid extremt kraftiga regnfall (20/50/100-årsregn som ju ska bli vanligare och vanligare med klimatförändringarna) så skulle kanske den här extra trädgårdsdräneringen ge lite stöd till dräneringen som gjorts av husgrunden.

Känns detta som en vettig idé eller är det bortkastat arbete?

Är husdräneringen korrekt utförd behöver du inte tänka på den, är den inte det är det ett problem i sig.
En husdränering ska heller inte ta hand om ytvatten.

Med andra ord: Dränera gräsmattan på gängse vis.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Jag har lagt ytdränering runt mitt hus för att på det sättet minska risken för att dräneringen sätter igen längre ned på sikt. Att tänka på är dock att du först och främst måste leda ut vattnet från huset, vilket kan göras på olika sätt. I mitt fall har jag 0-28 grus som lutar ut från huset och sedan går till trädgårdsdräneringen. Sedan har jag fyllt ut med 20-28 till dess det är plant. Ovanpå detta ligger sedan duk, sättflis och stenläggning. Detta gör att det inte längre kommer särskilt mycket vatten i dräneringen runt huset. Inte ens vid ihållande ösregn.

Man kan ju se det som onödigt, men jag behövde ju ändå leda bort vatten från huset i ytskiktet samt göra ett underlag för stenläggning och då passade jag på att göra detta också när jag ändå höll på...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.