Byggahus.se

Trådbundna larm med tagg och går att koppla till iphone/android??

1. Y
    Medlem · Nivå 6
    Är det någon som kan ett larmsystem som kan kopplas till sin Android/iPhone samt köras med tagg(RFID) och är trådbundet?
    Har letat flera dagar på nätet men har inte hittat ett ända larm som har allt det ovan utan att larmet är trådlöst. Anledningen till att jag inte vill ha ett trådlöst larm är att jag är för lat för att byta batteri samt att jag inte litar lika mycket på ett trådlöst larm. Då lägger jag hellre ett par veckor på att koppla in ett trådbundet larm. Är ett stort + om larmet ha mer än en kodpanel då jag skulle behöva ha 3st larmpunkter då jag har ett hus, garage, källare.

Redigerat 9 feb 2015 07:45
    • Laddar…
  2. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Siemens borde ha taggar, men jag vet inte säkert. Själv kör jag DSC. Multipla manöverpaneler (MAP) är standard på alla riktiga larm. Du får väl bygga en egen RFID-läsare :)

3. R
    Medlem Nivå 6
    Siemens SPC har det du vill ha.

4. Y
    Medlem · Nivå 6
    Tror ni det finns någon mer än siemens SPC? Tycker att de har ungefär de funktionerna men att de har gjort dem väldigt dumma. Tycker det borde finnas smartare lösningar.

5. gol
    Medlem Nivå 6
    Hej ymmij12,
    Kan du utveckla lite mer vad du tycker verkar dumt med SPC's funktioner och vilka smartare lösningar du vill ha?

Har självt, sedan ett par år, ett SPC-larm som jag är väldigt nöjd med. Framförallt uppskattar jag verktygen för konfiguration av larmet och att det är med nätverksanslutning som standard. Det har också varit fantastiskt stabilt, har inte upplevt några som helst driftproblem.
    För "smartheten" har jag även byggt ihop larmet (via nätverket) med mitt hemautomationssystem och utnyttar på så sätt alla larmets rörelsedetektorer och magnetkontakter för att styra belysning, SONOS-högtalare (med syntetiskt tal) mm.

//Göran

6. Y
    Medlem · Nivå 6
    Vad jag har förstått om Siemens är att man kan se larmet genom webben.
    Tycker att man ska kunna ladda ner en app till mobilen som man kan synkar larmet med istället för att vara webbaserat.
    Har dock inte testat deras webclient men med dagens samhälle tycker jag att det är lustigt att det inte finns någon riktig app för larmet.
    Känns som att om man skaffar larmet som redan är omodernt. Lika så känner jag att manöverpanelen luktar 90 tal.
    Men visst, håller med om att siemens larm är bra. Är det ända trådbundna larm jag har hittat som är bra. Dock kollar man på konkurrenterna som tyvärr kör med trådlösa enheter finns det betydligt snyggare touchkärmar i färg och med styrning med appar för iPhone/Android. Som tex denna http://www.aliexpress.com/item/1/32258228114.html
    Lägger man ut massa pengar på ett bra larm vill man inte känna sig lurad eller att det är redan tid att byta ut delar i larmet.
    Sen har vi Bosch easy serie som har rätt "smart" larmsystem men ingen appfuktion.

Redigerat 10 feb 2015 08:48
  7. gol
    Medlem Nivå 6
    Vad det gäller manöverpaneler så är det en helt ny modern variant på gång, se här https://www.youtube.com/watch?v=U0_ryRz63b0. Tror den kommer att släppas inom någon månad.

Vad det gäller SPC's Appar så krävs en lite längre förklaring. Mot den firmware version, 3.4.5, som är förinstallerad i SPC-panelen så används Siemens app SPCanywhere. Med denna app kan du välja om du vill ansluta direkt till larmet via ditt lokala nätverk eller gå via en Siemens molntjänst.Siemens har precis dock kommit med en ny firmware, version 3.6 FlexC och samtidigt tagit fram en ny App. SPC Connect. Tyvärr har man i SPC Connect tagit bort möjligheten till lokal anslutning utan den kan bara användas över molntjänsten SPC Connect. Fler med mig har reagerat på detta. Jag har därför tagit fram en lösning som gör det möjligt att fortsätta använda SPCanywhere även efter uppgradering till v3.6.
    //Göran

8. Y
    Medlem · Nivå 6
    Låter och ser helt klart mycket bättre ut. Firmware uppgradering är det något man måste betala för eller går det att ladda ner på Siemens hemsida? Känns som att det lutar mer åt Siemens just nu.
    Vet du om det kommer någon ny larmcentral tillsammans med displayen eller det är samma som nu?
    Bara undrar så att man kan börja kolla upp priser.

9. gol
    Medlem Nivå 6
    Firmwareuppgraderingar och appar är gratis. Uppgraderingarna är tillgängliga från Siemens/Bewator hemsida. Dock krävs det ett användarkonto hos Siemens, vilket kan vara lite besvärligt för privatpersoner att få. Men det löser sig genom att det alltid finns folk här på forumet som delar med sig av nya versioner
    Någon ny larmpanel ("central") har jag inte hört att det skulle vara på gång, men man vet ju aldrig, Siemens brukar vara dåliga på att informera om nyheter.

Börjar känna mig som värsta Siemens-säljaren, men det var inte riktigt min avsikt med mitt inlägg. Men fortsätt gärna ställ frågor så svarar jag så gott jag kan.

Redigerat 10 feb 2015 10:36
    • Laddar…
  10. spinout
    Medlem Nivå 7
    • Laddar…
  11. Y
    Medlem · Nivå 6
  12. Y
    Medlem · Nivå 6
  13. gol
    Medlem Nivå 6
    Känns mer som en leksak för mig jämfört med ett kvalitetslarm. De trådlösa sensorerna jobbar på den gamla frekvensen 433Mhz, vilket bör undvikas (nya är 868Mhz). Kan bara se att det finns trådlösa sensorer, vilket gör att du blir helt beroende av Chuango. Manöverpanel och larmcentral är ihopbyggda, vilket innebär att du inte kan gömma undan larmcentralen. Kan fortsätta med fler argument för att avstå denna produkt men jag tror att det räcker så här.

14. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Den skall enligt supporten släppas i februari men de har man hört förr :)

15. H
    Medlem Nivå 1
    Har ett Chuango trådlöst larm och kan inte rekommendera det.
    Lätt att störa ut och sändarna/givarna har problem att kommunicera med centralen.
    Tycker som Gol att det är lite leksak över det hela.
    Trådlösa larm med GSM sändare är relativt enkla att störa ut med billiga störsändare.
    Googla "inbrottstjuv slog ut larm med störsändare"

Ska satsa på SPC larm och trådbundet.
    Lite synpunkter från mig.