Mors!

Då nya garaget och kåken börjar bli färdigställd börjar det bli dags att tänka på larmfrågan. Många påhälsningar runt om i kommunen gör en lite nojjig.
Har tagit tag i det fysiska skyddet med bakåttappade dörrar, hakregellås, galler till garagefönsterna etc.

Är inte intresserad av Verisure eller annat mög. Dels för att produkterna inte uppfyller mina behov, dels för att jag bor på vischan, dvs har ingen nytta av några väktare som tar 2 timmar på sig att hitta dit.

Liten spec

Huset:
189 m2 fördelat i 2 plan.
4 ingångar
Rätt många fönster

Garaget:
Fristående, men med dragbrunn in till boningshuset. Ca 7 meter dragsträcka. Finns Cat-6 kabel indragen.

Branddeckare för garaget och huset.
Skalskydd i form av vanliga MK för dörrarna till huset, i garaget räcker det med vanlig rörelsedeckare. Behöver förmodligen en larmpanel till garaget också så man slipper ränna in till huset för av/pålarmning.

Polaren hade skaffat en Siemens SPC huvudenhet med allt trådbundet. Kostar fläskröv bara för centralenheten där jag kikat, men det kanske finns fler leverantörer?

Fick ven tips om DSC Power series larmenhet, men hittar ingen svensk leverantör av detta endast via e-bay.

Tips på vad man skall ha och vart det införskaffas?

Har även funderingar på övervakningssystem, men då antingen IP-kameror med separat lösning från larmet. Har sett att det finns både WIFI och ethernetbundet system med elmatning via kablaget. Smidig lösning då man inte behöver dra separat elmatning. Bra eller dåligt?

Tack på förhand!

Taget! Tack. För/nackdelar med Siemens SPC kontra DSC Power?

DSC kan man handla de trådade delarna av betydligt billigare på andra sidan Atlanten.
Däremot får man se upp när det gäller trådlöst. De har en annan standard där så köper man trådlöst i USA så får man fortsätta med det sen.

panzaa skrev:
Taget! Tack. För/nackdelar med Siemens SPC kontra DSC Power?
Trådbundet är ju alltid bäst, så länge du kan lösa kabeldragningen på ett bra sätt. Du kan köpa vilka detektorer du vill oavsett system. Jag kör spc och skulle aldrig valt ett annat idag. Mycket nöjd. Smidig installation, känns som ett avancerat men ändå hanterbart system. Bra app och förhållandevis snygg panel.
Prismässigt är det nog ingen större skillnad, men jag har heller inte kollat så noga. Jag snöade in på spc och fastnade...
Sen beror det ju på hur mycket man är beredd att lägga, mitt system hamnade nog kring 10 tkr, varav drygt hälften på central/map/gsm.
Handlade på lasshop.se
I spc kan du också få in ip-baserade övervakningskameror. Dock ingen live-video om det var det du var ute efter.

• Gilla
gol
  • Laddar…
SPC känns 2014 när man jobbar med det. Har installerat mång power och SPC. Skulle aldrig välja power för en installation idag.

Man får vad man betalar för. Finns väldigt billiga power centraler.

Nu kommer ju snart en ny version av DSC power som heter NEO väntar på det själv

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.