1 930 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Trådbundet larm villa - förslag?
Jag är ute efter ett larm som försäkringsbolagen godkänner som premiesänkande om möjligt.
-Trådbundet
-2-delat (en knappsats som gäller för garage och en för hus. Det gör inget om de är sammankopplade då vi skall dra en del i marken mellan ändå)
-Rörelsegivare
-Brandvarnare
-Fuktgivare
-Magnetsensorer
-Inomhus-siren
-Utomhus-siren
-Utgång för signal till automations-system
-Möjlighet till kontroll/meddelanden via mobil
-Andra förslag
i garaget ska jag installera musik-studio i inre rummet samt ha bergvärmepumpen varför det kan vara trevligt med lite säkerhet där också.
Är det någon som har koll och gärna vill hjälpa till kan jag skicka ritningarna som underlag
MVH //Raginglynx
-Trådbundet
-2-delat (en knappsats som gäller för garage och en för hus. Det gör inget om de är sammankopplade då vi skall dra en del i marken mellan ändå)
-Rörelsegivare
-Brandvarnare
-Fuktgivare
-Magnetsensorer
-Inomhus-siren
-Utomhus-siren
-Utgång för signal till automations-system
-Möjlighet till kontroll/meddelanden via mobil
-Andra förslag
i garaget ska jag installera musik-studio i inre rummet samt ha bergvärmepumpen varför det kan vara trevligt med lite säkerhet där också.
Är det någon som har koll och gärna vill hjälpa till kan jag skicka ritningarna som underlag
MVH //Raginglynx
Raginglynx
Mitt tips som säkerhetstekniker skulle vara detta http://teletec.se/web/9?cid=58&pid=772
skicka mig en skiss på huset så kan jag rita ut åt dig hur du ska dra kablar och vad för kablar...
Mitt tips som säkerhetstekniker skulle vara detta http://teletec.se/web/9?cid=58&pid=772
skicka mig en skiss på huset så kan jag rita ut åt dig hur du ska dra kablar och vad för kablar...
Redigerat av moderator:
Jag har sökt runt och hittat riktigt bra priser i USA, men vad händer med import-påslagen?mexitegel skrev:
Jag köpte ett par skor härom månaden från USA. Inkl frakt gick de på 375 kr. 300 kr är gränsen, så jag fick momsa och betala admin-avgift för Posten AB.
Jag har importerat saker tidigare, men sällan behövt betala tull, men det kan ha blivit striktare.
Vad är dina erfarenheter?
Du har fått PM,worker skrev:
Jag vet inte riktigt hur jag kan bifoga filer. Har sett i menyn till vänster att det finns en länk, men har inte hittat något "lägg till" eller motsvarande under den.
tullpåslaget är 2-3% någonting och sedan tillkommer svensk moms.
Slipper du tullen så är det en bonus, jag betalade men hamande ändå en bra bit under halva priset mot att handla i sverige.
Slipper du tullen så är det en bonus, jag betalade men hamande ändå en bra bit under halva priset mot att handla i sverige.
Intressant..mexitegel skrev:
Vad köpte du för uppsättning prylar?
Skulle du kunna skriva en lista över dem som jag kan använda mig av?
Hur tänkte du när du planerade ditt larmsystem?
DSC 1864, RFK5500, TL-250, 2 st 5108 (expansionskort), några fjärrsändare för larm av/på, branddetektorer (värme och rök), sirener, ett antal magnet kontakter till dörrar och ett antal rörelsedetektorer. Transformator, batterier och kablage köptes från sverige för att minska fraktkostnad. Totalt tror jag jag betalade drygt 10 tkr för allt, tog väl 2 helger och några kvällar att installera inkl. programmering.
Jag köpte från homesecuritystore.com och de hjälper dig att få med allt du behöver om du ber dem. Ett tips är att inte snåla på detektorerna.
Principen är att först sörja för att "allmänna ytor" täcks av detektorer så att det inte går at förflytta sig mellan rum utan upptäckt, därefter kan man punkttäcka särskilt intressanta områden/rum.
Sen kan man vilja ha skalskydd i form av magnetkontkater på dörrar och fönster och eventuell glaskross detektor så du kan ha huset larmtat men ändå vara hemma. Placera inte detektorer mot stora fönsterpartier.
Jag köpte från homesecuritystore.com och de hjälper dig att få med allt du behöver om du ber dem. Ett tips är att inte snåla på detektorerna.
Principen är att först sörja för att "allmänna ytor" täcks av detektorer så att det inte går at förflytta sig mellan rum utan upptäckt, därefter kan man punkttäcka särskilt intressanta områden/rum.
Sen kan man vilja ha skalskydd i form av magnetkontkater på dörrar och fönster och eventuell glaskross detektor så du kan ha huset larmtat men ändå vara hemma. Placera inte detektorer mot stora fönsterpartier.
Klicka här för att svara