31 701 läst ·
52 svar
32k läst
52 svar
Trädäck dubbla kvm priset och skitkvalitet - Min sämsta affär ever
Jag fick samma fenomen med en trappavsats utanför uterummet. Lärk från Beijers. Jättefint de 2-3 första åren men efter 5-6 år var det kass och jag bytte till traditionell tryckt gran. Lärken blev lyxig ved. Brinner bra!
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag blir inte riktigt klok på årsringarna, de ser täta och fina ut på sina ställen men på samma bräda längre bort så ser det ut som vilken sketen gran som helst? Har de lyckats såga den heltokigt eller hur kan det bli så?
Och finast är de i ytterkant?
Och finast är de i ytterkant?
Jag rekommenderar trall från Optimera. Och deras optimaltrall. Den kommer från norra Sverige senvuxen fura små kvist och mer kärna. Alt kärnfuru trall, dock så tror jag mer på impregnerat om du vill säkerställa livslängden.
Håller på att bygga altan och köpte mitt virke på Beijer i Lund. Det första säljaren sa till mig var att "ta aldrig lärk för det bli skit efter ett par år" och nu ser jag att jag ska vara tacksam för hans råd när jag ser dina plankor. Prova att reklamera och ge dig inte
Beror på vad man menar med underhållsfritt, men gammal hederlig järnvitriol på bra kvalitet av gran är både underhållsfritt, vackert grånat och håller länge! Jag är iofs partisk då vi valde just detta till vårt husyonna skrev:
Köp kompositplank om du vill ha underhållsfritt och hållbart. Jag vet inte prisläge gentemot lärk för jag har inte haft råd med något av dem men enligt tester så är det, det mest hållbara materialet till altandäck.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 inlägg
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Finns väl några trådar här om komposit, var väl inte så hållbart/bra.B Bengt Svejdur skrev:
Medlem
· skåne
· 16 inlägg
Ingen seriös säljare kan rekommendera Lärk som trall... Vrider sig och blir svart om man inte behandlar det.
Har lärk på en trall som går över vattnet. Har haft i snart 5år och ser lika fin ut som man kan tänka sig. Len och skönt att gå på. Köpte ett gammalt parti som legat sedan 89 inomhus och köpte nu det sista för att ha som på fasad på nya huset. Tror nog det är så att kan vara svårt att få tag på lärk så som den var förr i dagens bygghabdel