H Hybro skrev:
Råttfälla modell större om du kapar stammen!

Se till att ta hjälp.

Men iden om att kapa två meter upp från roten är inte helt fel. Roten kan då bara välta lte mer och kan inte klämma ihjäl någon

Alltså man kapar trädet underifrån och upp för att lyckas med sånt, annars nyps kedja och svärd fast.

Sen när man gjort detta, går det att sätta upp en trebening med ett enkelt block med rep och så att äga dra upp den kapade delen på plats igen.

Inget rep runt armar o kropp. Ska gå att släppa. För det blir en väldans fart när roten ramlar på plats.
Vill du få svärdet att nypa så ska du kapa underifrån. Innan du kommit halva vägen så sitter du fast. Ett fällhugg en bit in från undersidan och sedan kapa rakt mot det ovanifrån, då slipper du att det spricker. Om möjligt så stötta rotvältan med en snedställd planka så den inte faller tillbaka när du kapar stammen.

J Jazza1 skrev:
Vill du få svärdet att nypa så ska du kapa underifrån. Innan du kommit halva vägen så sitter du fast. Ett fällhugg en bit in från undersidan och sedan kapa rakt mot det ovanifrån, då slipper du att det spricker. Om möjligt så stötta rotvältan med en snedställd planka så den inte faller tillbaka när du kapar stammen.
Kan inte det bli olika, beroende på om rotdelen har tendens att falla tillbaka eller att tippa över när den blir kapad? Med andra ord svårt att läsa säkert på förhand för den som har begränsad erfarenhet av liknande situationer.

H Hybro skrev:
Råttfälla modell större om du kapar stammen!

Se till att ta hjälp.

Men iden om att kapa två meter upp från roten är inte helt fel. Roten kan då bara välta lte mer och kan inte klämma ihjäl någon

Alltså man kapar trädet underifrån och upp för att lyckas med sånt, annars nyps kedja och svärd fast.

Sen när man gjort detta, går det att sätta upp en trebening med ett enkelt block med rep och så att äga dra upp den kapade delen på plats igen.

Inget rep runt armar o kropp. Ska gå att släppa. För det blir en väldans fart när roten ramlar på plats.
R Räknenisse skrev:
Kan inte det bli olika, beroende på om rotdelen har tendens att falla tillbaka eller att tippa över när den blir kapad? Med andra ord svårt att läsa säkert på förhand för den som har begränsad erfarenhet av liknande situationer.
Innan du hinner kapa igenom så kommer rotvältan att börja återgå till sitt ursprungliga läge. Det innebär att stammen lyfts upp vid kapningen och därmed nyper den runt sågbladet. Sågar du ovanifrån så vidgar kapsnittet sig när rotvältan börjar gå tillbaka. Har du då inte gjort ett fällhugg underifrån så kommer det att bli en rejäl spricka eftersom roten kommer att välta tillbaka innan du har hunnit kapa igenom helt.

J Jazza1 skrev:
Innan du hinner kapa igenom så kommer rotvältan att börja återgå till sitt ursprungliga läge
Har de alltid tendens att gå tillbaka? Men de har kanske ändå spänning som fjädrar tillräckligt för att påverka sågningen oavsett om de faktiskt tippar tillbaka sedan eller inte?

Hep Hep skrev:
kapa allt närmare roten tills det känns som att trädet går att välta tillbaka
Det här är givetvis lösningen som fungerar bäst och är minst farlig.

Börja längst uppifrån och jobba neråt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
Ofta vill rotvältan tillbaka i ursprungsläget pga rätter som fortfarande sitter i spänn som kan ha enorm kraft och sitter i spänn av trädets tyngd. och när trädet kapas så är det som att släppa strängen på en enorm pilbåde... obra om man råkar hamna ivägen..

Eller så har alla rötter redan släppt och gått av och när man kapas så vickar rotvältan över stocken och den som kapar om den kapar för nära roten..

Vilket som är sanningen i just detta fall ser man inte på en bild på nätet..

Rotvältor är farliga och många som har stor vana har skadats av rotvältor som inte beter sig så som man trodde..

Ha stor respekt och är man det minsta osäker ta in nån som kan mera.. idag är det ju pga moderna maksiner i skogen mycket mycket färre som har ordentlig kunskap och erfarenhet än det var för 20-30 år sen

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Många bra svar, tack för det.

Jag tänker inte kapa ensam, har tillgång till mer erfarna vad gäller träd och motorsåg.
Kan kan bara inte bestämma mig för huruvida rotvältan skall få välta tillbaka eller inte.

Eventuellt kapar jag upp den i bitar och lägger i små travar på några ställen. Samt lite grenar, jag vill gärna ha just död ved runt fastigheten, när jag rensar sly och småträd brukar jag just sprida ut lite grenar.

Beslut beslut…

• Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Eventuellt kapar jag upp den i bitar och lägger i små travar på några ställen. Samt lite grenar, jag vill gärna ha just död ved runt fastigheten, när jag rensar sly och småträd brukar jag just sprida ut lite grenar.

Beslut beslut…
Insekter trivs nog bättre om du låter bli att kapa i bitar, om det nu är insekter du är ute efter när du lämnar död ved

Ok. Vi stod så där manligt och stirrade en stund innan vi bestämde oss för att låta vältan välta tillbaka. Det blev ett långsamt arbete med att säkra med rep och kapa stammen bit för bit.

Sedan vinschade vi lite och rotvältan föll på plats. Nästan. Det är lite skarvar men efter att ha trampat runt en stund så försvann en del öppningar. Hoppas det sjunker ännu mer på plats framöver. Vältan var fortfarande fuktig så jag hoppas rötterna fortsätter leva ett tag till

Den höga stubben vi lämnade kvar i rotvältan går inte att rubba. Verkligen inte.

Tja. Vi får se tiden an.
IMG_2154.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Blueztar och 7 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Vältan var fortfarande fuktig så jag hoppas rötterna fortsätter leva ett tag till
Varför då? Vad spelar det för roll?

Fario Fario skrev:
Vid fritidshuset fällde stormen Dave en tall och jag funderar på vad jag skall göra.
Nej, ingen fara, den föll bara in i skogen. Genom åren har vi plockat bort ett par träd som kunnat orsaka problem på huset eller lillstugan.

Men inte detta träd. Och vi slapp skador med nedblåsta pannor och vindskivor som några andra drabbades av.

Det jag funderar på är att kapa (med försiktighet) en bit in på stammen och låta rotvältan falla tillbaka på plats för att i framtiden kanske ”sätta sig” på berget.

Annars får jag väl kapa vältan i bitar och låta berget förbli bart. Men jag gillar tanken på att ha kanske två meter av stammen som en hög stubbe för att inte få det så bart?

Vad tror ni?
Går utmärkt att kapa stam 2-3m upp och välta tillbaka rotvältan, den stammen blir då ett utmärkt insektsbo många år framöver.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.