Hej!

Den här frågan verkar ha avhandlats 1000 ggr men trots läsande i andra trådar och att ha läst den här eminenta tråden: https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn förstår jag fortfarande inte om spisen jag tänkt köpa kommer att fungera till nuvarande perilexuttag. Tacksam för hjälp till en el-idiot!

Så här ser mitt nuvarande uttag ut och min nuvarande spis:
Perilexuttag på vägg för anslutning av spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hand som håller i ett öppet perilexuttag med exponerade kablar och anslutningar mot en vit vägg.
Skapa konto
Perilexuttag i vägg med synliga anslutningar och skadad väggyta.
Skapa konto

Hand håller ett grått perilexuttag med synliga skruvar och elektriska anslutningar mot en hemmabakgrund.
Skapa konto
Etikett på vägg som visar schemat för en 400V elektrisk installation för spis med beskrivande text och diagram.
Skapa konto

Det här är spisen jag tänkt köpa:

Närbild av ett perilexuttag med texten "5av5" som markerar en diskussion om spisanslutning.
Skapa konto
Etikett på ett perilexuttag som visar anslutningsscheman för 230V och 400V.
Skapa konto

https://www.elon.se/elektro-helios-...slq-pCQQKYYltLCYiPQNSnpEI4cBRvZoaAseMEALw_wcB

230 v anges i beskrivningen.

Kommer det att fungera eller måste jag mäta något på matningen för att veta?

Redigerat:
Ser ut som nollan (blå) är framdragen till uttaget så det fungerar med t.ex. 3N~ men man bör också mäta för att veta att spänningen är rätt 230 V respektive 400 V i hela uttaget. Akta fingrarna!

• Gilla
Nevada2
  • Laddar…
Du har en blå ansluten där nollan skall sitta. Nolla skall vara blå enligt standard. Men färgen är inte lika ”helig” som gulgrön är för skyddsjord (ser ut att vara röd skyddsjord i ditt uttag, vanligt i lite äldre installationer).

Det som skulle kunna vara fel hos dig (eftersom din gamla spis har fungerat?). Är om nollan inte är ansluten, eller helt felkopplade i centralen. Den har ju inte använts tidigare. Ett sådant fel ör lite osannolikt. Men inte omöjligt.

Vill du vara helt säker bör du mäta spänningarna. En billig multimeter kostar typ 200kr. Det finns ännu billigare, men de brukar vara begränsade till max 250V växelspänning. Här är det bra (men inte absolut nödvändigt) att kunna mäta 400V som det skall vara mellan fasern (de svarta trådarna i uttaget). Lidl sålde en multimeter/spääningsprovare som klarar 700V för en dryg hundralapp, för ett par veckor sedan.

• Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Den gamla spisen har fungerat. Jag har en multimeter. Hur ska jag mäta för att veta att nollan är ansluten?

Om du har 1 röd + 1 blå + 3 svarta, så mäter du:
röd-blå = 0V För att vara helt säker måste man titta i centralen, men en bra indikation är om det är kontakt mellan röd och blå (Ohmmätning kan utlösa jordfelsbrytare)
blå-svart(1) = 230V
blå-svart(2) = 230V
blå-svart(3) = 230V
Svart(1) - Svart(2) = 400 V
Svart(2) - Svart(3) = 400 V
Svart(3) - Svart(1) = 400 V

• Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
Tack, fint förklarat. Bara för så att jag förstått rätt 0 V mellan röd (troligen jord) och blå (troligen nollan) beyder samma som kontakt röd-blå? Är el-idiot som sagt men vill gärna lära mig. Och stämmer mätningarna enligt det du skrev ovan borde jag kunna använda spisen jag tänkt köpa?

Nej, du får 0V även om båda eller någon av dem är oansluten. Så det bevisar inte att det är rätt.

• Gilla
Nevada2
  • Laddar…
Ok men om det är 230 V mellan svart fas och blå som troligen är nolla är nollan ansluten?

Ta en jordad skarvsladd och sätt den i ett jordat vägguttag. Resistansmät mellan skyddsjordsblecket i sladdens uttag och din röda. Du ska då mäta en mycket låg resistans ( nära 0 Ohm ).
Mät spänning mellan ena polen i uttaget i sladden och din blåa. Mät spänning mellan den andra polen i uttaget och din blåa. Du kommer att få 0 V respektive 230 V. Var NOGA med att se och märka ut vilket uttag, som ger 0 V ! SLÅ IFRÅN huvudbrytaren i centralen och ohmmät mellan skarvsladdens 0 V och din blåa. Du ska då mäta en mycket låg resistans ( nära 0 Ohm )

OBS
att din märkning endast gäller så länge skarvsladden sitter kvar i vägguttaget. När du dragit ut sladden en gång, så gäller inte märkningen längre, eftersom du då inte har koll på hur kontakten vridits vid anslutning.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Tror jag fattar faktiskt, låter logiskt (y)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.