Just träd väcker primitiva, urtida känslor hos människan.
Träd, potatisland och våra kvinnor är specialområden som ingen jävel får tafsa på!
 
Rapid skrev:
Just träd väcker primitiva, urtida känslor hos människan.
Träd, potatisland och våra kvinnor är specialområden som ingen jävel får tafsa på!
Asgarv :)
så sant...
 
Jag ser ett fjärde alternativ, om du har skämtlynne...

Förhoppningsvis har du inte fällt alla träd på den del av tomten, som du är bergsäker på tillhör dig själv. Meddela grannarna att du tänker fälla ännu ett av dem, men påstå (falskeligen) att du inte alls är säker på om det står på din mark eller deras.

Förhoppningsvis upprepar sig historien, och delägaren hotar med stämning om du vågar ta för dig av veden. Därefter tar du ner trädet, gör ved av trädet och tar hand om riset. Skriv sedan ett brev och berätta att du in i det sista var mycket tveksam, eftersom "sakkunniga" berättat för dig att ett fullvuxet "parkträd" kan värderas till 30-40 Kkr i skick där det står. Berätta också att du verkligen hoppas att han inte drar dig inför rätta. "Det vore inte fin stil av en god granne"...

Om du har tur kan grannarna inte motstå frestelsen att stämma dig. Ett anspråk som överskrider ett halv basbelopp räknas INTE som småmål, och därför kan du vara säker på att grannen kommer att få betala både sina egna omkostnader och dina. Förutom att betala din duktige advokat kommer grannarna ensamma att tvingas betala förrättningsarvode till lantmätare som en gång för alla klargör var gränsen ligger.
 
Redigerat:
Förstår ditt behov av att skriva av dig då det är lätt att gå och vara förbannad över hur folk beter sig. Och beslutet att låta det gå för denna gång tror jag är rätt. Även om det finns en risk att det nästa gång tas förgivet hur det ska funka. För att få någon typ av rätsida inför framtiden kanske det vore bra att om någon månad/halvår hitta på en annan anledning till att komma överens om hur gränserna går för ju längre tiden går ju större risk är ju att det blir problem den dan den ene parten upptäcker att den andra nytjar den andres mark.
 
Jag får nog hålla med Thomas igen (!), det var nog du som var den märkliga grannen.

Du är den ende som vill ha ner träden, det är väl lämpligt att grannarna får något i gengäld?

Sens moral: Röj era rågångar! Man skall kunna se längs gränsen!
 
Hobbe 3.Mäta ut tomtgränsen för att sedan antingen bli tyst skrev:
Mäta ut var tomtmarkeringarna finns behöver du inte ha en förättning för. Jag tog ut en lantmätare och på två timmar hade han visat var gränsmarkeringarna var. Hade minsökare för att leta upp ett av rören. Stod 5 dm djupt! Han slår inte ner rör etc, bara visar.

Kostade 750:-/tim
 
Jisses!
Veden är inget att bråka om, var glad att du fick plocka ner dem. Däremot kan det vara bra för framtiden att ha koll på gränsdragningen.
-grannsfastighten säljs, och nu ska det bli hästhage av åkern, osv.

Om du vill ha ved, kan du inte prata med någon av grannarna om att du gärna hjälper till med gallringen av skog?
-Skogsägaren står med traktor och vagn och du får veden som du gallrar t.ex?
Timpenningen för att göra ved av gallringsvirke är inget att hurra för, men du får motion och ved till vintern och gör ev. grannen en tjänst iom att han slipper gallra själv.
 
Skoja inte med detta om ved, hos oss är det tvärt om. Vi har en släkting som äger markerna runt där vi har stugan och han hugger plötsligt ett antal träd i området för att ge oss ved så plötsligt ligger där x antal träd i 3m längder att kapa och klyva.
Släktingen är hur trevlig och sympatisk som helst, så jag kommer aldrig att beklaga mig till honom. Men ibland har jag inte planerat för vedhantering, men det är nog mest ett välfärdsproblem jag har och lite av min egen lathet :)
 
-MH- skrev:
Jag får nog hålla med Thomas igen (!), det var nog du som var den märkliga grannen.

Du är den ende som vill ha ner träden, det är väl lämpligt att grannarna får något i gengäld?

Sens moral: Röj era rågångar! Man skall kunna se längs gränsen!
Jo för man måste vinna någonting på allt man gör.......... man kan ju inte för allt i värden vara hyglig om man inte gör någon förtjänst på sina grannar. Det är ju så världen fungerar och jag är konstigt för att jag tycker att det är en självklarhet. Men det är väll klart att för mig som normalt hjälper mina grannar utan att begära något i utbyte så tycker jag att det hör till hyffs och sunt förnuft.
Jag är ledsen för at jag blir irriterad när folk är otrevliga och hotar mig för att ja inte delar deras åsikt.
 
Sne4 skrev:
Jisses!
Veden är inget att bråka om, var glad att du fick plocka ner dem. Däremot kan det vara bra för framtiden att ha koll på gränsdragningen.
-grannsfastighten säljs, och nu ska det bli hästhage av åkern, osv.

Om du vill ha ved, kan du inte prata med någon av grannarna om att du gärna hjälper till med gallringen av skog?
-Skogsägaren står med traktor och vagn och du får veden som du gallrar t.ex?
Timpenningen för att göra ved av gallringsvirke är inget att hurra för, men du får motion och ved till vintern och gör ev. grannen en tjänst iom att han slipper gallra själv.
jo veden är väll det minsta problemet.... det är väll hur otrevliga folk är beredda att bli för 2 kbm ved som är problemet.... som jag skrev tidigare så har jag så att jag klarar mig.... och jag gav mig för att det var viktigare att bli av med träden och rädda det lilla av gransämjan som är kvar.....
 
Jag tycker du ska vara glad. Du fick tillåtelse att ta ner ett par träd som du inte ens vet om de var dina. Och vad kostade det här kalaset dig? Jo, du slapp (!) ta bort veden.
 
Jag ska väll utrycka vad jag känner istället för fakta som jag beskrivit tidigare….

Jag är sjukt tacksam att min granne låter mig såga ner mina egna träd bara han får veden. Jag är på alla sätt mycket glad för denna överväldigande generositet. Och jag hoppas ingen annan har tolkat ut något annat av den här tråden. Innerst inne är jag en sjukt dum och jobbig att ha o göra med eftersom jag inte tycker att han inte ska bry sig om träden på min tomt när han har sin egen skog att bry sig om. Gränsen ter naturligt mellan min skog och hans hästhage.

men vad gör man inte för att behaga sin grannar.....
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
Jag tycker du ska vara glad. Du fick tillåtelse att ta ner ett par träd som du inte ens vet om de var dina. Och vad kostade det här kalaset dig? Jo, du slapp (!) ta bort veden.
Det är ju just därför man slutar att fråga sina grannar innan man sågar.... För hade han sagt att jag inte fick ta ner dem hade jag struntat i det endå eftersom att dessa träden inte på något sätt har något mer värde för någon mer än veden....
 
Hobbe, om du var llka spydig mot dina grannar, så lider jag med dem...

Du tycker dina grannar skule vara hygglig mot dig. Det var de när du fick ta ned träd som inte med säkerhet var dina.

På vilket sätt tänkte du vara hygglig tillbaka?
 
Hobbe1979 skrev:
Det är ju just därför man slutar att fråga sina grannar innan man sågar.... För hade han sagt att jag inte fick ta ner dem hade jag struntat i det endå eftersom att dessa träden inte på något sätt har något mer värde för någon mer än veden....
Du tänkte starta en grannfejd alldeles på egen hand?
:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.