Tack Billy Bäver!

Den skog jag har i åtanke ser ganska välgallrad ur, och det är stora träd som har vält.
Men det är väldigt sankt där. Vid varje rotvälta bildas en damm, och det är mycket vattenpussar runt omkring.
Kanske rötterna inte växer så mycket nedåt om det är för blött?
Och marken inte har någon vidare stadga heller.

Stormen i Nov/Dec för två år sedan välte två jättestora Ekar på min tomt dom var ca 80-90 år och helt friska men då som nu hade det regnat mycket och med kraftiga vindstötar så låg även dom. Men det är inte konstigt för det var som en sörja av allt regnande, rotvältorna var dryga 3 m i diameter och efter att dom var tillbaka liggandes så var det den största stubbfräs jag någonsin sett som fick fräsa ner stubbarna till under marknivån för att kunna få ordning på marken igen.

Det enda jag kan utröna av bilderna är att grannen verkar ha 2-3 olika små förråd/vedtravar.Kanske kan man lösa detta på ett snyggare sätt med en stor samlad och städa upp lite av bråte som kanske gömdes där bakom när skogen skymde insynen lite?

Annars så säger jag som övriga. Bort med träden och plantera något nytt.

RoTe
Jag förstår inte överhuvudtaget varför man har stora träd nära byggnader. Ni kräver ju att elbolagen ska trädsäkra sina ledningar, men att träd riskerar att krossa era hus skiter ni i?

• Gilla
darth_vader och 2 till
  • Laddar…
hur gick det?

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
H
B Byggmarodören skrev:
I vanliga fall hade jag inte förväntat mig nån ersättning heller, men eftersom tomten inte kommer vara i samma skick vid tillträdet som när vi skrev kontraktet så händer väl nånting? Säljarna är ett gammalt par och vi vill inte belasta dom med en sån här sak, så därför undrade jag om det fanns några försäkringsalternativ.

Det är mycket möjligt det blir tujor av det i slutändan, tack!
Har tomten försäkrad?

S steelcenter skrev:
hur gick det?
Det hände inget mer med det. Detaljplanen kräver ett visst antal träd på tomten, men det var tillräcklig många kvar så det blev inga problem få ett nytt bygglov. Utseendet löste sig genom vi fick en bra plats placera en bod på, så det blev också bra i slutändan :)

Jag kanske uttryckte mig konstigt och några gjorde sig lustiga över det, men jag tycker frågeställningen är intressant fortfarande. Om träden gjort att vi inte kunnat få bygglov helt plötsligt så borde det väl räknas som en väsentlig skillnad mellan kontraktsskrivandet och tillträdet, men hur skulle det lösts?

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.