Mitt råd är att använda någon typ av spärrwskikt som grundfärg för hela ytan. Om du kvistlackar bara kvistarna kommer du att få en gulnande yta med vita fläckar där kvistarna är. Visst kan man använda kvistlack till det, men det är enklare och troilgen billigare med en bra spärrfärg. Den målas på och får torka minst 24 timmar innan nästa färglager målas för att härda ordentligt. Det färglagret kommer att gulna, men det gula binds där.
Maken missade 24-timmarsregeln och målade igen redan efter 10 timmar, eftersom det står "övermålningsbart efter 8 timmar" på burken...
Maken missade 24-timmarsregeln och målade igen redan efter 10 timmar, eftersom det står "övermålningsbart efter 8 timmar" på burken...
Inte spärrkvist - spärrskikt. Det bästa systemet är att lägga kvistlack på kvistarna och sedan måla med en spärrande alkydgrundfärg. De brukar heta saker i stil med Spärrvit, Isolergrund, Panelgrund. Om grundfärgen visar tecken på genomslag efter ett dygn så lägger du på ytterligare ett skikt som förhoppningsvis låser missfärgningen.grunch skrev:
På en panel så kan jag inte föreställa mig att det blir snyggt med en väggfärg. Kör med en matt lackfärg så får du betydligt snyggare finish, och så är det roligare att måla med.
Produkter som diskuteras: "dolda skruvar"
Trallverktyg Deck Tool 2.0 FAST
För dolt skruvmontage av trall
606 kr inkl moms
Läs mer
Har träväggar och tak i sommarstugan. Tänkte bara slipa lite och sen måla det vitt i köket. Sticker dock ut lite torkat ”gräs” eller ngt emellan… hur ska man göra? Blir det bra att bara måla på det?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden