Hej
Jag ett modulhus från början av -80 med fasad av (riktigt grovhyvlad bonnsågs) lockpanel, som inte ser så kul ut. virket är friskt, ingen röta. Nu funderar jag på vad som gäller om jag skall putsa. Måste jag ta bort panelen och sedan slå på ute gips, eller kan jag helt sonika skruva putsbäraren direkt på befintlig panel?
Kanske slå på en vindpapp på panelen och sedan putsbäraren över det?
Jag har frågat mig yrihuvudet om det här men får olika svar av ALLA.
Systemet KOMMER iallafall bli trad. tjockputs på mineralull, infästningar från paroc och bruk från maxit. Slammad yta med släta omfattningar, avfärgat med sto´s jumbosil.

Hmm en ny tanke slog mig just,  fasaden kanske blir randig vid väderomslag då lockpanelen bildar "kanaler" bakom putsbäraren, Å andra sidan kommer jag färga vitt,  vilket antagligen kommer att äta upp sådana variationer.

Nåja, alla synpunkter mottages med stor tacksamhet.
Tankarna virvlar och förvirrelsen är total, med lite flyt kan ni hjälpa mig att råda bot på detta.

Mvh Richard

Upp ::)

Ja, ja... du fick upp den!
Ta bort panelen!!! och börja från grunden, isoleringen gör ingen nytta utanpå din panel och fönster smygarna blir hiskeligt djupa...
Sedan var det mesta bra till du kom till det där med jumbosil!!!!!
Varför förstöra ett mineralsikt system med en plastfärg???
Och varför blanda system? Vem klagar du hos om det uppstår en massa sprickor i putsen efter ett år? Paroc eller maxit?

Tanken med att sätta putsbäraren utanpå panelen var ju att minimera arbetsinsattsen, smygarna blir lagom då fönstren livar med  panelen, men det förutsätter att jag river locken och fodren.
 Och isåfall, nu när jag tänker efter, så kan jag ju lika gärna ta bort all panel.
Men då är frågan, måste jag gnua eller räcker det med vindpapp bakom isoleringen?

Vad gäller materialval så har jag valt efter egen erfarenhet, har helt enkelt valt de komponenter som jag har störst tillit för. Maxit har helt enkelt bäst bruk men jag gillar inte deras infästnings system, serporoc tror jag det heter, med vajrar och "svartskallar".  
Paroc som företag har väl inget eget bruk, vilken bruksleverantör sammarbetar de med?
Tror även att maxit godkänner parocs system, har för mig att säljaren på combimix snackade om det... Combimix gör det iallafall.

Nu till färgen: vilken färg skulle du rekomendera, cd\kc eller?
Anledningen till att jag har valt jumbosil (eller neosil för den delen) är att den täcker otroligt bra, och är dessutom helt omöjlig att få flammig.
Sedan är det så att vi på senare tid nästan enbart gör jobb med spikriven yta avfärgat med antingen sto´s jumbo/neosil eller maxits dito.  Men allvarligt talat, jag är ju bara en arbetare som gör som chefen bestämmer så vad vet jag. Uppriktigt sag har jag ingen större aning om de olika färgernas egenskaper, annat än för och nackdelar gällande det visuella slutresultatet.

Ja det blev en lång uppsats, hoppas du orkade läsa lycke, Tackar på förhand för dina ev synpunkter (och andras med för den delen).

Du måste ha ett styvt underlag som svarar när du lägger på 40kg bruk/kvm - dvs gnu
Ok du gillar parocs fästen för att du kan göra genomsticksmontage (sätta upp isoleringen först och sätta fästen utifrån)
Men har du då kollat maxits fäste 312 TB.
Det är ju så att maxits fästen är betydligt dyrare än parocs (mer än dubbla priset?) men fundera då på varför inte maxit tar fram ett lika billigt plast fäste som parocs.
En liten ledtråd - när du hänger 40kg bruk i nätet kommer denna kaka att sträva neråt - det börjar då dra i alla infästningar, och den kraften vill jag föra in rakt mot underlaget... titta på parocs fäste det är ledat i den yttre delen och med tiden kommer momentet antagligen också att böja spiken och du får en långsam sjunkning i systemet.
Nu bygger du åt dig själv! välj rätt system! och kolla Serporc mkII med rivputs och bara ett påslag stockning.
http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/puts/arbetsanvisningar/serporoc_fasadsystemmk2.pdf
Visst täcker Stos plastfärger fantastiskt och det blir inte flammigt - men hur mycket liknar det puts? - och hur ser man att du är en duktig murare? -En PUTS har alltid ett liv i sig, dvs. är lite flammig annars blir den platt och livlös!!!
Om amatörerna går den lätta vägen kan jag förstå - men att du som murare inte visar din yrkesstolthet på ditt eget hem har jag svårt att förstå
På en spikriven/våflad yta och skulle jag i första hand välja CD-färg - men om det är vitt skulle jag välja KC (silikatfärg kan vi ta någon gång i framtiden)

OK ska kolla upp fäste 312 TB!
Klart jag ska ha kc, fan det är svårt att släppa ackords-tänket, tack för väckar klockan!
Sedan var det ju skönt att jag fick klarhet i det här med gnu, den är alltså bara till för att putsbäraren ska ha ett styvt underlag och inte för att, med sina egenskaper, stoppa fukt och mögelangrepp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.