Massiva skivor ger ett mer "levande" intryck och om de sköts rätt (oljning två gånger om året) så åldras de vackert. Dessutom är det lätt att "reparera" skador/märken, bara att slipa och sedan olja på nytt.
Laminat är i det närmaste skötselfria men ger ett mer konstgjort intryck och de kan se lite trista ut om de blir slitna. Det kan även vara svårt att på ett snyggt sätt laga en skada. En fördel med laminat är naturligtvis låga priser och i stort sett obegränsad valfrihet vad gäller mönster ("träslag", "granit" m.m.)
Själv anser jag att de estetiska fördelarna med massiva skivor gör dem till ett naturligt (i båda bemärkelserna) val. Å andra sidan finns det många som tycker att laminat, sten eller rostfria bänkar är bättre så om inte priset är avgörande tror jag att du skall låta din personliga smak fälla avgörandet...
Alter ego