7 232 läst ·
16 svar
7k läst
16 svar
TP-kabel, förläggning i närhet av starkström
Sida 1 av 2
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Alltså jag undrar, om man tänker i praktiken/verkligheten, hur mycket störningar blir det egentligen om man förlägger (U)TP-kabel bredvid starkström?
Det är ju t.ex. totalförbjudet att förlägga TP-kabel i samma markrör som en starkströmskabel, men på ungefär alla kabelrännor som finns så ligger data och starkström huller om buller 85 m och så. Hur kan det funka där då? Jag har varit med på ställen där kablarna har förlagt så och sedan mäts av och blivit helt okejad.
Är det mycke skitsnack eller blir det verkligen, märkbara, störningar?
//Patrik
Det är ju t.ex. totalförbjudet att förlägga TP-kabel i samma markrör som en starkströmskabel, men på ungefär alla kabelrännor som finns så ligger data och starkström huller om buller 85 m och så. Hur kan det funka där då? Jag har varit med på ställen där kablarna har förlagt så och sedan mäts av och blivit helt okejad.
Är det mycke skitsnack eller blir det verkligen, märkbara, störningar?
//Patrik
Nu ska man ju väl ha en svagströmsränna på kabelstegar just för att inte blanda.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jo, självklart är det så. Men hur ofta sitter det en sådan eller är draget i den? Och då framförallt på kabelrännor där inget ligger faststrippat i stegpinnar.Glufsglufs skrev:
Gör man nytt så gör man det såklart ordentligt med svagströmsränna och så.
//Patrik
DU får mycket sällan märkbara praktiska problem i datatrafiken, eftersom tappade paket skickas igen..
Enda man skulle kunna märka vid stora störningar är att prestandan på nätverket sjunker,,
UTP är ju lite mera mottaglig för yttre störningar än FTP..
Har även sett exempel på när man lagt 50-100 UTP kablan helt eller mestadels parallellt i 100M,
vilket borde skapa mycket problem på nätet...
Sammanfattning, man märker inget av det. Mig veterligen är det inte totalförbjudet heller..
Enda man skulle kunna märka vid stora störningar är att prestandan på nätverket sjunker,,
UTP är ju lite mera mottaglig för yttre störningar än FTP..
Har även sett exempel på när man lagt 50-100 UTP kablan helt eller mestadels parallellt i 100M,
vilket borde skapa mycket problem på nätet...
Sammanfattning, man märker inget av det. Mig veterligen är det inte totalförbjudet heller..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
TP kabel (Twisted pair, Tvinnat par) magnetiska störningar tar ut sig själv efter ett varv på det tvinnade paret så det är inget större problem. Tvinningen är ganska kort och det ökar störtåligheten.
Ethernet som gäller idag är transformatorkopplad och ger inte upphov till vagabonderande strömmar. Transformatorn släpper inte genom så mycket av 50Hz
Starkström ska ju vara väldigt nära 50 Hz och sinus, är det inte så är inte apparaten godkänd enligt EMC direktivet (och får inte säljas)
Blir det fel i överföringen så sänds datapaketet en gång till.
Nä inga större problem.
Protte
"svagströmsledningar" ska skiljas av med mellanvägg. Sedan hur det blir när kablarna måste korsa varandra är ju en annan sak.
Ethernet som gäller idag är transformatorkopplad och ger inte upphov till vagabonderande strömmar. Transformatorn släpper inte genom så mycket av 50Hz
Starkström ska ju vara väldigt nära 50 Hz och sinus, är det inte så är inte apparaten godkänd enligt EMC direktivet (och får inte säljas)
Blir det fel i överföringen så sänds datapaketet en gång till.
Nä inga större problem.
Protte
"svagströmsledningar" ska skiljas av med mellanvägg. Sedan hur det blir när kablarna måste korsa varandra är ju en annan sak.
Redigerat:
Jag tror inte det spelar någon speciell skillnad. I Elinstallationsreglerna pratar man om 5cm avstånd eller skiljevägg. Är nästan säker på att detta grundar sig på en annan § i reglerna som säger att elinstallationer inte får förläggas på eller intill andra system men jag kan ha fel?
Sen finns det en annan regel som säger att isoleringen på klen och svagströmsledningar ska ha tåla samma spänning om de delar kanalisation. Detta är väl av någon elsäkerhetsmässig anledning skulle jag tro.
Om du frågar mig så tror jag inte det blir några märkbara störningar i datakabeln om den ligger bredvid en starkströmskabel. Det är famför allt andra gamla regler som säger att det ogillas.
Sen finns det en annan regel som säger att isoleringen på klen och svagströmsledningar ska ha tåla samma spänning om de delar kanalisation. Detta är väl av någon elsäkerhetsmässig anledning skulle jag tro.
Om du frågar mig så tror jag inte det blir några märkbara störningar i datakabeln om den ligger bredvid en starkströmskabel. Det är famför allt andra gamla regler som säger att det ogillas.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ah, okej. Bekräftning av vad jag misstänkt ungefär då.
Tidigare trådar här där folk haft bara ett markrör och velat dra i en TP-kabel tillsammans med en huvudmatning, men blivit starkt avrådda av forumseliten här, skulle egentligen kunna ha gjort det som en nödlösning då..
//Patrik
Tidigare trådar här där folk haft bara ett markrör och velat dra i en TP-kabel tillsammans med en huvudmatning, men blivit starkt avrådda av forumseliten här, skulle egentligen kunna ha gjort det som en nödlösning då..
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
De flesta som ställt frågan om markrör med nätverk och starkströmskablar till garage odyl har ju inte, och det med rätta, blivit avrådda från att göra så. Av störningsskäl finns det som nämns här inga som helst problem, speciellt inte i hemmiljö. Inte heller av elsäkerhetsskäl. Det enda skulle vara att vanliga kabeltyperna normalt kan absorbera fukt och då kan man givetvis få problem med datatrafiken.
Ofta blandas kraven uppställda från televerkets tid och senare förvaltade på samma sätt av sentida nätaktörer in i dessa frågeställningar. De hade sina skäl för det av både säkerhets och störsynpunkt, men det är inget som överhuvudtaget behöver beröra frågorna som brukar ställas här.
Ofta blandas kraven uppställda från televerkets tid och senare förvaltade på samma sätt av sentida nätaktörer in i dessa frågeställningar. De hade sina skäl för det av både säkerhets och störsynpunkt, men det är inget som överhuvudtaget behöver beröra frågorna som brukar ställas här.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vi gör en del jobb mot lantbruk och mjölkrobotar, och robotfolket är livrädda för att förlägga sina signalkablar i närheten av starkströmmen. Jag tror att det är vanlig CAT5 de kör med.
Det är väl inte Ethernet i de sammanhangen, men kabeltypen kan ju användas ändå.Rikard Ågren skrev:
Jag har hjälpt en kollegas granne med lite felsökning och kortlagande, de har sån utrustning från AlfaLaval. Makalöst tafflig och billig elektronik men till ett oerhört högt pris för bönderna.
Brukar inte tarva mycket av åska eller kortis i någon grövre matad del i anläggningen förrän något lämnar in. Mycket liknar sånt som hobbypulare inom elektronik pysslar med bara för skoj och för att lära sig av. Att sälja kort värda <2000:- för 20.000:- och sen skicka kring servicefolk av kortbytartyp är ju en gyllene verksamhet.
Förstår att de inte vill lägga kablage parallellt, men det är av störsynpunkt. Man kan inte gärna koppla samman några portar på PIC:ar och köra seriekom på dem utan vettiga skydd och kretsar för linjedrivning åtminstone. Men det är i stort sett vad de gör i en del av dessa fall.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Intressant synpunkt om DeLaval. Det är ofta de som bönderna väljer och vi får betjäna med ström.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Häftigt att vara med vid installation av robotsystem!
//Patrik
//Patrik
Alla som konstruerar elektronik borde mer eller mindre tvingas öva på det där med störningar å sånt.
Hur är det med EMC-direktiv, CE-märkning o.s.v. för lantbruksmaskiner?
Om det hade varit konsumentelektronik så hade det varit rätt lätt att skicka lämplig myndighet på tillverkaren.
En bekant till mig tröttnade på att den femtioelfte Primax-scannern pajade efter att kontakter hade koppliats i/ur, skruvade isär den och såg att det satt inga skydd alls kring signalanslutningarna. Jag minns inte vilken myndighet som kontaktades, det kan ha varit konsumentverket, PTS och/eller elsäkerhetsverket, men sen dess verkar Primax inte förekomma som scannermärke längre...
Att skicka nån lämplig myndighet eller liknande på de som tar 20k för ett kort med delar värda <2k och där kortet gått sönder på grund av usel konstruktion, känns ärligt talat bara rätt. Bäst är nog kanske att köra den snälla vägen och prata med leverantören och påpeka alla regler/förordningar som bryts mot och kräva att slippa betala för ersättningskort.
En annan variant vore att slå sig in på att tillverka tillsatskort som omvandlar signalanslutningarna till anslutningar som uppfyller vettiga krav gällande störtålighet och överspänningstålighet...
Hur är det med EMC-direktiv, CE-märkning o.s.v. för lantbruksmaskiner?
Om det hade varit konsumentelektronik så hade det varit rätt lätt att skicka lämplig myndighet på tillverkaren.
En bekant till mig tröttnade på att den femtioelfte Primax-scannern pajade efter att kontakter hade koppliats i/ur, skruvade isär den och såg att det satt inga skydd alls kring signalanslutningarna. Jag minns inte vilken myndighet som kontaktades, det kan ha varit konsumentverket, PTS och/eller elsäkerhetsverket, men sen dess verkar Primax inte förekomma som scannermärke längre...
Att skicka nån lämplig myndighet eller liknande på de som tar 20k för ett kort med delar värda <2k och där kortet gått sönder på grund av usel konstruktion, känns ärligt talat bara rätt. Bäst är nog kanske att köra den snälla vägen och prata med leverantören och påpeka alla regler/förordningar som bryts mot och kräva att slippa betala för ersättningskort.
En annan variant vore att slå sig in på att tillverka tillsatskort som omvandlar signalanslutningarna till anslutningar som uppfyller vettiga krav gällande störtålighet och överspänningstålighet...