3 728 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
TP - alla trådpar?
Sida 1 av 2
Vill höra med er som byggt olika hemnät. Använder ni er ofta av alla 4 par i TP-kabeln? Ska göra om en del i min installation inom en snar framtid och planerar lite hur jag ska använda befintliga rör. (Många skarpa böjar tyvärr)
Det jag funderar på är hur många trådpar ni använder då jag tror att allt fler börjar gå över mot patch-panel-tänkandet. Låter ni signalerna gå i ledaren även om ni inte använder det, eller kopplar ni porten till önskad källa och enbart den? Isf, vad använder ni för något som kräver mer än de 2 par som behövs till LAN?
Vidare, vet att jag för något år sedan såg UTP med fler trådpar, t.ex. 8 par för dubbeluttag. Finns dessa även för cat6-standarden?
Det jag funderar på är hur många trådpar ni använder då jag tror att allt fler börjar gå över mot patch-panel-tänkandet. Låter ni signalerna gå i ledaren även om ni inte använder det, eller kopplar ni porten till önskad källa och enbart den? Isf, vad använder ni för något som kräver mer än de 2 par som behövs till LAN?
Vidare, vet att jag för något år sedan såg UTP med fler trådpar, t.ex. 8 par för dubbeluttag. Finns dessa även för cat6-standarden?
Är det siameskabel du menar?Bjurran skrev:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=132709&category_id=2114&search_page=
Koppla alla 4 paren i uttaget är självklart om du nu senare kanske behöver dubbla 100meg så går det att sätta splitter i de flesta fall även om det inte går enligt standard.
Nja, det kan finnas ett användningsområde kvar så släng dem inte än. Har du fullkopplade rj45 kan du ju dela upp dem till att använda både data och tele via samma. 2 par för data och två för tele (så du t.o.m. kan köra telefoner i serie om du vill)mats_o skrev:
Edit: Men visst, är det bara för att få en till LAN-port så blir det nog en switch med tillräckligt hög troughput...
Redigerat:
Dra 2st CAT6 kablar till varje dubbeluttag och se till att köpa bra grejer. Det gör skillnad. Undvik till varje pris siamesekabeln då den är en klassisk källa till alien cross talk. Dvs signalen sprider sig över i den andra kabeln då tvinningen går allt för parallellt .
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 203 inlägg
Ja, jag har själv använt splitter till det. En smolk i bägaren är att man inte bara kan plugga in RJ11:an från telefonerna rakt av i splittern eftersom paren inte är kopplade rätt för det (dvs det finns inte kontakt på minimum mittenstiften från ände till ände för någon port). Så det blir att göra sig en fulkabel för telefonen (en för varje ända).Bjurran skrev:
Det var en lösning som till slut bar mig så mycket emot (och jag behövde dessutom expandera av andra skäl) så jag satte upp ett dubbeluttag till i kontoret. Jag använder dock den överblivna splittern i ett annat uttag där jag ofta har två bärbara och ena porten är upptagen av telefon. Kunde lika gärna satt dit en switch, men då måste jag hänga upp den, stå ut med ytterligare en väggvårta (och inte få ström till datorerna utan grenuttag) osv, osv. Men jag hade inte *köpt* en splitter för det om jag inte redan haft en. Hade inte köpt en switch heller för den delen, men hade flyttat telefonen... ;-)
Och för att svara på den ursprungliga frågan, så håller jag med mats_o ett uttag utan samtliga par kopplade är definitivt att betrakta som defekt.
Av någon outgrundlig anledning så har jag fått kortis mellan de 2 orange ledningarna i min cat5 kabels som går från routern till en airport express.
Fattar inte men helt plötsligt funkade det inte, trodde jag kört sönder uttagen med dammsugaren eller nått.. Bytte båda uttagen men fick ingen kontakt.
Plockade i sär och sumrade för att se om det var kabelbrott. Det var det inte men däremot var det "kortis" mellan de 2oranga.
Används alla par eller kan jag skifta om för att få det att funka? Har provat utan det paret men det gick inte..
Vi har inte spikat upp några tavlor eller nått så jag fattar inte hur detta kan ha hänt?..
Det har fungerat felfritt i 2 år.
Tyvärr drog jag kabeln när vi renoverade och det fanns inte möjlighet att lägga i rör.. Så att byta är bara att glömma.
Med vänlig hälsning, Dell4
Fattar inte men helt plötsligt funkade det inte, trodde jag kört sönder uttagen med dammsugaren eller nått.. Bytte båda uttagen men fick ingen kontakt.
Plockade i sär och sumrade för att se om det var kabelbrott. Det var det inte men däremot var det "kortis" mellan de 2oranga.
Används alla par eller kan jag skifta om för att få det att funka? Har provat utan det paret men det gick inte..
Vi har inte spikat upp några tavlor eller nått så jag fattar inte hur detta kan ha hänt?..
Det har fungerat felfritt i 2 år.
Tyvärr drog jag kabeln när vi renoverade och det fanns inte möjlighet att lägga i rör.. Så att byta är bara att glömma.
Med vänlig hälsning, Dell4
Redigerat:
Har inte testat det själv men som ovan nämnts kan du köra 100 Mbit/s på 2 par, varav orange är ett. I det fallet används inte blått och brunt par så rimligen borde du kunna knycka något av dem. Om du lånar blått exempelvis så kanske du skall koppla ur brunt par också så att utrustningarna säkert fattar att de skall köra 100 Mbit/s.dell4 skrev: