Appendix Appendix skrev:
Nu har jag läst igenom hela tråden och det ger lite perspektiv på senaste tidens skador.

Har man inte lagt ner 4 år på att vå allt som man vill ha det innan inflyttning så kanske man kan leva med lite "skavanker". Men om man nu gått all in för att få det som man själv vill det så förstår jag herr Malmgrens sorg/frustration.

Släppa ett spel under samma tid med all crunchtime med mera det brukar föra med sig är ju bra jobbat.

Kudos till den förstående sambon med.

Och... Huawei har förvånansvärt bra kvalitet på sina flaggskeppsmobiler. Så pass att jag fått flera applenördar att byta. "Oj vilken bra batteritid det blev".
Tackar! Haha jag har kunnat följa din progress i läsningen pga notifikationen jag får vid likes :)

Jo,egentligen borde totalintrycket räknas in i ersättningen, har man lagt 4 år för att allt ska bli top notch så gör ju skador som dessa mer skada en i en bostad med lite mer variation i finish :)

Farsan är också orolig en slipning ska förstöra hans jobb med golvsocklarna,han har hyvlat in dem perfekt mot golvet för att det ska bli 0mm glipa mellan golv och sockel

Brosan har huawei, fin kvalitet, dock har de fått mycket skit för spywares på senare tid :)

Mitt tips(utifrån min egen erfarenhet) är att ta bort alla socklar och trösklar mm(alla som går att ta bort) innan slipningen av golven,pga att det kan bli fula märken på dem både av slipen samt sen av den behandling (ex lack) som läggs på golven.
även för att lättare få golvet slipat ända in i kanterna.
Men förstås så är den som gör jobbet hos dig den som kan sin metod bäst så det är väl bäst att höra med denne först.

• Gilla
Tosse och 1 till
  • Laddar…
Riktigt tråkigt med dina skador på golvet, lider med dej.
När du riktar krav mot någon motpart eller försäkringsbolag, ta in offerter på allt.
Tex urflyttning av möbler,
Eventuell transport och magasinering om du ej har plats för möblerna.
givetvis åtgärd av golv och det som blir merjobb tex, lister.
samt städning efter åtgärd.
samt återinflyttning av möbler.

Jag var i en tvist angående en golvskada på ett 6månader gammalt vinylgolv (lång ifrån samma nivå som ditt golv).

Jag tog in offert på byte av golv då jag inte accepterade att det skulle läggas en ny matta på den befintliga. med motiveringen att jag rivit ut alla tidigare mattor innan min inläggning av nya mattan. Om man då lägger matta på matta då åker jag på kostnaden av urrivning av gamla vinylmattorna om jag vill byta golv då man inte lägger 3 lager vinylmatta.

Skickade in offerten på bortagning av golvsocklar, urrivning matta, underarbete golv, läggning av matta samt socklar.
I mina krav riktade jag även ersättning för ur och iflytt av rummet.
Fick full ersättning för golvofferten med urrivning av befintlig vinylmatta och allt runt ikring men ingenting för att töma och bära in grejerna i rummet då ingen kostnad kunde styrkas.
Fick beskedet om jag tagit in en offert för detta som kunde styrka kostnaden så hade kravet för i och urflytt av möbler beviljats om beloppet var rimligt på offerten.

Har iallafall ett felfritt golv med endast ett lager vinylmatta som det var innan.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Att få samma finish på socklarna tror jag inte en hantverkare kan, varje sockle är hyvlad för att det ska bli exakt 0mm springa mellan golv och sockel. Men klart man kan kolla med golvläggaren om han vet en firma som fixar den nivån,det blir ju även göra om alla dörrfoder då, springer nog iväg till en halv mille detta för entreprenaden :)

• Noggrant hyvlad sockel utan springa mot ett trägolv, vilket visar hantverksskicklighet i detaljerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Har inte din farsa en massa tid över nu när renoveringen är klar? Han kanske ska starta ett listhyvlingsbolag?

• Gilla
davveno1 och 1 till
  • Laddar…
S
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har inte din farsa en massa tid över nu när renoveringen är klar? Han kanske ska starta ett listhyvlingsbolag?
Avansen lär ju inte vara så hög med bladmåttet i ena handen och mikrometern i andra. ;)

Nyfniken Nyfniken skrev:
Nog inte många som skulle ha råd är jag rädd

J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att få samma finish på socklarna tror jag inte en hantverkare kan, varje sockle är hyvlad för att det ska bli exakt 0mm springa mellan golv och sockel. Men klart man kan kolla med golvläggaren om han vet en firma som fixar den nivån,det blir ju även göra om alla dörrfoder då, springer nog iväg till en halv mille detta för entreprenaden :)
Du får lägga golv med fris, så blir det mindre passning på socklarna... :D Jag försökte komma på motiv till frisen när jag och svärfar la köksgolvet, han tyckte den var "onödig" och inte snygg, men han är "funktionalist/modernist". Men när vi väl jobbade med det tyckte han det var kul att lägga frisen, och jag tycker personligen det ger lite extra touch till golven...

Sen tror jag faktiskt du underskattar hantverkare, om man bara hittar den som har intresse av att göra extra finish och har vanan inne så tror jag de är snabba även på detta... Det är bara att ingen efterfrågar, därmed få som gör det och med det så är de nog "ovana" att göra det...

Men jag håller nog med, om man ska loss med socklar, foder etc som alla är spacklade och inmålade mot varandra och sen tapetserade över (eller målade över) så drar det snabbt iväg. Många idag sätter ju sockel och foder sist, över tapteterna, med allt färdigmålat, vit spik eller skruv. Då är det förstås lätt att lossa och göra om... Men då får man å andra sidan inte den gedigna känslan och höga finishen... Så det kan ju inte komma på fråga i ditt fall... (jag skulle heller personligen inte vilja ha färdigmålade lister).

Tycker det är rimligt du ska ha höga krav på finish och inte acceptera fullagningar, men som tidigare sagts, troligen kommer inte någon annan värdera finishen lika högt som du gör, iom att värdet om du säljer lägenheten inte påverkas av spalter på 10-dels mm... Därav är det nog vettigt ställa höga krav, men vara beredd att kompromissa lite om du får ett hyggligt motbud... Tex som tidigare post här, erbjuda att frigöra ytor etc själv - risken är väl dessutom stor att flyttfirman gör nya hack nån annanstans när de röjer ut rummet... :D

Du måste ju ändå slipa hela golvet om du ska få en bra homogen nyans på hela golvet. Jag måste kolla med golvläggaren att det blir bra slipa ett golv med befintliga socklar. Det får inte bli oslipade ytor i innerhörn osv. Inte heller skador på snickerierna. Det kanske får bli så att de får riva alla socklar. Blir inte kul för dem då de är skruvade.

Sedan kommer jag ju kräva samma tolerans på mellanrummen mellan golv osv. Kommer bli dyrt detta för entreprenaden och dess försäkringsbolag :P

Man handslipar oftast i hörnen.
Byter du bräda / brädor så går det kanske att få samma nyans på nya brädorna som gamla golvet.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
J
Du måste ju ändå slipa hela golvet om du ska få en bra homogen nyans på hela golvet. Jag måste kolla med golvläggaren att det blir bra slipa ett golv med befintliga socklar. Det får inte bli oslipade ytor i innerhörn osv. Inte heller skador på snickerierna. Det kanske får bli så att de får riva alla socklar. Blir inte kul för dem då de är skruvade.

Sedan kommer jag ju kräva samma tolerans på mellanrummen mellan golv osv. Kommer bli dyrt detta för entreprenaden och dess försäkringsbolag :p
Det viktiga är ju att du faktiskt har och tänker använda en hantverkare (golvläggarn) som du litar på och har jobbat med tidigare, då är ju chanserna stora det går bra! Blir spännande höra hur det går... :)

nino nino skrev:
Man handslipar oftast i hörnen.
Byter du bräda / brädor så går det kanske att få samma nyans på nya brädorna som gamla golvet.
Som jag fattade det på min golvläggare måste man slipa och behandla hela ytan

Ja det kanske är så, kan nog vara svårt att få samma annars

Martin_B
Problemet med slipning är att du bara kan göra det ett begränsat antal gånger.
Så redan här, på ett sådant här nytt golv, så tunnar man på trälagret "helt i onödan" egentligen, enbart p.g.a att man har haft slarviga hantverkare hemma.
Och har du dessutom inget undergolv, så blir det mer svikt i golvet, om än marginellt.

Sedan har man ett litet renoveringshelvete i det rum det skall slipas och lackas i.

Hur man än vänder och vrider på det så är det en förlust för den drabbade, så vida man inte kan gå så långt att den som orsakat skadan ersätter både skada och återställer till exakt ursprungligt skick, samt även ersätter för "sveda och värk" så att säga - och det där händer väl typ aldrig, gissar jag.

Martin_B
nino nino skrev:
Ja det kanske är så, kan nog vara svårt att få samma annars
Om Anders är så noggrann som han verkar, så lär han ju se skillnad på ilappade brädor :D... har svårt att tänka mig annat.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.