1 322 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Totalentreprenad eller "Egenentreprenad"
Finns säkert en tråd om detta.
Har en kommunal tomt som skall bebyggas. Funderar på två olika alternativ och behöver råd kring detta.
Enklast och förmodligen dyrast. Totalentreprenad. Har offerter på lite olika husalternativ.
Funderar då på hur mycket man kan tjäna på att hålla ihop entreprenaden själv alt lägga ut det på en byggnadsfirma.
Säkert många som gjort detta tidigare. Kan inte snickra själv utan det handlar endast om att ersätta totalentreprenaden med något annat.
Finns det kostnadsreduceringar att hämta hem ?
Risker ?
Vad bör man tänka på ?
Bor i Halland och det handlar om ett tvåplanshus på ca 170 m2. Inget extraordinärt utan traditionellt hus.
Tacksam för svar så snart som möjligt.
Har en kommunal tomt som skall bebyggas. Funderar på två olika alternativ och behöver råd kring detta.
Enklast och förmodligen dyrast. Totalentreprenad. Har offerter på lite olika husalternativ.
Funderar då på hur mycket man kan tjäna på att hålla ihop entreprenaden själv alt lägga ut det på en byggnadsfirma.
Säkert många som gjort detta tidigare. Kan inte snickra själv utan det handlar endast om att ersätta totalentreprenaden med något annat.
Finns det kostnadsreduceringar att hämta hem ?
Risker ?
Vad bör man tänka på ?
Bor i Halland och det handlar om ett tvåplanshus på ca 170 m2. Inget extraordinärt utan traditionellt hus.
Tacksam för svar så snart som möjligt.
Hej Carax!
Det finns flera trådar i det här forumet som berör just totalentrepenad. Använd sökfunktionen så skall Du säkert hitta flera som ger dig både för- och nackdelar.
Jag har ingen personlig erfarenhet av detta men däremot har jag läst om ditt ämne sida upp och sida ner här i forumet.
Verkar som om de flesta som använder sig av delad entrepenad är nöjda så länge det inte uppkommer något byggfel, för då är det svårt att få någon ansvarig för felet. Hantverkarna har skyll på varandra.. men som sagt, jag har ingen personlig erfarenhet och de tidigare forumtrådarna jag läst i ämnet kanske bara är skräckhistorier och inget som händer vanligtvis.
Det finns flera trådar i det här forumet som berör just totalentrepenad. Använd sökfunktionen så skall Du säkert hitta flera som ger dig både för- och nackdelar.
Jag har ingen personlig erfarenhet av detta men däremot har jag läst om ditt ämne sida upp och sida ner här i forumet.
Verkar som om de flesta som använder sig av delad entrepenad är nöjda så länge det inte uppkommer något byggfel, för då är det svårt att få någon ansvarig för felet. Hantverkarna har skyll på varandra.. men som sagt, jag har ingen personlig erfarenhet och de tidigare forumtrådarna jag läst i ämnet kanske bara är skräckhistorier och inget som händer vanligtvis.
Hej!
Spontant så låter det som att du först måste bestämma dig om sorts hus du skall bygga på din tomt - ett hus som är gjort för din tomt eller för en katalog. Vi letade och lyckades inte hitta ngt som passade vår tomt så då blev det till att rita ett för tomten. Vi anlitade en kille som ritade huset och även var projektledare när vi byggde med delad entreprenad. Visserligen kostade det att anlita honom men i slutänden så sparade vi massa pengar eftersom han fick ner priset genom förfrågningar samt att vi kunde koncentrera oss på att tjäna pengar istället.
Om du hittar ett kataloghus så blir det nog billigast men nu förtiden så skiljer det tydligen inte så mycket på annat sätt.
Spontant så låter det som att du först måste bestämma dig om sorts hus du skall bygga på din tomt - ett hus som är gjort för din tomt eller för en katalog. Vi letade och lyckades inte hitta ngt som passade vår tomt så då blev det till att rita ett för tomten. Vi anlitade en kille som ritade huset och även var projektledare när vi byggde med delad entreprenad. Visserligen kostade det att anlita honom men i slutänden så sparade vi massa pengar eftersom han fick ner priset genom förfrågningar samt att vi kunde koncentrera oss på att tjäna pengar istället.
Om du hittar ett kataloghus så blir det nog billigast men nu förtiden så skiljer det tydligen inte så mycket på annat sätt.
Klicka här för att svara