Det är det Spanska företaget Irazola som tillverkar Bahcos mejslar.

Någon som provat det nya Tekno serien än??

Jag föredrar absolut bahcos ergo-serie
Direkta fördelar enligt mig:
Färgkodade så man snabbt ser vilken skruvskalle den passar till.
Bättre grepp
Hål i handtaget så man kan hänga upp den på en krok men även få extra kraft genom att sticka in en annan mejsel och veva.
Finns i fler utföranden än jag sett Weras. Stubby-varianterna är guld värda ibland.

torbeno skrev:
Jag föredrar absolut bahcos ergo-serie
Direkta fördelar enligt mig:
Färgkodade så man snabbt ser vilken skruvskalle den passar till.
Bättre grepp
Hål i handtaget så man kan hänga upp den på en krok men även få extra kraft genom att sticka in en annan mejsel och veva.
Finns i fler utföranden än jag sett Weras. Stubby-varianterna är guld värda ibland.
Håller delvis med - färkodningen och hålet i handtaget är helt klart fördelar. Angående greppet är det nog individuellt. Angående utförande så har Wera helt klart fler modeller än Bahco.

Daniel_N skrev:
Håller delvis med - färkodningen och hålet i handtaget är helt klart fördelar. Angående greppet är det nog individuellt. Angående utförande så har Wera helt klart fler modeller än Bahco.
Ok, jag har aldrig sett Wera i fler modeller än "standard"
Jag har skaffat en uppsättning ergo som jag är nöjd med iaf :-)
ImageUploadedByByggahus.se1377413571.898806.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
torbeno skrev:
[bild]
Va? Bara en insex?! :)

Färgkodade är för övrigt riktigt smidig.

Redigerat:
palbin skrev:
...ngn kille norr om Gbg rätten till Nishiki - ...
OT. Där ser man! Jag har alltid sett Nishiki som en helsvensk produkt med ett japansktklingande namn. De konstrueras och tillverkas i Aröd på Hisingen. Att det var ett gammat japansk märke tidigare hade jag missat. :D

torbeno skrev:
Jag vet inte vad du menar med "standard" men det finns ju många olika serier. Elmejslar, genomgående klinga, rostfritt, lasertips, Wood handle...mm
Sedan i alla möjliga längder från stubby till 350mm.

Redigerat:
Underbara samlingsbilder:thumbup:

Men allvarligt talat, varför behöver man så många mejslar? Själv använder jag skruvdragaren till 99% av skruvandet. Den återstående procenten är till el och maskiner/lådor/batteriluckor etc som har små skruvar....

Nimajneb skrev:
Underbara samlingsbilder:thumbup:

Men allvarligt talat, varför behöver man så många mejslar? Själv använder jag skruvdragaren till 99% av skruvandet. Den återstående procenten är till el och maskiner/lådor/batteriluckor etc som har små skruvar....
En del har en Picasso på väggen andra har wera som pryder dito :-)

• Gilla
smilingcopycat
  • Laddar…
Jag har verktyg på 3 ställen faktiskt, Hemma, jobbilen och på jobbet. Så därför blir det en del.

Håller med om skruvdragaren men när man mekar bil/cross och mycket i maskiner så är det faktiskt skruvmejseln som gäller för mig.
På jobbet så är det så otroligt många olika skruvskallar så man kan bli knäpp. Så många skruvmejslar blir det.:x

Torx 10,15,20,25,40
ph 00,1,2,3
pz1,2
Spår minst 6 olika. från 1,5mm till 10mm.
Insex 2,3,4,5 och 8

smilingcopycat skrev:
Jag vet inte vad du menar med "standard" men det finns ju många olika serier. Elmejslar, genomgående klinga, rostfritt, lasertips, Wood handle...mm
Sedan i alla möjliga längder från stubby till 350mm.
Med standard menar jag typ de satser som TS länkade till i inlägg 1. Och några mer har jag alltså inte sett (uppenbarligen finns de, men inte där jag handlar)
Visst kör jag jättemycket med skruvdragarna men då jag bara har 5 st i spannet 3,6-18 volt får det ju bli en del för hand också.

Snailman skrev:
Så du menar att om jag köper Bahco:s sats hos jula för dubbla priset (hot haralds pris) så är den dubbelt så bra som samma sats hos haralds?;)
Nej då är du bara korkad :)

Jag personligen tycker att Bahco Ergo har skönare handtag, men Weras mejslar känns mer gedigna.

Wera då handtagen passar mina händer, och att de är sexkantiga och inte rullar iväg lika lätt !
Fast jag måste hålla med om färgkodningen på Bacho ser smidig ut :)

Bachos handtag är hela grejen. Anpassade efter storlek och funktion. Jag har använt dessa sedan 80-talet då Ergonomi Designgruppen "Ergo" tog fram dem. De var i helsvart plast med samma utformning på den tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.