12 307 läst ·
40 svar
12k läst
40 svar
Torxmejselsats - Wera eller Bacho?
Det är det Spanska företaget Irazola som tillverkar Bahcos mejslar.
Någon som provat det nya Tekno serien än??
Någon som provat det nya Tekno serien än??
Jag föredrar absolut bahcos ergo-serie
Direkta fördelar enligt mig:
Färgkodade så man snabbt ser vilken skruvskalle den passar till.
Bättre grepp
Hål i handtaget så man kan hänga upp den på en krok men även få extra kraft genom att sticka in en annan mejsel och veva.
Finns i fler utföranden än jag sett Weras. Stubby-varianterna är guld värda ibland.
Bättre grepp
Hål i handtaget så man kan hänga upp den på en krok men även få extra kraft genom att sticka in en annan mejsel och veva.
Finns i fler utföranden än jag sett Weras. Stubby-varianterna är guld värda ibland.
Produkter som diskuteras: "Weras. Stubby"
Skruvmejsel Wera Kraftform Kompakt Stubby
Paket med Stubby-handtag och 18 bits
598 kr inkl moms
Läs mer
Håller delvis med - färkodningen och hålet i handtaget är helt klart fördelar. Angående greppet är det nog individuellt. Angående utförande så har Wera helt klart fler modeller än Bahco.torbeno skrev:Jag föredrar absolut bahcos ergo-serie
Bättre grepp
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Jag vet inte vad du menar med "standard" men det finns ju många olika serier. Elmejslar, genomgående klinga, rostfritt, lasertips, Wood handle...mmtorbeno skrev:
Sedan i alla möjliga längder från stubby till 350mm.
Redigerat:
Underbara samlingsbilder
Men allvarligt talat, varför behöver man så många mejslar? Själv använder jag skruvdragaren till 99% av skruvandet. Den återstående procenten är till el och maskiner/lådor/batteriluckor etc som har små skruvar....
Men allvarligt talat, varför behöver man så många mejslar? Själv använder jag skruvdragaren till 99% av skruvandet. Den återstående procenten är till el och maskiner/lådor/batteriluckor etc som har små skruvar....
En del har en Picasso på väggen andra har wera som pryder ditoNimajneb skrev:
Jag har verktyg på 3 ställen faktiskt, Hemma, jobbilen och på jobbet. Så därför blir det en del.
Håller med om skruvdragaren men när man mekar bil/cross och mycket i maskiner så är det faktiskt skruvmejseln som gäller för mig.
På jobbet så är det så otroligt många olika skruvskallar så man kan bli knäpp. Så många skruvmejslar blir det.:x
Torx 10,15,20,25,40
ph 00,1,2,3
pz1,2
Spår minst 6 olika. från 1,5mm till 10mm.
Insex 2,3,4,5 och 8
Håller med om skruvdragaren men när man mekar bil/cross och mycket i maskiner så är det faktiskt skruvmejseln som gäller för mig.
På jobbet så är det så otroligt många olika skruvskallar så man kan bli knäpp. Så många skruvmejslar blir det.:x
Torx 10,15,20,25,40
ph 00,1,2,3
pz1,2
Spår minst 6 olika. från 1,5mm till 10mm.
Insex 2,3,4,5 och 8
Med standard menar jag typ de satser som TS länkade till i inlägg 1. Och några mer har jag alltså inte sett (uppenbarligen finns de, men inte där jag handlar)smilingcopycat skrev:
Visst kör jag jättemycket med skruvdragarna men då jag bara har 5 st i spannet 3,6-18 volt får det ju bli en del för hand också.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Wera då handtagen passar mina händer, och att de är sexkantiga och inte rullar iväg lika lätt !
Fast jag måste hålla med om färgkodningen på Bacho ser smidig ut
Fast jag måste hålla med om färgkodningen på Bacho ser smidig ut
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Bachos handtag är hela grejen. Anpassade efter storlek och funktion. Jag har använt dessa sedan 80-talet då Ergonomi Designgruppen "Ergo" tog fram dem. De var i helsvart plast med samma utformning på den tiden.