Dvs den behöver du inte ens rita in.
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Lös det med friggebodsreglerna.
Ja, fast växthuset är 8 m2, förrådet ca 12 m2, lekstuga ca 4 m2, förstukvist ca 7 m2 = ca 30 m2. Den gamla altanen och carporten har jag fått bygglov för.
 
Förrådet och farstukvisten tar du på preskriptionsregler (funnits mer än tio år) resten på friggebodsreglerna. Kan du inte lösa det så blir det nog knepigt.
 
  • Gilla
Tompa21 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Dvs den behöver du inte ens rita in.
Är du säker på det? De vill ju ha beskrivning och inritning av alla byggnader på ortofotot...
 
Allt man kan ta på preskription gör man den vägen. Dock måste detaljplanen fortfarande följas efter att detta inkluderats. Annars får man inga bygglov alls...
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
Tompa21 Tompa21 skrev:
Är du säker på det? De vill ju ha beskrivning och inritning av alla byggnader på ortofotot...
Har de sagt vilka byggnader som finns på det då? När jag var i samma situation så ritade jag bara in det som var bygglovspliktigt.
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förrådet och farstukvisten tar du på preskriptionsregler (funnits mer än tio år) resten på friggebodsreglerna. Kan du inte lösa det så blir det nog knepigt.
Ja, knepigt blir det... beror väl också på den enskilde bygglovsgubben, hur petnoga han är.
 
Tompa21 Tompa21 skrev:
Ja, knepigt blir det... beror väl också på den enskilde bygglovsgubben, hur petnoga han är.
Så länge det inte finns Google Street View som motsäger dina uppgifter så är det rätt lugnt.
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Allt man kan ta på preskription gör man den vägen. Dock måste detaljplanen fortfarande följas efter att detta inkluderats. Annars får man inga bygglov alls...
Är det preskriberat om det är byggt för 30-40 år sedan men "slutrenoverat" för 5 år sedan? DVS räknas preskributionstiden från när det först byggdes eller när sista spiken slogs i?
 
Tompa21 Tompa21 skrev:
Är det preskriberat om det är byggt för 30-40 år sedan men "slutrenoverat" för 5 år sedan? DVS räknas preskributionstiden från när det först byggdes eller när sista spiken slogs i?
Det som fanns för tio år sedan är det som är preskriberat. Om du sedan renoverat detta efteråt så är det naturligtvis OK, så länge du inte ändrat på BYA eller något annat enligt ett bygglov (om det hade funnits).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
Ok, låter som att du kanske har ritat en helt ny situationsplan (typ skiss) där inte alla byggnaderna är inritade? Och nu har de sett fler "tak" på ortofoto. Det tolkar jag som att bygglovshandlingen inte är korrekt och att du behöver skicka in en bättre situationsplan och att det egentligen är det de frågar efter.

Så om du kompletterar situationsplanen med befintliga byggnader så är nog handlingen korrekt. För mig låter det som att det är det de menar med att "beskriva". Du behöver alltså i bygglovet tala om (redogöra) vilka andra byggnader du har på tomten som de måste ta ställning till.

Om du vill vara säker så kan du ju helt enkelt ringa och fråga (spela dum?) vad de menar saknas. Du kan ju alltid förklara att du inte trodde/förstod att de behövde vara med på situationsplanen när du skickade in den första.

Som sagt, jag tror inte de egentligen ber om varje byggnads historia, men som andra skrev så borde total area upp till 15m2 kunna täckas av friggebodsreglerna. Lekstugan vete fan om den räknas?
 
Redigerat:
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har de sagt vilka byggnader som finns på det då? När jag var i samma situation så ritade jag bara in det som var bygglovspliktigt.
Nej, inte uttryckligen vilka byggnader, men de blir nog misstänksamma om jag skippar någon av byggnaderna, de verkar vilja ha järnkoll.
 
Rita in allt du har och på vilket sätt de nu är lagliga enligt tidigare förslag.
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det som fanns för tio år sedan är det som är preskriberat. Om du sedan renoverat detta efteråt så är det naturligtvis OK, så länge du inte ändrat på BYA eller något annat enligt ett bygglov (om det hade funnits).
Jag kanske ökade BYA några m2 på förrådet när jag "renoverade" det, men saken är den att grannen hade en enorm ek delvis över förrådet innan (fälld nu) så man kan inte se på flygfoton hur stort det var innan. Växthuset däremot hade en gjuten grund, så det är exakt samma,
 
P
Behöver man ens förklara hur de är lagliga? Är ju att väcka en björn... Eller kanske flera till och med.

Bättre att de får fråga om de är osäkra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.