16 008 läst ·
61 svar
16k läst
61 svar
Törs man söka bygglov?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Förrådet och farstukvisten tar du på preskriptionsregler (funnits mer än tio år) resten på friggebodsreglerna. Kan du inte lösa det så blir det nog knepigt.
Är det preskriberat om det är byggt för 30-40 år sedan men "slutrenoverat" för 5 år sedan? DVS räknas preskributionstiden från när det först byggdes eller när sista spiken slogs i?pacman42 skrev:
Det som fanns för tio år sedan är det som är preskriberat. Om du sedan renoverat detta efteråt så är det naturligtvis OK, så länge du inte ändrat på BYA eller något annat enligt ett bygglov (om det hade funnits).Tompa21 skrev:
Ok, låter som att du kanske har ritat en helt ny situationsplan (typ skiss) där inte alla byggnaderna är inritade? Och nu har de sett fler "tak" på ortofoto. Det tolkar jag som att bygglovshandlingen inte är korrekt och att du behöver skicka in en bättre situationsplan och att det egentligen är det de frågar efter.
Så om du kompletterar situationsplanen med befintliga byggnader så är nog handlingen korrekt. För mig låter det som att det är det de menar med att "beskriva". Du behöver alltså i bygglovet tala om (redogöra) vilka andra byggnader du har på tomten som de måste ta ställning till.
Om du vill vara säker så kan du ju helt enkelt ringa och fråga (spela dum?) vad de menar saknas. Du kan ju alltid förklara att du inte trodde/förstod att de behövde vara med på situationsplanen när du skickade in den första.
Som sagt, jag tror inte de egentligen ber om varje byggnads historia, men som andra skrev så borde total area upp till 15m2 kunna täckas av friggebodsreglerna. Lekstugan vete fan om den räknas?
Så om du kompletterar situationsplanen med befintliga byggnader så är nog handlingen korrekt. För mig låter det som att det är det de menar med att "beskriva". Du behöver alltså i bygglovet tala om (redogöra) vilka andra byggnader du har på tomten som de måste ta ställning till.
Om du vill vara säker så kan du ju helt enkelt ringa och fråga (spela dum?) vad de menar saknas. Du kan ju alltid förklara att du inte trodde/förstod att de behövde vara med på situationsplanen när du skickade in den första.
Som sagt, jag tror inte de egentligen ber om varje byggnads historia, men som andra skrev så borde total area upp till 15m2 kunna täckas av friggebodsreglerna. Lekstugan vete fan om den räknas?
Redigerat:
Jag kanske ökade BYA några m2 på förrådet när jag "renoverade" det, men saken är den att grannen hade en enorm ek delvis över förrådet innan (fälld nu) så man kan inte se på flygfoton hur stort det var innan. Växthuset däremot hade en gjuten grund, så det är exakt samma,pacman42 skrev: