Förra året såg jag att mina däck börjar få små/smala sprickor, och i år tror jag det är lite värre. Inte på däcksidorna men på det släta gummit mellan mönstret, både på tvären och längsgående. Inte massor av sprickor som torkad "öken-lera" utan en lång spricka mellan varje mönster. ( kanske kompletterar med en bild imorgon)
Däcken förvaras i garage på vintern, där det är mellan 1 till 10 grader plus(oftast 6 till 10grader), de hänger på krokar högt upp på väggen. Det är (tyvärr) ganska fuktigt där inne vintertid pga smält snö som kommer in med däcken från två bilar,
Jag står inte heller med bilen ute i solljus utan alltid i garage. Däremot tvättar jag bilen med avfettning 3-4 gånger om året (kallavfettning och alkalisk) och efter detta högtryck för att få bort allt på kaross och däck, och oftast avslutar jag med skumtvätt. Dock tror jag skumtvätten även den är rätt aggressiv i sina kemikalier. Är det avfettningen som däcken tar stryk av? Jag bör kanske avsluta med att "neutralisera" kemikalierna med vanligt bilschampo på däcken?
Fråga två, är det kört att reklamera?
Däcken förvaras i garage på vintern, där det är mellan 1 till 10 grader plus(oftast 6 till 10grader), de hänger på krokar högt upp på väggen. Det är (tyvärr) ganska fuktigt där inne vintertid pga smält snö som kommer in med däcken från två bilar,
Jag står inte heller med bilen ute i solljus utan alltid i garage. Däremot tvättar jag bilen med avfettning 3-4 gånger om året (kallavfettning och alkalisk) och efter detta högtryck för att få bort allt på kaross och däck, och oftast avslutar jag med skumtvätt. Dock tror jag skumtvätten även den är rätt aggressiv i sina kemikalier. Är det avfettningen som däcken tar stryk av? Jag bör kanske avsluta med att "neutralisera" kemikalierna med vanligt bilschampo på däcken?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt konsumentköplagen har du inom 3 år från köpet rätt att reklamera en vara. Så första frågan är exakt när du köpte däcken.
Sedan är kravet att reklamationen ska göras inom 2 månader från att felet upptäcktes. Så företaget har rätt att neka reklamationen om du väntat 1 år med att kontakta dem.
Sen kan tillverkaren av däcken, eller företaget du köpte av, ha egna garantier som ger dig bättre villkor för en reklamation. Det är något du behöver kolla upp.
Sedan är kravet att reklamationen ska göras inom 2 månader från att felet upptäcktes. Så företaget har rätt att neka reklamationen om du väntat 1 år med att kontakta dem.
Sen kan tillverkaren av däcken, eller företaget du köpte av, ha egna garantier som ger dig bättre villkor för en reklamation. Det är något du behöver kolla upp.
Du kan kolla tillverkningsmånaden på däcken. Detta ger dig säkert ingen rätt att reklamera efter så lång tid, men kanske kan bidra med en förklaring om det visar sig att du blivit blåst på gamla däck.Dracula skrev:
Förra året såg jag att mina däck börjar få små/smala sprickor, och i år tror jag det är lite värre. Inte på däcksidorna men på det släta gummit mellan mönstret, både på tvären och längsgående. Inte massor av sprickor som torkad "öken-lera" utan en lång spricka mellan varje mönster. ( kanske kompletterar med en bild imorgon)
[bild]
Det står ett 4 siffrigt nummer på sidan av däcket där 2 av siffrorna anger tillverkningsår och 2 siffror anger tillverkningsvecka. Tyvärr blandar jag alltid ihop dessa, så du får söka reda på det själv..
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Man behöver nog bilder på hur det ser ut innan det går att avgöra vad det handlar om.
Jag är väl införstådd med tillverkningsår på däck och vet hur man avläser detta på däcksidan. Däcken var tillverkade typ 7-8(?) månader innan jag hade dem hemma. Kört 3 somrar.
Nej de är inte snedslitna som man kanske kan tro av bilden.
(Högkvalitetsmärke o däckmodell)
Här kommer bild.
Nej de är inte snedslitna som man kanske kan tro av bilden.
(Högkvalitetsmärke o däckmodell)
Här kommer bild.
Redigerat:
Du svarar ändå svävande så det blir lite svårt att ta på allvar.
Tillverkningsvecka och år.
Sedan tillverkare och modell.
Kanske kan vara ett generellt tillverkningsfel på just denna modellen men om vi inte vet vad vi pratar om så blir det svårt att gå vidare.
Kan dom vara regummerade och det är detta som släpper?
Kanske kan vara ett generellt tillverkningsfel på just denna modellen men om vi inte vet vad vi pratar om så blir det svårt att gå vidare.
Svårt att ta på allvar? Hur menar du att exakt tillverkningsvecka och år samt fabrikat skulle ha någon betydelse? Det enda jag kan fundera på är att du jobbar i branschen och sitter på reklamationsdata. Annars bör den info jag lämnat vara väl gott för att avgöra om de däcksprickor jag har är inom acceptans eller ej.Dr Benz skrev:
Du svarar ändå svävande så det blir lite svårt att ta på allvar.
Tycker också du har en low effort approach.Dracula skrev:
Svårt att ta på allvar? Hur menar du att exakt tillverkningsvecka och år samt fabrikat skulle ha någon betydelse? Det enda jag kan fundera på är att du jobbar i branschen och sitter på reklamationsdata. Annars bör den info jag lämnat vara väl gott för att avgöra om de däcksprickor jag har är inom acceptans eller ej.
Ska ha svar på din fråga, vill inte svara på andras. 0/5.
Är däcken äkta? Om det är förfalskningar kan säkert kvalitet och livslängd vara hur dålig som helst.