hej håller på och skall renovera köket och då hittar jag dessa torra vattenskadorna, men vet inte hur de är under.
Försäkringsbolaget säger att då de är torra så gäller inte försäkringen. Kan man gå på dolda fel istället? Köpte huset för 2 år sedan.
Försäkringsbolaget säger att då de är torra så gäller inte försäkringen. Kan man gå på dolda fel istället? Köpte huset för 2 år sedan.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Försäkringsbolagets inställning låter tveksam. Om här skulle behövas en saneringsinsats. Så är ju det ett åtgärdande av en vattenskada. Och hur vet någon att skadan är torr, om man inte varit där med mätinstrument.
Nu ser det ju verkligen inte så illa ut. I princip kanske man inte nödvändigtvis behöver göra något alls. Men jag skulle nog byta ut de värsta bitarna golvspån. Och därmed få lite koll på hur det ser ut under dem.
Att blanda in dolda fel, tror jag är lönlöst. Skadan är för liten (som den ser ut nu).
Nu ser det ju verkligen inte så illa ut. I princip kanske man inte nödvändigtvis behöver göra något alls. Men jag skulle nog byta ut de värsta bitarna golvspån. Och därmed få lite koll på hur det ser ut under dem.
Att blanda in dolda fel, tror jag är lönlöst. Skadan är för liten (som den ser ut nu).
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Fast det där ÄR svårt att fixa vid flytande golv. Normalt skulle man ju såga upp det, och montera nya skivor, med skarv över en regel. Ev. klämma dit någon stump regel extra, så alla skarvar får stöd. Sågar man upp det flytande golvet, är det ju svårt att få ihop skivorna igen, och ingen möjlighet att ordna stöd under skarven. Man kan ju ev. överväga att byta ut hela golvet, inga jättepengar. Eller låta det vara.
Jag kommer nog att såga upp mer när jag river köket om en vecka. Var bara meningen att jag skulle börja med spackla väggar och små grejjer.
Jag vill kika hur de ser ut under till så de inte är någon skit där. Om jag inte får till någon bra skarv får man väl byta hela golvet.
Mina föräldrar har ett likadant hus och de bytte hela sitt golv när de tog upp ett hål för att kika under.
Sen får jag nog ta och prata lite mer med försäkringsbolagen. Både vanliga och det som har dolda felförsäkringen.
Problemet är ju bara att jag inte vet när de hänt, kan va ungarna som slabbat och torkat upp men de har läckt ned under laminat och sen torkat. Sen under kyl frys så kan de läckt någon enstaka gång och torkat av sig själv.
Jag vill kika hur de ser ut under till så de inte är någon skit där. Om jag inte får till någon bra skarv får man väl byta hela golvet.
Mina föräldrar har ett likadant hus och de bytte hela sitt golv när de tog upp ett hål för att kika under.
Sen får jag nog ta och prata lite mer med försäkringsbolagen. Både vanliga och det som har dolda felförsäkringen.
Problemet är ju bara att jag inte vet när de hänt, kan va ungarna som slabbat och torkat upp men de har läckt ned under laminat och sen torkat. Sen under kyl frys så kan de läckt någon enstaka gång och torkat av sig själv.
Kan man be dem skicka ut en besiktningsman för att kolla om de är gammalt och mögel?H hempularen skrev:Försäkringsbolagets inställning låter tveksam. Om här skulle behövas en saneringsinsats. Så är ju det ett åtgärdande av en vattenskada. Och hur vet någon att skadan är torr, om man inte varit där med mätinstrument.
Det luktar illa om de på något ställe iallafall .
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Om du berättar för förs. bolaget att det luktar mögel, så tror jag du kan få dem att skicka ut någon. Dock risk att det inte blir inom ngn. vecka.
Du skriver att det är flytande golv på frigolit? Vad finns under frigolieten? Ett betongbjälklag kanske?
I så fall borde ev. vatten inte kunnat skada något annat än spånskivorna. Och på bilderna ser de rätt OK ut. Om det nu inte vore för detta att du känner en lukt.
OM det är betong under, vad finns under den? Är det en äldre betongplatta på mark så finns det risk att du har fukt underifrån. Vilket kan vara ett helt annat större problem.
Du skriver att det är flytande golv på frigolit? Vad finns under frigolieten? Ett betongbjälklag kanske?
I så fall borde ev. vatten inte kunnat skada något annat än spånskivorna. Och på bilderna ser de rätt OK ut. Om det nu inte vore för detta att du känner en lukt.
OM det är betong under, vad finns under den? Är det en äldre betongplatta på mark så finns det risk att du har fukt underifrån. Vilket kan vara ett helt annat större problem.
H hempularen skrev:Om du berättar för förs. bolaget att det luktar mögel, så tror jag du kan få dem att skicka ut någon. Dock risk att det inte blir inom ngn. vecka.
Det är betongplatta på mark, på plattan skall de vara plast sen kommer frigoliten.
Men fukt under ifrån skall väll inte kunna göra sånna här fläckar utan orsakar väll mer lukt.