Hej, är det någon av arkitekterna eller någon annan som vet var man kan hitta litteratur om/bilder på utsiktstorn/tornrum på bostadshus?
Vi ska bygga ett sommarhus i Göteborgs södra skärgård och har förstått att man från stadsbyggnadskontorets sida vill att husen ska följa skärgårdstraditionen på västkusten.

Eftersom vi gärna vill ha ett litet sällskapsrum i form av ett torn på vårt hus tänkte vi att det kunde vara lättare att få bygglov för detta om man lät sig inspireras av torn som redan finns i skärgårdsbebyggelsen.

Några tips?

Vänliga hälsningar

Lena Sand

Hej Lena
Har tyvärr inget boktips, men jag vill minnas att SBK har en massa bilder på (förebildliga) skärgårdshus uppsatta på väggen på distrikt väster.

mvh

Hej Lena!

Om du vill få riktigt bra exempel på skärgårdsbebyggelse skall du prata med Fredrik Nilsson, han är doktorand på Chalmers Arkitektur och har skärgårdsbebyggelse som sin specialitet. Annars har jag en del bilder som jag kan maila till er.

fredrik@arch.chalmers.se

Hälsningar Calle

Tack Calle, skicka jättegärna bilder till mig om du har. (lena.sand@kunskapscentrumvast.se)

Och tack för tipset om Fredrik Nilsson. Det låter väldigt intressant - honom kommer vi absolut att kontakta.

Hälsningar

Lena S

Hej! Har hittat denna jättegamla tråd då jag, liksom du Lena Sand, är intresserad av precis samma fråga. Blev det ett tornhus? Jag är jätteintresserad av bilder av torn i skärgårdsmiljö, då vi själv har samma tankar.

Kolla med Arkitekt Albert i Göteborg

• Gilla
Dunvillan
  • Laddar…
Tack! Det ska jag göra!

Tack! Fans ju mycket spännande bilder där! Fick många idéer!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.