Hej!
Vi har köpt en ny torktumlare och i det elektriska anslutningsbladet står det att nätspänningen ska vara 230V säkring 4A och den totala effekten är 900W

Kan man koppla in den till det befintliga uttaget som är säkrat till 16A?
Eller ska jag dra ur kabeln till torkskåpet 10A och använda det uttaget tills vi tar hit en elektriker som ändå ska fixa lite annan el i huset så får han säkra av den säkringen till 10A.
Är det inte konstigt att det bara behövs 4A säkring till en torktumlare?

//Ronny

Det är bara att plugga in. Låt uttag och säkring vara som de är. Väldigt litet effektbehov på den tumlaren kan man tycka. De flesta brukar dra uppemot 2 kW.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppnade både TT och TM uttagen och tittade eftersom jag misstänkte att förra ägaren bara har satt i en 16A istället för 10A och strukit över schemat där det har stått 10A och skrivit 16A.
För det borde väl vara tjockare kablar om man har 16A, är ju lika tjocka 1,5 kablar i båda uttagen.
Varför är det kopplat på olika sätt i uttagen? Borde det inte vara samma?
är det bara att byta till 10A säkring?

Redigerat:
Matas båda dessa brytare från samma säkring? Kanske samma trefasgrupp?
Den till vänster ser ut att ha två faser och N, där faserna bryts medan N går förbi, liksom givetvis PE.
Den till höger ser ut att ha en fas och N, där båda bryts.
N behöver inte brytas, men man kan ju tycka att de borde vara kopplade lika.
Kanske fanns inte brytaren till höger från början?

Så om det är en trefasgrupp så räcker det med 10 A säkringar. Behöver du gå upp till 16 A så skulle kablarna troligen behöva bytas till 2.5 mm².

Det är 2 olika säkringar, en på 16A TT och 10A till TM.
Brytarna är identiska och verkar vara lika gammal.
Borde det vara kopplat som det är kopplat i det vänsta uttaget?
Trodde blå alltid var N. Är det inte fel att fasen är kopplad till N?

Fasen till N är ju helt fel, likaså att säkra 16A när det förefaller vara 1,5 mm2 ledare. Båda måste åtgärdas.

Beträffande att koppla in TT till 16A så brukar säkringsstorleken framgå av användarmanualen. Står det 10A där så skall (bör) man inte koppla maskinen till 16A.

Dom borde vara kopplade som den till vänster, om du tänker koppla så kolla i centralen hur det verkligen är kopplat. Det luktar lite "hobby" elektriker och då vet man aldrig. OCH man ska ALDRIG ta för givet när det gäller färgerna och "funktion" man måste ALLTID kolla.

Fram med spänningsprovaren och kolla först, troligtvis går det inte att lita på färgerna som det ser ut nu.

Nähä, så enkelt var det inte tydligen. Är matarkablarna mellan central och säkerhetsbrytare 1,5 kvadrat, är 16A för mycket att säkra av med. Någon har alltså ändå bytt ut de röda 10A-passbitarna mot grå 16A-dito.
Varje brytare tycks vara matad med två faser, nolla och jord. Varför är det en blå kabel kopplad till nollplinten till vänster men en svart till höger? Är den högra maskinen en 230V enfas eller 400V tvåfas? Har du mätt spänningen mellan plintskruvarna?

image.jpg
Skapa konto

Jag slet ut kablarna så att man ser hur det är kopplat, förra bilden visade lite fel :)
första bilden är till torktumlaruttaget
Den andra bilden är till tvättmaskinen
image.jpg
Skapa konto

Kablarna är enledare om det heter så? Jäkligt stela och bara en ledare.

Den svarta såg jag inte ens i första bilden...:o Att den inte var inkopplad gör saken lite tydligare.
Jag skulle råda att låta TM-brytaren vara som den är, det fungerar i detta fall och är ingenting som måste åtgärdas.
Det är bara om det finns flera faser i dosan som matar flera apparater som det blir viktigt att N ansluts på rätt sätt (den får inte brytas före faserna vilket kan ske om en ansluts till en brytande kontakt som inte är avsedd för det).

Sätt varsin toppklämma på de två lösa ledarna bara (enkardeliga).

Brytaren till TT kan du också låta vara som den är, dvs koppla in fas till brytaren och N till plinten till höger.

10 A ska därmed räcka till TT.

Kontrollmäta bör man alltid göra. Blå får användas som fasledare i en kabel som inte har någon N-ledare.

Så om jag har blå, brun och jord från maskinen så kan jag koppla blå/blå N och brun/brun P2 och byta säkringen från 16A till 10A och skriva om det på elschemat?

Lita aldrig blint på färgerna. Kontrollmät.
Vad gäller säkringen så spelar det på kort sikt mindre roll men bör korrespondera med de kabelareor och förläggningssätt som finns i anläggningen. Är det så att passbiten är "fulbytt" bör du skifta tillbaka till en röd 10A så att det blir fysiskt omöjligt att sätta i en för stor propp.

Ok, får låna hem en multimeter från jobbet och mäta, har en biltema variant men det blev kortsiktig när jag plugga in den i en kontakt så den litar jag inte på.
Elektrikern får kolla på säkringen när vi beställer hit han/hon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.